لبه تکنولوژی

August 3, 2022
14:38 چهارشنبه، 12ام مردادماه 1401
کد خبر: 138049

ربات جراح به فضا می رود

قرار است یک ربات جراح کوچک به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شود.
به گزارش ایندپندنت، این «دستیار رباتیک مینیاتوری درون تنی» یا Mira طوری تنظیم می شود تا داخل یک محفظه مخصوص آزمایش قرار گیرد و بتواند طی فرایند پرتاب موشک سالم بماند.
 
این ربات را می توان با ایجاد شکافی کوچک در بدن قرار داد تا جراحی های شکمی کم تهاجم انجام شود. همچنین ربات از راه دور قادر به فعالیت است. این ربات در آینده می تواند در وضعیت اورژانسی پزشکی و در حالتی به کار رود که اپراتور مایل ها با آن فاصله دارد.
 
پیش از این در یک آزمایش ربات توانسته بود فعالیت هایی مشابه جراحی را در اتاق عمل در فاصله ۹۰۰ مایلی از جراح انجام دهد.
 
قرار است این ربات در ایستگاه فضایی بین المللی طی عملیاتی که از راه دور کنترل می شود، نوارهای لاستیکی که ارتجاع یافته اند را قطع و حلقه های فلزی را همراه یک سیم فشار دهند تا حرکات حین عمل جراحی را شبیه سازی کنند.
 
ریچل واگنر از دانشگاه نبراسکا اوماها در این باره می گوید: این شبیه سازی ها اهمیت زیادی دارند زیرا تمام داده ها حین تست ها جمع آوری می شود.
 
دستگاه مذکور طوری طراحی شده تا به طور خودکار پهنای باند ارتباطی ایستگاه فضایی را حفظ کند و مدت زمانی که فضانوردان باید برای آزمایش صرف کنند را به حداقل برساند. پیش بینی می شود این ربات بتواند برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال فعال بماند. اما هدف واقعی آزمایش ها تضمین از عملکرد ربات در محیط گرانش صفر است.
 
البته جراحی در گرانش اندک ممکن است و قبلاً نیز انجام شده است. فضانوردان توانستند دم موش ها را ترمیم کنند و جراحی لاپاراسکوپی در حیوانات انجام دهند. لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجمی است که برای بررسی و ترمیم اعضای داخل شکم انجام می شود. با این وجود هیچ گاه جراحی روی انسان در محیط گرانش صفر انجام نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.