تحلیل بازار

تلفن همراه

August 5, 2022
16:45 جمعه، 14ام مردادماه 1401
کد خبر: 138081

بازار موبایل چین به‌سوی بدترین عملکرد در دهه اخیر حرکت می‌کند

تحلیلگران می‌گویند با افت شدید تقاضا برای گوشی هوشمند، احتمالاً در سال جاری میلادی بدترین عملکرد بازار موبایل چین در دهه‌ی اخیر ثبت می‌شود.
به‌گزارش Nikkei Asia، آمار عرضه‌ی گوشی هوشمند در چین احتمالاً امسال به کمترین حد در دهه‌ی اخیر می‌رسد؛ چون بازار موبایل اشباع شده است و مشتریان دیرتر از قبل سراغ ارتقای گوشی می‌روند و تعداد کسانی که به تهیه‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت تمایل دارند، به‌طورمحسوسی در حال افزایش است. تحلیلگران می‌گویند این عوامل درکنارهم می‌توانند بازار موبایل را برای مدت‌زمانی طولانی کساد کنند.
 
براساس ادعای آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی حجم عرضه‌ی گوشی در بزرگ‌ترین بازار دنیا ۲۱٫۷ درصد کاهش یافت و به ۱۳۴ میلیون واحد رسید. آمار مؤسسه‌ی معتبر کانالیس نشان می‌دهد حجم تولید شرکت‌های بزرگ چینی نظیر شیائومی، اوپو و ویوو کاهش چشمگیری یافته است. کانالیس می‌گوید احتمالاً در سال جاری میلادی تعداد گوشی‌های عرضه‌شده در بازار چین بسیار کمتر از ۳۰۰ میلیون واحد خواهد بود. درصورتی‌که چنین اتفاقی رنگ حقیقت به خود بگیرد، بدترین عملکرد بازار چین را از سال ۲۰۱۲ تاکنون مشاهده خواهیم کرد.
 
Nikkei Asia می‌گوید نمایندگانی به فروشگاه یکی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند در مرکز خرید شهر گوانگ‌ژو چین فرستاده است و آن‌ها متوجه شده‌اند کاهش تقاضا برای موبایل به‌وضوح دیده می‌شود. یکی از فروشندگان موبایل می‌گوید مصرف‌کنندگان تمایل کمتری به تهیه‌ی گوشی هوشمند دارند و فروش این محصولات در وضعیت مطلوبی به‌سر نمی‌برد.
 
شماری از فروشگاه‌ها در مرکز خرید گوانگ‌ژو تخفیفی درحدود ۲۰۰ یوان (۳۰ دلار) برای گوشی‌ها در نظر گرفته بودند. برخی از فروشندگان در مرکز خرید گوانگ‌ژو گفتند وضعیت فعلی برای فصل تابستان طبیعی است؛ ولی بقیه‌ی فروشندگان اعلام کردند که سال گذشته برای افزایش فروش موبایل برخی از لوازم جانبی را به‌رایگان به خریداران اعطا کرده‌اند؛ اما فروشندگان امسال مجبور شده‌اند تخفیف در نظر بگیرند.
 
تحلیلگران می‌گویند ضریب نفوذ درخورتوجه باعث شده است بازار موبایل فضای کمتری برای رشد داشته باشد. مؤسسه‌ی تحقیقاتی هلندی Newzoo می‌گوید تقریباً ۶۶ درصد از جمعیت چین گوشی هوشمند دارند. موضوع مهم دیگر این است که مشتریان در فواصل زمانی طولانی‌تری درمقایسه‌با قبل سراغ تهیه‌ی گوشی جدید می‌روند. یکی از مدیران اجرایی ویوو می‌گوید قبلاً کاربران هر ۱۶ تا ۱۸ ماه یک بار گوشی خود را عوض می‌کردند؛ اما این بازه‌ی زمانی اکنون به ۳۶ ماه رسیده است.
 
مشکلات اقتصادی ایجادشده به‌دلیل تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در چین نیز روی وضعیت فعلی اثرگذار بوده است. امروزه، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند پولشان را برای مصارف مهم‌تر کنار بگذارند. مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC نیز از کووید ۱۹ به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر تمایل کاربران برای خرید گوشی جدید یاد کرده است.
 
وضعیت فعلی بازار حتی باعث شده است درآمد تأمین‌کنندگان قطعات اولیه‌ی موبایل نیز تحت‌تأثیر قرار بگیرد. شرکت Shenzhen Goodix Technology که غالباً تراشه برای گوشی هوشمند می‌سازد، انتظار دارد سود خالصش در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ با افت ۹۵ درصدی مواجه شود. این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد تقاضا برای موبایل کم شده و در همین حین هزینه‌ی تولید افزایش پیدا کرده است.
 
آثار ناشی از کاهش تقاضا به بازارهای خارج از چین هم سرایت می‌کند. با وجود تنش‌های فناوری‌محور در بین واشینگتن و پکن، گوشی‌سازان چینی قطعات الکترونیکی را از تعداد زیادی شرکت آمریکایی و ژاپنی و تایوانی می‌خرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.