تلفن همراه

گوشی

August 6, 2022
13:26 شنبه، 15ام مردادماه 1401
کد خبر: 138121

احتمال تأخیر در عرضه آیفون ۱۴ قوت گرفت

اپل نه تنها با تأمین‌کنندگان بلکه با خطوط مونتاژ هم با مشکل مواجه شده که این می‌تواند به معنای قطعی شدن تأخیر در عرضه سری آیفون ۱۴ باشد.
بعد از اینکه نانسی پلوسی، رئیس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کرد تا در رابطه با مشکلات به وجود آمده و خطر احتمالی چین در منطقه گفت‌و‌گو کند، چین احساس خطر و به نوعی این حرکت از سوی آمریکا را بی‌احترامی به مفهوم «چین واحد» تلقی کرد. مفهومی که آمریکا ۴۰ سال به آن احترام گذاشته است. طبق این سیاست، دولت آمریکا تمام تایوان را به عنوان بخشی از چین تلقی کرده و مردم این کشور را هم بخشی از چین واحد می‌داند و هیچ مشکلی هم با این قضیه ندارد.
 
اما با سفر اخیر نانسی پلوسی به تایوان، چین احساس کرده آمریکا دارد این قوانین را زیر پا می‌گذارد. اگرچه آمریکا با جمهوری چین یک رابطه‌ی رسمی دارد، اما رابطه‌ی آن با تایوان غیر رسمی است که البته چین فکر می‌کند با سفر اخیر پلوسی به این کشور، دارد شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. در نتیجه این کشور تجهیزات نظامی خود را اطراف تایوان مستقر کرد و حتی چندین پهپاد هم به ژاپن فرستاد در حالی که پلوسی در تایوان حضور داشت.
 
اما می‌رسیم به بحثی که مربوط به حوزه‌ی فناوری است؛ بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا نظیر اپل، به تایوان جهت تأمین مهم‌ترین قطعه‌ی خود در ساخت گجت‌های هوشمند یعنی پردازنده وابسته هستند. TSMC که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولید تراشه در جهان به حساب می‌آید، در تایوان واقع شده و به بسیاری از شرکت‌های جهان از جمله شرکت‌های چینی هم تراشه ارسال می‌کند که البته بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشتری آن اپل است.
 
شرکت آمریکایی امروز به سران TSMC اعلام کرد اگر قرار باشد قطعه‌ای را به چین ارسال کنند، باید مطابق با قوانین جدید چین رفتار کنند که این یعنی دارای لیبل «ساخت تایوان، چین» یا «ساخت چین تایپه» باشند. این درخواستی است که چین دارد و اگر فکر می‌کنید خیلی بچه‌گانه و عجیب است، حق دارید. در واقع چین می‌خواهد مثل یک زورگو، به تمام جهانیان بفهماند که چه کشوری تایوان را کنترل می‌کند یا به عبارتی قابل فهم‌تر، تایوان مستعمره‌ی چه کشوری است.
 
دلیل اینکه اپل از TSMC خواسته تا مطابق قوانین چین رفتار کند این است که مشکلی از بابت ارسال قطعات مورد نیاز به خطوط مونتاژ این شرکت پیش نیاید. اگر این اتفاق بیفتد، اپل به معنای واقعی کلمه به دردسر می‌افتد چرا که بزرگ‌ترین خطوط مونتاژ این شرکت در جهان در کشور چین واقع شده‌اند. در حال حاضر یک سری از محموله‌های ارسالی در گمرک چین مانده‌اند و مأمورین چینی هم به شدت اسناد مرتبط را مورد بررسی قرار می‌دهند تا مبادا نامی از تنها تایوان یا جمهوری خلق چین برده شده باشد.
جیسون چن، نائب‌رئیس پگاترون و سایر مقامات رسمی از صنعت تولید تراشه‌ی تایوان در کنار پلوسی ایستاده و با او عکس هم گرفته‌اند که این موضوع خشم چین را دوچندان کرد. اپل این موضوع را برای TSMC شفاف کرد که اگر نخواهد مطابق درخواست چین رفتار کند، شرکت آمریکایی با مشکلی جدی مواجه خواهد شد؛ خصوصا اینکه آیفون‌های سری ۱۴ هم در آستانه‌ی رونمایی قرار دارند و هرگونه لج کردنی از طرف دولت چین می‌تواند اپل را با مشکلی بسیار جدی مواجه کند.
 
از طرفی تایوان هم ظاهرا پشت خود را به آمریکا گرم دیده و می‌خواهد علنا جلوی زورگویی چین ایستادگی کند. در نتیجه به تمام شرکت‌های صادراتی گفته روی قطعات ارسالی یا مهر تایوان و یا جمهوری خلق چین زده شده باشد که این دقیقا همان چیزی است که گمرک چین نمی‌خواهد ببیند. حال در این بین اپل مانده و خواهش و تمنایی که باید دید آیا گوش تایوان به آن بدهکار خواهد بود یا خیر. شرکت آمریکایی حتی از زنجیره‌های تأمین خود در خواست کرده که لیبل‌های روی کارتون‌های ارسالی از تایوان به چین را تغییر دهند. این یعنی وضعیت خیلی دارد بد پیش می‌رود و به احتمال زیاد شاهد تأخیر در عرضه سری آیفون ۱۴ خواهیم بود. هرچند باز هم باید منتظر ماند و دید چه پیش می‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.