رسانه‌های اجتماعی

August 7, 2022
18:53 یکشنبه، 16ام مردادماه 1401
کد خبر: 138148

متا چت بات هوش مصنوعی خود را ازطریق نسخه وب دردسترس عموم کاربران قرار داد

متا‌ جدیدترین ربات چت مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود را ازطریق نسخه‌ی تحت‌وب دردسترس عموم کاربران قرار داده است تا بتوانند با آن صحبت کنند.
 
آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی متا چت‌بات جدید و پیشرفته‌ای توسعه داده است که به عموم کاربران اجازه می‌دهد با این سیستم صحبت کنند تا بازخوردهای آن‌ها را درباره‌ی قابلیت‌های این ربات جمع‌آوری کند. این ربات که BlenderBot 3 نام دارد، ازطریق نسخه‌ی تحت‌وب دردسترس است. درحال‌حاضر، فقط ساکنان ایالات متحده می‌توانند به این ربات دسترسی داشته باشند.
 
به‌گفته‌ی متا، این هوش مصنوعی می‌تواند در گفت‌وگوهای عمومی شرکت کند و به سؤالاتی جواب که معمولاً از دستیارهای صوتی می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توان از این ربات درباره‌ی دستورالعمل‌ پخت غذاها یا یافتن امکانات مناسبت برای کودکان در شهر سؤال کرد. BlenderBot 3 نمونه‌ای اولیه محسوب می‌شود که براساس پروژه‌های قبلی متا و با بهره‌گرفتن از مدل‌های زبان بزرگ یا LLMS توسعه داده شده است. این مدل نرم‌افزاری برای تولید متن‌ محسوب می‌شود که OpenAI GP-3 نمونه‌ی بارز هوش مصنوعی توسعه‌داده‌شده برپایه‌ی آن است.
 
ربات جدید هوش مصنوعی متا مثل همه‌ی پروژه‌های مبتنی‌بر LLM درابتدا با استفاده از مجموعه داده‌های گسترده‌ای از متن‌ها آموزش می‌بیند و از آن‌ها برای تولید الگوهای تولید زبان بهره می‌برد. این موضوع ثابت شده است که چنین سیستم‌هایی انعطاف‌پذیری بسیاری دارند و می‌توان از آن‌ها در طیف وسیعی از کاربردها، از تولید کد برای برنامه‌نویسان گرفته تا کمک به نویسندگان در نوشتن کتاب‌های پرفروش استفاده کرد. بااین‌حال، مدل‌های مذکور نقص‌های مهمی دارند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به جهت‌گیری‌ها در داده‌های آموزشی اشاره کرد.
 
جهت‌گیری‌ها در داده‌های آموزشی امری است که متا قصد دارد به‌طور خاص آن را با BlenderBot آزمایش کند. یکی از ویژگی‌های بزرگ این چت‌بات آن است که می‌تواند در اینترنت در مباحث مختلف شرکت کند. مهم‌تر از آن، کاربران می‌توانند با کلیک روی پاسخ‌های ارائه‌شده، منبع دریافت آن داده‌ها را مشاهده کنند. به‌عبارت‌دیگر، این ربات می‌تواند منابع خود را به کاربر اعلام کند.
 
متا با انتشار عمومی چت‌بات جدید خود می‌خواهد اطلاعاتی از مشکلات مختلف پیش‌ روی مدل‌های زبان بزرگ جمع‌آوری کند. کاربرانی که با BlenderBot چت می‌کنند، می‌توانند هر پاسخ مشکوکی را از این سیستم علامت‌گذاری کنند. متا می‌گوید به‌شدت تلاش کرده است تا استفاده از زبان مبتذل و توهین و نظرات حساس فرهنگی را در چت‌بات خود به حداقل ممکن کاهش دهد. کاربران باید جمع‌آوری داده‌های خود را انتخاب کنند و در این‌ صورت مکالمات و بازخوردهای آن‌ها ذخیره می‌شود تا بعداً متا آن‌ها را بررسی و در توسعه‌ و تحقیقات عمومی هوش مصنوعی از آن‌ها بهره ببرد.
کورت شوستر مهندس محقق متا است که به ساخت BlenderBot 3 کمک کرده است. وی به ورج گفت:
 
ما متعهد هستیم همه‌ی داده‌هایی که در نسخه‌ی آزمایشی جمع‌آوری می‌شود، به‌طورعمومی منتشر کنیم تا بتوانیم هوش مصنوعی محاوره‌ای را بهبود بخشیم.
 
انتشار نمونه‌ی اولیه‌ی چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای عموم مردم، ازنظر تاریخی برای شرکت‌های فناوری اقدامی خطرناک بوده است. مایکروسافت سال ۲۰۱۶ چت‌باتی به‌ نام Tay را در توییتر منتشر کرد که از تعامل با مردم آموزش می‌دید. تا حدودی پیش‌بینی‌شدنی بود که کاربران توییتر Tay را راهنمایی کردند تا مجموعه‌ای از اظهارات نژادپرستانه و یهودی‌ستیزانه و زن‌ستیزانه را بازگو کند. غول فناوری مستقر در ردموند نیز ۲۴ ساعت بعد این ربات را آفلاین کرد.
 
متا می‌گوید دنیای هوش مصنوعی پس از نقص عملکرد Tay بسیار تغییر کرده است و BlenderBot از قابلیت‌های امنیتی بهره می‌برد که می‌تواند ما را از تکرار اشتباهات مایکروسافت باز دارد. مری ویلیامسون، مدیر مهندسی تحقیقات فیسبوک AI Research (FAIR)، می‌گوید Tay برای یادگیری لحظه‌ای از تعاملات کاربران طراحی شده بود؛ اما BlenderBot یک مدل ثابت است.
 
این یعنی ربات جدید متا می‌تواند آنچه کاربران در مکالمه می‌گویند، به‌خاطر بسپارد و حتی اگر کاربر از برنامه خارج شود و بعداً برگردد، این اطلاعات را ازطریق کوکی‌های مرورگر حفظ خواهد شد) اما از این داده‌ها فقط برای بهبود سیستم بهره خواهد برد. ویلیامسون به ورج گقت:
 
این فقط نظر شخصی من است؛ اما عملکرد Tay نسبتاً تأسف‌آور بود؛ زیرا باعث ایجاد زمستان چت‌بات‌ها شد که در آن هر مؤسسه‌ای می‌ترسید نمونه‌های عمومی را برای اهداف تحقیقاتی ارائه دهد.
 
به‌گفته‌ی ویلیامسون، بیشتر چت‌بات‌های امروزی وظیفه‌محور هستند. به‌عنوان مثال، ربات‌های خدمات مشتری اغلب فقط شبکه‌ای از گفت‌وگوهای ازپیش‌برنامه‌ریزی‌شده را به‌ کاربران ارائه می‌دهند که این ویژگی درخواست‌ها را محدود می‌کند. هدف ایدئال ساختن سیستمی است که بتواند به‌طورآزادنه و طبیعی مکالمه کند و متا می‌گوید تنها راه رسیدن به این هدف، آن است که اجازه دهید ربات‌ها مکالمات آزاد و طبیعی را تجربه کنند.
 
متا علاوه‌بر انتشار نسخه‌ی تحت‌وب BlenderBot 3، کدهای اساسی و مجموعه داده‌های آموزشی و انواع مدل‌های کوچک‌تر استفاده‌شده در این ربات را منتشر کرده است و محققان می‌توانند با پرکردن فرم مخصوص، درخواستی برای دسترسی به بزرگ‌ترین مدل حاوی ۱۷۵ میلیارد پارامتر، برای این شرکت ارسال کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.