باندپهن

September 10, 2022
20:00 شنبه، 19ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138909

بدهی‌های چندهزار میلیاردی شرکت مخابرات

سلسله نشست‌های تخصصی شرکت مخابرات ایران با موضوع‌های «در مسیر توسعه، چالش‌ها و راهکارها توسط شرکت مخابرات ایران»، «ضرورت سرمایه گذاری برای ارائه خدمات مطلوب در مسیر توسعه» و «چرایی، چگونگی و چیستی برقراری عدالت ارتباطی جامعه اطلاعات در مسیر توسعه» برگزار شد.
محمدرضا بیدخام- مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات مخابرات ایران – در نخستین گفت‌وگو که به صورت برخط انجام شد، حوزه ارتباطات را از نظر تاریخی به سه دسته تقسیم کرد و گفت: این حوزه را می‌توانیم به سه بخش زمانی تقسیم‌بندی کنیم. بخش اول دوره پیش از انقلاب، بخش دوم از سال ۱۳۵۷تا سال ۱۳۸۸و بخش سوم از سال ۱۳۸۸ تا کنون.
 
به گفته بیدخام، بیشتر زیرساخت‌های ارتباطی مخابرات را تکنولوژی‌های قدیمی مربوط به دوره منتهی به سال ۱۳۵۸ تشکیل می‌دهد.
 
مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات در ادامه توضیح داد: با توجه به تغییر نیاز و خواسته‌های مشتریان، از سال ۱۳۵۸ ما شاهد تغییراتی در حوزه ارتباطات بودیم. این تغییرات به نحوی بود که در سال‌های ۶۰ تا ۶۳، تلفن به عنوان یک کالای لوکس در دسترس بود و قیمت تلفن تا اواخر دهه ۷۰ با قیمت یک واحد آپارتمان در تهران برابری می‌کرد.
 
در ادامه وی ضمن تشکر از خدمات محمد غرضی برای ایجاد تحول در مخابرات، تشریح کرد : در دو مبحث ما در این دوره شاهد تحولات عظیمی بودیم. ابتدا در بحث تجهیزات؛ باتوجه به قدیمی بودن تکنولوژی استفاده شده، جایگزینی تجهیزات با تکنولوژی روز، امکان توسعه را فراهم کرد و با توجه به چالش‌ها، استفاده از فیبرنوری پایه‌گذاری شد. در بحث منابع انسانی هم مخابرات در این دوره تحول عظیمی را تجربه کرد. از زمان خصوصی‌سازی مخابرات شاهد کاهش محدودیت‌ها هستیم.
 
بیدخام در مورد روند توسعه مخابرات افزود: با وجود مشکلات و چالش‌های فراوان روند خصوصی‌سازی باعث شد تا تصمیم‌گیری‌های سیاسی تاثیر کمتری در روند توسعه مخابرات بگذارد؛ با این وجود سرعت توسعه به نسبت نیاز مخاطبان کافی نبوده است. با تغییر نسل و پیدایش نیازهای جدید در بحث ارتباطات ما نتوانستیم این نیازها را به درستی پاسخ دهیم؛ برای مثال با در نظر گرفتن تورم چندصد درصدی، شاهد ثابت ماندن تعرفه‌ هستیم و ۱۲ سال تعرفه تلفن ثابت تغییر نکرده است همین موضوع باعث شده روند توسعه به کندی پیش برود.
 
مخابرات یک شرکت ملی است
مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات با اشاره به ملی بودن شرکت مخابرات تصریح کرد: همه باید در توسعه مخابرات به دلیل وابستگی بسیاری از کسب‌وکارها به این شرکت، کمک کنند. اما متاسفانه در دولت‌های قبل، شاهد بی‌توجهی به موضوع تعرفه‌ها بودیم و حمایتی از مخابرات صورت نمی‌گرفت در حالی که بسیاری از هزینه‌ها از طرف دولت تحمیل می‌شد.
 
او در مورد چالش‌های مخابرات نیز توضیح داد و گفت: ما در بحث منابع انسانی در چند سال گذشته نتوانستیم نیروهای مورد نیاز را آموزش دهیم. نتواسته‌ایم حق بیمه کارمندان را به موقع پرداخت کنیم؛ ما در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان ضرر دادیم، ادامه دادن با این روند، فاجعه است.
 
بدهی های چندهزار میلیاردی شرکت ملی مخابرات
به گفته بیدخام بدهی‌های مخابرات به چند هزار میلیارد تومان رسیده است. او ابراز امیدواری کرد تا در دولت سیزدهم شاهد بهبود روند توسعه با افزایش تعرفه‌ها باشیم. به گفته او این موضوع در روند آموزش نیروهای انسانی و تامین‌کنندگان تجهیزات تاثیرگذار است.
 
مدیر کل ارتبطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات در ادامه سخناش بیان کرد: ما در یک کارخانه مخابراتی شاهد انجام کارها با ۱۰ درصد توان عملیاتی هستیم. بسیاری از تولیدکنندگان وابسته به مخابرات به دلیل عدم توانایی مخابرات در بحث تامین، با ضرر مواجه شدند. این موضوعات در نهایت مشکلاتی برای مشترکان ایجاد می‌کند.
 
وی در پاسخ به سوال تاثیر افرایش تعرفه‌ها، گفت: موضوع افزایش تعرفه‌ها نیست؛ موضوع منطقی شدن قیمت تعرفه‌ها برای پاسخ به نیازهای ذی‌نفعان است. ذی‌نفعان از مخابرات ناراضی‌اند و این موضوع به دلیل عدم توانایی مخابرات در تامین نیازهای آنهاست.
 
بیدخام دلایل اصلی افت سرعت اینترنت را عدم نوسازی و بازسازی تجهیزات در چند سال اخیر عنوان کرد وتصریح کرد: ما توانایی رعایت استانداردهای توسعه و بازسازی شبکه‌های دسترسی را نداریم. دلیل آن هم، نبود منابع است و به همین دلیل شاهد افت کیفیت اینترنت هستیم.
 
او توضیح داد: هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت برای مخابرات حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است. در صورتی که مشترکان ماهانه ۶ هزار و ۴۰۰ تومان پرداخت می‌کنند و این تفاوت با توجه به تعداد مشترکان ضرر زیادی را به مخابرات تحمیل می‌کند. امسال باتوجه به افزایش حقوق، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به هزینه‌های مخابرات اضافه شده است. حدود ۵۴ هزار نیرو به صورت رسمی و غیررسمی در حال همکاری با مخابرات هستند که مخابرات توانایی پرداخت به موقع حقوق آنها را ندارد.
 
همچنین مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل مخابرات در مورد تصویب قانون ایثارگران گفت: دولت و مجلس قانونی برای استخدام ایثارگران تصویب کرده‌اند؛ اما منابع مورد نیاز این قانون در نظر گرفته نشده است. امیدواریم با تامین منابع لازم و سیاست‌گذاری درست در این حوزه شاهد بهبود کیفیت خدمت‌رسانی برای همه ذی‌نفعان باشیم.
 
دسترسی به هفت میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳
در نشست دیگری داوود زارعیان- معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران – با موضوع ضرورت سرمایه گذاری برای ارائه خدمات مطلوب در مسیر توسعه برگزار شد با تأکید بر اینکه توسعه بخش ثابت امکان توسعه ارتباطات سیار و ورود به نسل پنجم نیز امکان پذیر خواهد بود، اظهار کرد:عدم تغییرتعرفه‌ ها باعث اختلال در بخش‌های مختلف شبکه‌ی ثابت شده است و با اصلاح تعرفه‌های تلفن ثابت، کیفیت سرویس‌دهی به مشتریان افزایش می‌یابد.
 
وی با اشاره به چالش های موجود در صنعت ارتباطات و ثابت ماندن تعرفه های مخابراتی گفت: در سال های گذشته پنج نسل تلفن همراه را پشت سر گذاشته ایم و در تلفن ثابت هم لازمه پیشرفت این حوزه، سرمایه گذاری و تامین منابع است.
 
زارعیان در مورد فیبر نوری تشریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۳ به حدود هفت میلیون پورت فیبرنوری خواهیم رسید که سرعت آن در حال حاضر برای ۲۰۰ هزار مشترک مخابرات، حداقل ۵۰ مگ و بالاتر است.
 
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در ادامه در مورد مشوق های وزارت ارتباطات برای فیبرنوری گفت: پیشنهادات خود را به رگولاتوری ارائه داده ایم و علاوه بر طرح ملی وزارتخانه، طرح نجما را نیز داریم که به صورت جهادی پروژه فیبر نوری را در استان های مختلف پیگیری می کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد طرح کارشناسی نیروهای شرکتی و امور مشترکین، بیان کرد: طرح کارشناسی نیروهای خدمات اول مطرح شده است که برای همکاران با تحصیلات مرتبط اتفاقات بهتری بی افتد که البته بهتر است معاونت های مرتبط با منابع انسانی در این بخش ها به صورت تخصصی اظهارنظر کنند.
 
زارعیان پیرامون مزایای اصلاح تعرفه حداقل نگهداری خط تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، تصریح کرد: تعرفه‌های شرکت مخابرات ایران تقریبا از سال ۱۳۸۲ تا به امروز افزایشی نداشته است، اما طی این سال‌ها مدل تعرفه‌گذاری شرکت مخابرات ایران تغییر داشته است. اصلاح نظام تعرفه‌ای نگهداری تلفن ثابت شرکت مخابرات، نسبت به هزینه‌های توسعه‌ی بخش ارتباطات، تغییر حداقلی در تعرفه ها محسوب می‌شود که امیدواریم منجر به نگهداری شبکه با کیفیت مطلوب و متوقف نشدن توسعه شبکه شود.
 
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در پایان  سخنان خود اشاره کرد که شبکه‌ی انتقال و شبکه‌ی دسترسی کشور طی سالیان گذشته توسعه پیدا نکرده است و شرکت مخابرات ایران در کنار این تغییر تعرفه‌ها متعهد شده  که شبکه انتقال کشوررا نیز نوسازی کند و جزو برنامه‌های اصلی ما است و در نهایت بیشترین تاثیر آن بر روی کیفیت سرویس‌های ارائه شده به مشتریان خواهد بود.
 
همچنین در نشست دیگری تحت عنوان «چرایی، چگونگی و چیستی برقرراری عدالت ارتباطی جامعه اطلاعات در مسیر توسعه» عباس  پورخصالیان-کارشناس ارشد مخابرات و فناوری اطلاعات- با اشاره به اینکه اراده ملی برای توسعه شبکه ارتباطات ثابت تنها راه نجات مخابرات در راه توسعه است اظهارکرد: اکنون تنها راه باقی مانده برای مخابرات، گسترش فیبرنوری است که سرمایه گذاری و شگردهای جدید بازاریابی را می طلبد.
 
وی با اشاره به اینکه ارتباطات یعنی برقراری عدالت ارتباطی در جامعه اطلاعات به عنوان مهم ترین ایده نام برد و گفت: در شرکت دانش بنیان، اساس بر شفاف سازی اطلاعات در درجه اول برای کارمندان و در درجه دوم برای مشتریان است.
 
این کارشناس ارشد مخابرات افزود: بهبود ساختار رگولاتوری در بخش دولتی و خصوصی، شرط تحقق برنامه‌ها در بخش مخابرات و ارتباطات و ضامن استمرار، تاب‌آورسازی و رونق بازار و اقتصاد خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
 
پورخصالیان با انتقاد از شرایط کلی ارتباطات در کشور بیان کرد: ضریب نفوذ موبایل در کشور مابسیار بالاتر از ثابت است و این مغایر شاخص های ارتباطی در مقایسه با کشور های توسعه یافته است؛ اصلاح نظام تعرفه‌ای نگهداری تلفن ثابت شرکت مخابرات، نسبت به هزینه‌های توسعه‌ی بخش ارتباطات، تغییر حداقلی در تعرفه ها محسوب می‌شود که امیدواریم منجر به نگهداری شبکه با کیفیت مطلوب و متوقف نشدن توسعه شبکه شود.
 
وی گفت: علاوه بر لزوم تغییر تعرفه تلفن، ایجاد یک نگاه عدالت محور و دانش بنیان برای پیشبرد واقعی حوزه ارتباطات ضروری است و در کنار افزایش تعرفه، شاخص عدالت ارتباطی در روستاها و ودردورافتاده ترین نقاط کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.