اپلیکیشن

تلفن همراه

September 11, 2022
12:54 یکشنبه، 20ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138912

این اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌توانند کنترل کامل گوشی شما را به‌دست بگیرند

فهرستی از اپلیکیشن‌های مخرب اندرویدی منتشر شده است که می‌توانند کنترل کامل گوشی شما را به‌دست بگیرند یا با دسترسی به اطلاعات حساس، حتی حساب بانکی شما را خالی کنند.
اگرچه کاربران اندروید احتمالاً به شنیدن انواع تهدیدات مرتبط با امنیت گوشی و حریم خصوص داده‌های خود عادت کرده‌اند، این تجربه را هم به‌دست می‌آورند که با شناسایی هر بدافزار جدیدی، وحشت‌زده عمل نکنند. فراموش نکنید که سطح کمپین‌های بدافزاری معمولاً یکسان نیست و برخی از آن‌ها مثل Trend Micro، در بهترین سطح ممکن قرار دارند.
 
اگر همیشه اپلیکیشن‌هایی را از گوگل‌پلی دانلود می‌کنید که بیشترین رأی مثبت یا دانلود را دارند، شاید جای نگرانی زیادی برایتان وجود نداشته باشد. بااین‌حال، آن‌ دسته از کاربران کنجکاوی که همیشه تمایل دارند عناوین کمترشناخته‌شده را از فروشگاه برنامه‌ی گوگل دانلود کنند، مطمئناً بیشتر درمعرض خطر بدافزارها قرار دارند.
 
توصیه می‌کنیم به فهرست جدید منتشرشده از اپلیکیشن‌های مخرب توجه کنید. در‌ادامه، فهرستی از اپلیکیشن‌های اندرویدی آورده شده است که باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را حذف کنید.
 
Call Recorder
Rooster VPN
Super Cleaner – hyper & smart
Document Scanner – PDF Creator
Universal Saver Pro
Eagle photo editor
Call recorder pro+
Extra Cleaner
Crypto Utils
FixCleaner
Just In: Video Motion
Lucky Cleaner
Simpli Cleaner
Unicc QR Scanner
Document Scanner Pro
Conquer Darkness
از فهرست بالا کدام‌یک برایتان آشنا به‌نظر می‌رسد؟ توصیه‌ی ما این است که نام این اپلیکیشن‌ها را در گوشی اندرویدی خود جست‌وجو کنید و دکمه‌ی حذف‌ نصب آن را فشار دهید. این برنامه‌های مخرب که ازطریق گوگل‌پلی میان تعداد ناشناخته‌ای از کاربران اندروید توزیع شده‌اند، اکنون دیگر رسماً در این فروشگاه دردسترس قرار ندارند؛ بنابراین، امکان اضافه‌شدن به تعداد قربانیان آن‌ها وجود ندارد؛ مگر اینکه افراد به‌طور دستی آن‌ها را نصب کنند.
 
به‌نوشته‌ی فون‌آرنا، هدف تبلیغاتی اکثر برنامه‌های بسیار تهاجمی در فهرست یادشده بسیار مشابه و گسترده است. سازندگان این بدافزارها می‌خواهند مطمئن شوند که شبکه‌ای گسترده از کاربران را دراختیار دارند؛ کاربرانی که صرفاً برای افزایش سرعت گوشی‌شان یا انجام اقداماتی مثل ویرایش عکس و ضبط تماس را با حداقل تلاش و بدون هزینه، این‌ نوع برنامه‌ها را نصب می‌کنند.
 
درحالی‌که برنامه‌های آلوده‌ی اندروید به‌‌رایگان منتشر شده‌اند و دانلود آن‌ها در نگاه اول بی‌ضرر به‌نظر می‌رسد، در‌واقع می‌توانند دستگاه شما را آلوده و تقریباً هرسطحی از حریم خصوصی و داده‌های شما را نقض کنند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به شماره‌ها مخاطبان، پیام‌های متنی، تماس‌های تلفنی، نام‌های کاربری، گذرواژه‌ها، کدهای پین، اطلاعات مالی و… دسترسی داشته باشند و از آن‌ها علیه قربانیان خود بهره ببرند.
 
به‌عنوان مثال، حتی امکان نظارت دقیق بر همه‌ی فعالیت‌های آنلاین و تخلیه‌ی حساب‌های بانکی نیز ازطریق این بدافزارها وجود دارد. امکان کنترل کامل گوشی اندروید و دسترسی به همه‌ی اطلاعات خصوصی کاربر بسیار ترسناک به‌نطر می‌رسد و متأسفانه استفاده از چنین روش‌هایی درواقع راهکار خیلی جدیدی نیست و انتظار هم نمی‌رود به‌ این زودی‌ها از بین برود.
 
اگرچه به‌نظر می‌رسد گوگل اقدامات امنیتی لازم را علیه مجموعه‌ برنامه‌های مخرب ارائه‌شده در فهرست بالا اِعمال کرده است و به‌محض اطلاع از رفتار خطرناک یا مشکوک آن‌ها را از فروشگاه پلی حذف می‌کند، به‌نظر نمی‌رسد این شرکت بتواند از انتشار سیل بعدی بدافزارهای اندرویدی در فروشگاه خود جلوگیری کند؛ زیرا این کمپین‌ها معمولاً با بهره‌گرفتن از روش‌های جدید، موانع امنیتی گوگل را دور می‌زنند.
 
بهترن راه برای محافظت از خود دربرابر این نوع تهدیدها، تحقیق درباره‌ی برنامه‌هایی است که قصد دارید از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید دیدگاه‌های سایر کاربران، اهداف تبلیغاتی برنامه، داده‌های رسمی و… را بررسی کنید و از اعتبار توسعه‌دهنده‌ نیز مطمئن شوید. علاوه‌براین، بسیاری از کاربران برنامه‌های زیادی روی گوشی خود نصب می‌کنند؛ درحالی‌که شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها از برخی از آن‌ها استفاده نکنند. به‌همین‌دلیل، قبل از دانلود اپلیکیشن‌های جدید از خود بپرسید آیا واقعاً به چنین برنامه‌ای نیاز دارید یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.