تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 12, 2022
17:42 دوشنبه، 21ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138944

۱.۲۳۷ هزار میلیارد تومان تجارت الکترونیکی در ۱۴۰۰ انجام شد

یک مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: ۱.۲۳۷ هزار میلیارد تومان تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ داشتیم که ۸۶۶ هزار میلیارد تومان آن مرتبط به خرید اینترنتی بوده از درگاه پرداخت اینترنتی انجام شده است.
امین کلاهدوزان در مراسم رونمایی از لوگوی جدید نماد اعتماد الکترونیکی، از انجام اولین تبادلات در حوزه تجارت بدون کاغذ فرامرزی در بهمن ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: متوسط زمان صدور اینماد بی‌ستاره را به ۱۰ دقیقه کاهش دادیم که این مدت زمان برای این مادهای باستاره یک ساعت است که قبلاً بیشتر بود.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به صدور ۱۷ هزار اینماد ستاره‌دار در ۵ ماهه امسال، گفت: از آذرماه تا پایان سال ۱۴۰۰ برای ۳۸۰۰ واحد تجارت الکترونیک اینماد بی‌ستاره صادر شده است.
 
وی در خصوص تعاملات مرکز و بانک مرکزی در دولت سیزدهم گفت: تا اوایل مهرماه شاهد آغاز صدور مجوزها در خصوص گواهی امضای الکترونیک خواهیم بود که اقدامات نهایی آن در دستور کار قرار دارد.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه رشد ۷۰۵ درصدی برای تجارت الکترونیکی تکلیف شده که خوشبختانه حداقل رشد شاخص‌ها ۱۵ درصد و حداکثر ۴۵ درصد بوده است که نوید خوبی برای این صنعت در آینده خواهد بود.
 
وی با اشاره به عملکرد در حوزه زیرساخت‌های مالی تصریح کرد: ساماندهی درگاه‌های پرداخت اینترنتی شروع شد و بر اساس تفاهم‌هایی که با مجموعه‌های پرداختی و بانک‌ها انجام شده درگاه پرداخت اقساطی و مدت‌دار هم به زیرساخت‌های مالی اضافه شده و از انتهای مهرماه شرکت‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند در پنجره واحد تجارت الکترونیک از این درگاه‌ها نیز استفاده کنند.
 
کلاهدوزان در خصوص زیرساخت‌های لجستیکی و حمل و نقل نیز گفت: تعامل نزدیکی با شرکت ملی پست داریم که اقدامات خوبی داشتیم. علاوه بر این در قالب شرکت‌های پخش نیز توافق‌هایی در حال انجام است که شرکت‌های پخش هوشمند که مجوز از وزارت صمت دارند به مجموعه لجستیکی تجارت الکترونیکی ملحق خواهند شد.
 
۱.۲۳۷ هزار میلیارد تومان تجارت الکترونیکی در ۱۴۰۰
همچنین فرانک ابوالمعصوم، مدیر واحد پایش تجارت الکترونیک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست اظهار کرد: ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال گذشته به ۱.۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده که ۸۶۶ هزار میلیارد تومان آن مرتبط به خرید اینترنتی بوده که از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام شده و ۳۷۱ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به سایر روش‌های پرداخت اعم از کارت به کارت و پرداخت در محل و واریز به حساب و … است.
 
وی افزود: متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۳۴۳ هزار تومان برآورد شده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ به ۳ میلیارد و ۶ میلیون عدد رسیده است.
 
مدیر واحد پایش تجارت الکترونیک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲۷.۲ درصد رسیده که بالاتر از میانگین آسیا و جهان است. ضریب نفوذ شبکه اجتماعی ۵۶ درصد و تعداد کاربران ۴۸ میلیون نفر برآورد شده است.
 
ابوالمعصوم گفت: در سال گذشته ۱۰۶.۹۲ میلیون نفر کاربر اینترنت داشتیم که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱۳ درصدی داشته است.
 
وی ادامه داد: تعداد صدور گواهی امضای الکترونیک در سال گذشته به یک میلیون و ۳۱۷ هزار مورد گواهی رسیده است که رشد ۱۲۴ درصدی را تجربه کرد. ضریب نفوذ تلفن همراه نیز با ۶ درصد رشد به ۱۶۷ درصد رسیده و ۵۷.۱۹ میلیون نفر کاربر ثبت شده است.
 
به گفته مدیر واحد پایش تجارت الکترونیک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد فعال در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰ هزار کسب‌وکار رسید که رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از خود داشته است. تعداد صدور نماد اعتماد الکترونیک در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ هزار اینماد رسیده که نسبت به سال ۹۹ حدود ۵ درصد رشد را ثبت کرد.
 
بر این اساس، در این مراسم همچنین از لوگوی جدید نماد اعتماد الکترونیکی با عنوان نماد تجارت الکترونیکی رونمایی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.