تحلیل بازار

تلفن همراه

October 11, 2022
14:51 سه شنبه، 19ام مهرماه 1401
کد خبر: 139365

واردات موبایل با قیمت بالای ۶۰۰ دلار تعیین تکلیف شد

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد: از چند روز قبل، ثبت سفارش تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار تعیین وضعیت شد که با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود واردکننده و یا ارز حاصل از صادرات اشخاص واردات انجام شود.
محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با ایرنا درباره تعیین وضعیت واردات گوشی‌های موبایل با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، اظهار کرد: تقریباً از هفته گذشته، بازرگانان زمانی که قصد ثبت سفارش تلفن همراه را داشتند با این پیام مواجه شدند که برای این واردات موبایل باید از ارز حاصل از صادرات خود و ارز حاصل از صادرات اشخاص درنظر گرفته شده است.
 
وی افزود: البته هنوز در خصوص اینکه تامین ارز به چه ترتیبی انجام می‌شود، اطلاعاتی نداریم؛ چرا که بازرگانان باید با این روش ثبت سفارش را انجام بدهند و نتیجه را ببینیم تا بتوان درباره آن اظهارنظر کرد.
 
عالیان درباره تاثیر این کار بر بازار موبایل‌های پرچمدار گفت: قیمت ارز حاصل از صادرات بالاتر از نیما و تقریباً نزدیک به قیمت ارز آزاد است، اما از آنجایی که از ابتدای سال تا کنون، واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با وقفه مواجه شده و واردات این قبیل گوشی‌ها به طریقه مسافری ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، اگر شرایط واردات تجاری فراهم شود و بازرگان بتواند این گوشی‌ها که عموماً مربوط به برند اپل هستند، را به شکل قانونی وارد کند، طبیعتاً بازار را به سمت رقابت می‌برد و باعث به تعادل رسیدن قیمت گوشی‌های پرچمدار در بازار می‌شود.
 
اواخر اردیبهشت خبرهای غیررسمی مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون و گوشی‌های پرچمدار بالای ۶۰۰ دلار منتشر شد. مسئولان این حوزه همان زمان اعلام کردند این مسئله به ممنوعیت واردات مربوط نیست و صرفاً یک مشکل در سامانه ثبت سفارش به وجود آمده است. در نهایت اما هیچ ارزی برای واردات تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار در نظر گرفته نشد و این گوشی‌ها از طریق رویه‌های قانونی وارد کشور نشدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.