اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 12, 2022
12:00 چهارشنبه، 20ام مهرماه 1401
کد خبر: 139384

نیمی از کامپیوترهای شخصی واجدشرایط به‌روزرسانی به ویندوز 11 نیستند

پیش‌نیازهای مدنظر مایکروسافت برای نصب ویندوز ۱۱ ازجمله پردازنده باعث شده است تقریباً نیمی از سیستم‌های فعال امروزی شرایط به‌روزرسانی به این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز را نداشته باشند.

مایکروسافت پیش‌نیازهای سخت‌گیرانه‌ای برای نصب ویندوز ۱۱ در نظر گرفته است. طبق گزارشی جدید، این الزامات باعث شده است تعداد بسیار زیادی از سیستم‌های کاربران نتوانند به جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ این شرکت را ارتقا پیدا کنند‌؛ به‌همین‌دلیل، نرخ پذیرش آن کم شده است.

گزارش LanSweeper درباره‌ی ویندوز ۱۱ نشان می‌دهد که از ۳۰ میلیون ورک‌استیشن فعال در ۶۰ هزار سازمان، ۵۷٫۲۶ درصد از آن‌ها واجدشرایط به‌روزرسانی خودکار به این سیستم‌عامل هستند و پیش‌ از ۴۰ درصد آن‌ها پیش‌نیازهای رسمی مدنظر مایکروسافت را برای اجرای این نسخه از ویندوز برآورده نمی‌کنند.

هنگامی‌که ویندوز ۱۱ منتشر شد، بحث‌های زیادی درباره‌ی نیاز به TPM 2.0 و پردازنده‌ی نسبتاً جدید مطرح شد. مایکرسافت اعلام کرده است کاربران برای ارتقای سیستم‌های خود به جدیدترین نسخه‌ی ویندوز، باید حداقل از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل یا AMD Zen 2 استفاده کنند؛ البته این شرکت در حال بررسی امکان اجرای ویندوز ۱۱ روی برخی از تراشه‌های نسل هفتم اینتل و AMD Zen 1 است. به‌گفته‌ی LanSweeper، پیش‌نیازهای سخت‌افزاری مذکور دلیل اصلی به‌روزرسانی‌نشدن سیستم‌های فاقد شرایط به جدیدترین نسخه‌ی ویندوز است.

به‌نوشته‌ی TechSpot، حداقل رم موردنیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ مشکل مهمی محسوب نمی‌شود و ۹۲ درصد از ورک‌استیشن‌های بررسی‌شده در گزارش مذکور رم کافی برای ارتقا به این سیستم‌عامل را دراختیار دارند؛ اما فقط حدود ۵۷ درصد از این سیستم‌ها از پردازنده‌های سازگار با ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند. اگرچه این آمار چندان امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسند، حداقل درمقایسه‌با آمار سال ۲۰۲۱ نشان‌دهنده‌ی رشد ۱۲ درصدی در سیستم‌هایی است که امکان اجرای جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت را دارند.

به‌هرحال، سیستم مدنظر مایکروسافت برای اجرای ویندوز ۱۱ باید پیش‌نیازهای مختلفی داشته باشند. شاید کاربران این سیستم‌عامل را با روش‌های غیررسمی روی سیستم‌های ناسازگار نصب کنند؛ اما در این‌ شرایط احتمالاً به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت نخواهند کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که نرخ پذیرش ویندوز ۱۱ درمقایسه‌با ویندوز ۱۰ کُندتر بوده است.

LanSweeperماه آوریل اعلام کرد فقط ۱٫۴۴ درصد از کامپیوترهای شخصی از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که ۱٫۷۱ درصد از آن‌ها همچنان از ویندوز XP بهره می‌برند که حدود دو دهه از عمرش می‌گذرد. دراین‌میان، سهم سیستم‌های مجهز به جدیدترین نسخه‌ی ویندوز در ماه جاری به ۲٫۶۱ درصد رسیده که بیشتر از ویندوز XP است؛ اما همچنان در جایگاهی پایین‌تر از ویندوز ۷ قرار می‌گیرد. در مقام مقایسه، طبق این گزارش ویندوز ۷ اکنون روی ۳٫۳۸ درصد از کامپیوترها اجرا می‌شود.

آمار AdDuplex برای ژوئن ۲۰۲۲ با آمار LanSweeper بسیار متفاوت است و نشان می‌دهد سهم ویندوز ۱۱ به ۲۳٫۱ درصد افزایش یافته که درمقایسه‌با سهم آن در آوریل حدود ۳ درصد بیشتر است. بدبینانه‌ترین گزارش AdDuplex درباره‌ی نرخ پذیرش ویندوز ۱۱ حاکی از آن است که رشد کاربران این سیستم‌عامل با نرخ پذیرش ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۶ برابر است.

در همین‌ حال، نظرسنجی پلتفرم استیم در سپتامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد نرخ پذیرش جدیدترین نسخه‌ی ویندوز به ۲۴٫۸۴ درصد رسیده که درمقایسه‌با ماه قبل از آن ۱٫۰۶ درصد افزایش یافته است. ناگفته نماند سهم ویندوز ۱۰ در جدیدترین گزارش استیم ۶۸٫۴۹ درصد اعلام شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.