تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

October 31, 2022
19:52 دوشنبه، 9ام آبانماه 1401
کد خبر: 139915

چگونه شارژر اصلی سامسونگ را از نوع تقلبی آن تشخیص دهیم؟

آیا می دانید که شارژر تقلبی چه آسیبی به باتری گوشی سامسونگ شما می‌زند؟ با خواندن این مقاله روش‌های تشخیص شارژر اصلی سامسونگ از فیک را خواهید آموخت.
امروزه انتخاب کالای اصل و تشخیص آن از کالای تقلبی، به‌خصوص در مورد لوازم جانبی گوشی‌های سامسونگ در بازار دیگر کار آسانی نیست. برای مثال شارژرهای تقلبی سامسونگ که برای گوشی‌های این شرکت در بازار به فروش می‌رسند، آنقدر از لحاظ ظاهری به شارژر اصلی سامسونگ شباهت دارند که به سختی می‌توان تفاوت‌های بین آن‌ها را شناسایی کرد.
 
البته این موضوع ممکن است برای برخی اهمیت چندانی نداشته باشد، اما اگر از تبعات استفاده از شارژر فیک برای گوشی‌های سامسونگ خبر داشته باشید، ممکن است سری بعد هنگام خرید لوازم جانبی دقت بیشتری به خرج دهید؛ خرید یک شارژر تقلبی علاوه بر زیان مالی، عملکرد و سلامت گوشی سامسونگ شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و درنهایت مجبور خواهید شد تا شارژر جدیدی بخرید یا حتی گوشی خود را عوض کنید.
 
باتری یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در گوشی‌های سامسونگ است و محافظت و نگه‌داری از آن اهمیت زیادی دارد؛ البته حفظ سلامت این قطعه‌ی مصرفی به عوامل بسیار زیادی وابسته بوده و استفاده از شارژرهای اصلی سامسونگ، یکی از مهم‌ترین اقداماتی‌ است که می‌توان در این راستا انجام داد.
 
داغ شدن گوشی
معمولاً تولیدکنندگان گوشی‌های سامسونگ، جریان ولتاژ کاملاً ثابتی را برای گوشی‌ها و شارژر‌ها مشخص می‌کنند تا کاربران بتوانند از این محصولات تا چندین سال پیاپی، بدون مشکل استفاده کنند. شارژرهای اصل با ثابت نگه داشتن جریان ولتاژ در محدوده‌ی تعریف شده توسط تولید‌کننده، از آسیب دیدن گوشی جلوگیری می‌کنند.
 
درمقابل شارژرهای غیر اصل و تقلبی سامسونگ عملکرد عادی باتری را، به‌خصوص در گوشی‌های قدیمی‌تر، تحت تأثیر قرار داده و به مرور زمان باعث فاسد شدن آن‌ها می‌شوند. این شارژرهای تقلبی نمی‌توانند جریان را ثابت نگه دارند و گاها حتی با ایجاد نوساناتی در جریان برق باعث بالا رفتن حرارت در گوشی‌های سامسونگ می‌شوند و به باتری آسیب وارد می‌کنند.
 
اثرات شارژر تقلبی روی باتری گوشی سامسونگ
زمانی که باتری به درستی شارژ نشود، انرژی آن سریع‌تر از پیش‌بینی تولید‌کننده تخلیه می‌شود و به جای یک یا ۲ بار شارژ روزانه ممکن است نیاز داشته باشید تا گوشی سامسونگ خود را چندین بار در روز به شارژ بزنید یا ممکن است این شارژهای تقلبی سامسونگ گوشی شما را خیلی کند‌تر از شارژر‌های اصل و اورجینال شارژ کنند.
این موضوع ممکن است علاوه بر باتری، روی عملکرد سخت‌افزارهای دیگر گوشی‌ هم تأثیر بگذارد؛ در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا نباید از شارژرهای تقلبی استفاده کرد:
 
شارژر‌های تقلبی سامسونگ عموماً ارزان‌تر از نوع اصلی این قطعات هستند، چراکه در فرایند تولید آن‌ها از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده شده و نظارتی هم در این روند وجود ندارد. بنابراین احتمال انفجار یا اتصال کوتاه در آن‌ها بیشتر بود و ایمنی کاربر را به خطر می‌اندازند.
گرم شدن بیش از حد (over heating) باتری یکی از مشکلات رایجی که درنتیجه‌ی استفاده از شارژرهای تقلبی سامسونگ اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است باعث ذوب شدن قسمت‌هایی از شارژر یا سیم‌ها شود.
 
در شارژرهای غیر اصل و تقلبی سامسونگ مدارهای ایمنی برای محافظت از گوشی وجود ندارد و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا گوشی‌های سامسونگ درمقابل نوسانات جریان و ولتاژ آسیب‌پذیر باشند.
ازآنجاکه فناوری‌های شارژ سریع هزینه‌بر هستند، شارژرهای تقلبی از این فناوری‌ها بی‌بهره بوده و فرایند شارژ در آن‌ها کندتر انجام می‌شود. علاوه‌براین فرایند شارژ با کامل شدن شارژ باتری متوقف نشده و درنتیجه طول عمر باتری کاهش پیدا می‌کند.
 
شارژرهای تقلبی سامسونگ بدون گارانتی و تضمین کیفیت به فروش می‌رسند و نمی‌توانید در صورت از کار افتادن و خراب شدن آن‌ها طلب خسارت کنید.
که استفاده‌ی طولانی‌مدت از شارژر‌های غیر اصل و فیک به باتری گوشی آسیب می‌رساند و در صورتی که تا به حال تنها یک یا چند بار از شارژر تقلبی استفاده کردید، جای نگرانی وجود ندارد.
 
***
 
شارژرها معمولاً از دو قسمت آداپتور و کابل شارژر تشکیل شده‌اند که وظیفه‌‌ی اولی تبدیل ولتاژ دریافتی به جریان مورد نیاز برای شارژ باتری است و دومی هم این جریان تولید شده توسط آداپتور را به باتری گوشی‌ انتقال می‌دهد. قیمت بالا و گران شارژر‌های سامسونگ ممکن است نشان‌دهنده‌ی اصل بودن آن باشد، اما قیمت بسیار پایین این محصول یقیناً نشان‌دهنده‌ی تقلبی بودن آن است. بنابراین قیمت یکی از عواملی است که هنگام انتخاب و خرید شارژر گوشی باید به آن دقت کنید. بهترین راه برای بررسی اصل بودن شارژر سامسونگ، استفاده از آمپرسنج است، شارژرهای تقلبی معمولاً افت آمپر زیادی دارند.
 
تشخیص کابل شارژر اصلی سامسونگ
در این بخش از مقاله جزیی‌ترین تفاوت‌های شارژر اصلی و تقلبی سامسونگ را معرفی می‌کنیم تا دفعه‌ی بعد هنگام خرید بتوانید کابل اصل را از فیک تشخیص دهید:
 
کیفیت تولید
محصولاتی سامسونگ عموماً با کیفیت بالایی تولید می‌شوند؛ بنابراین محصولی بی‌کیفیت نمی‌تواند ساخت این تولید‌کننده‌ی کره‌ای باشد. برای مثال اگر پس از بررسی کابل گوشی سامسونگ روی آن ناهمواری و بیرون‌زدگی احساس کردید، می‌توانید حدس بزنید که کابل شارژ تقلبی است.
 
شکل ظاهری
بین شکل ظاهری شارژر اصل سامسونگ با فیک آن تفاوت‌هایی مانند طراحی نامنظم و پلاستیک اضافه در لبه‌های کابل وجود دارد که به تشخیص این دو محصول از هم کمک می‌کند. کابل‌های شارژر اصلی سامسونگ طراحی دقیق و صافی دارند، در‌حالی‌که زاویه‌ی قرار‌گیری سری فلزی در بسیاری از کابل‌های فیک صاف نیست.
در کابل شارژر اصلی سامسونگ اندازه رابط Micro USB (کانکتور اصلی) برای جلوگیری از شکسته شدن، طول کمتری دارد و به بدنه نزدیک‌تر است، اما در کانکتور شارژر‌های تقلبی این رابط بلند‌تر بوده و فاصله‌ی بدنه و کانکتور بیشتر است. علاوه‌بر‌این، روی رابط‌های اصلی یک فرورفتگی کوچک دیده می‌شود که معمولاً در شارژرهای تقلبی خبری از این فرورفتگی نیست.
علامت روی کابل هم در شارژرهای اصلی سامسونگ خیلی پررنگ نیست، اما این علامت در کابل‌های تقلبی حالت رنگ شده و پررنگ دارند.
 
سرعت شارژ
کابل شارژ اصلی سامسونگ در مقایسه با کابل شارژ تقلبی با سرعت بالاتری گوشی را شارژ می‌کند. البته این مورد به فناوری شارژ سریع استفاده شده در آداپتور هم بستگی دارد و آداپتوری با وات پایین گوشی را کند‌تر از آداپتوری با وات بالاتر شارژ می‌کند.
 
تشخیص آداپتور شارژر اصلی سامسونگ
درست مانند کابل‌های شارژر تقلبی سامسونگ، آداپتورهای تقلبی زیادی هم در بازار به فروش می رسند که با نوع اصلی این محصول تفاوت‌های زیادی دارند. در ادامه راه‌های تشخیص قطعه‌ی تقلبی را با آداپتور اصلی سامسونگ معرفی می‌کنیم:
 
کیفیت تولید
آداپتور‌های اصلی سامسونگ با کیفیتی مرغوب تولید می‌شوند و درمقابل آداپتور‌های تقلبی در ساخت دقت کافی ندارند و برای مثال ممکن است شکل ظاهری نامتقارن، بیرون‌زدگی، نامنظمی یا ناصافی‌هایی داشته باشند.
 
شکل ظاهری
ظاهر شارژرهای تقلبی در برخی جزئیات، مانند شیارها، برش‌ها و فرم کلی با شارژر‌های اصلی سامسونگ متفاوت است. شارژرهای اصلی معمولاً روکش مات و یکنواختی دارند، در‌حالی‌که روکش شارژرهای تقلبی سامسونگ معمولاً براق است. سبک‌ نوشتاری حرف A در شارژرهای تقلبی سامسونگ نسبت به نوع اصلی آن ضخیم‌تر است.
آداپتور‌های اصلی سامسونگ محصول چین یا ویتنام هستندو نام یکی از این دو کشور را روی شارژر‌های اصلی ببینید، اما اگر عبارت A+ را روی آداپتوری مشاهده کردید، می‌توانید مطمئن باشد که آن آداپتور تقلبی است.
 
رنگ شارژر‌های اصلی سامسونگ سفید است و اگر شارژری کمی زرد رنگ بود، با یک شارژر تقلبی طرف هستید؛ شارژرهای اصلی سفید رنگ هستند و رنگ سفید آن‌ها با مرور زمان تغییر نمی‌کند.
لوگوی UL در پشت شارژر باید در ردیف پایین و سمت چپ شارژر داخل یک دایره نوشته شده باشد؛ این علامت مخفف Underwriters Laboratories است و به داشتن استاندارد سازمان ایمنی بازرسی شارژرها اشاره دارد؛ اگر آداپتوری این لوگو را نداشت از آن استفاده نکنید.
 
محل اتصال
در قسمت کانکتور آداپتور‌ها، یک لایه‌ی پلاستیک اضافی برای افزایش دوام و مقاومت در محل اتصال شارژر اصلی سامسونگ دیده می‌شود، اما در شارژر‌های تقلبی این قسمت صاف و مسطح است و ساختار مقاومی ندارند.
 
یکی از موارد دیگری که در مقایسه‌ی شکل ظاهری آداپتورها به چشم می‌‌آید، نام شرکت طراح و تولید‌کننده‌ی این محصولات است. شارژر‌های تقلبی سامسونگ معمولاً بی‌نام‌و‌نشان هستند یا نام‌های غیرمعتبر دارند، درمقابل روی شارژرهای اصلی و اورجینال، نام سامسونگ به شکل صحیح و مرتب حک شده است.
 
وزن
شارژرهای تقلبی سامسونگ از پلاستیک‌هایی با تراکم پایین تولید می‌شوند و از آداپتور‌های اصلی سبک‌تر هستند.
 
عملکرد
شارژر را به گوشی خود متصل کنید، اگر شارژر شما اصل باشد، به محض متصل کردن آن به گوشی‌ سامسونگ، روی صفحه‌نمایش پاپ‌آپ شار‌ژ ظاهر می‌شود. در صورتی که با اتصال شارژرهای تقلبی معمولاً این اتفاق رخ نداده و تنها یک علامت کوچک کنار باتری نمایان می‌شود. با استفاده از شارژرهای تقلبی سامسونگ متوجه خواهید شد که این شارژر‌ها گوشی سامسونگ شما را خیلی کند‌تر شارژ می‌کنند و باعث گرم شدن بیش از حد آن‌ها می‌شوند.
 
پرسش‌های متداول
چگونه می‌توانم از خطرات احتمالی شارژر تقلبی جلوگیری کنم؟
پس از شارژ کامل گوشی خود را از برق بکشید و هنگام شارژ هم آن در کیف یا فضای بسته، مانند جیب یا زیر پتو قرار ندهید.
آیا شارژر تقلبی عمر باتری را کم می‌کند؟
بله، استفاده از شارژر تقلبی باعث می‌شود باتری به درستی شارژ نشده و به سرعت خالی شود. این موضوع تعداد چرخه‌ی شارژ باتری را افزایش داده و باعث کوتاه شدن عمر این قطعه می‌شود.
روش‌های تشخیص شارژر اصلی سامسونگ چیست؟
نوشته‌ها و لوگوی روی شارژر، وزن شارژر، حرارت ایجاد شده هنگام شارژر، کند شارژ شدن گوشی، جزئیات طراحی آداپتور و کانکتور کابل شارژ و … همه از روش‌های تشخیص شارژر اصلی سامسونگ از مدل تقلبی آن هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.