تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 7, 2022
18:47 دوشنبه، 16ام آبانماه 1401
کد خبر: 140150

سودآوری سوپر مارکت‌ها به کمک هوش مصنوعی

فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها برای افزایش فروش و کاهش ضایعات مواد غذایی به هوش مصنوعی اجازه می ‌دهند، داده ‌هایی مانند آمار فروش را تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم بگیرند چه تخفیف‌هایی برای محصولات فاسد شدنی اعمال شود.
لاوسون یکی از بزرگ ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ ای ژاپن، سیستمی را معرفی کرده که در آن هوش مصنوعی در دفتر مرکزی به مدیران فروشگاه و کارکنان مجرب در مورد مدیریت محصول در همه فروشگاه‌ها مشاوره می ‌دهد. نرم افزار فروش فروشگاه برای محاسبه، میزان کاهش قیمت و زمان تحویل و شرایط آب و هوایی محلی را در نظر می گیرد تا قیمتی را پیشنهاد کند که بهترین شانس را برای فروش به محصول می دهد. 
 
تا به حال، مدیران فروشگاه‌ ها بر اساس تجربه، کاهش ‌هایی را در قیمت اقلام انجام می ‌دادند، اما واگذاری این امر به قضاوت انسان منجر به مواردی شد که سهام بدون تخفیف هدر رفت یا اقلام فروخته نشد. برای جلوگیری از این امر، هوش مصنوعی ۲۷۰ نوع محصول را چهار بار در روز بررسی می کند. 
 
این سیستم منجر به بهبود عملکرد تجاری برای این سوپرمارکت شده است. با استفاده از این ابزار در سال ۲۰۲۱، سود ناخالص هر فروشگاه ۰.۶ درصد افزایش یافت، در حالی که هزینه های متحمل شده از محصولات هدر رفته ۲.۵ درصد کاهش یافت.
 
از آن زمان به بعد استفاده گسترده از هوش مصنوعی افزایش یافته است و این شرکت قصد دارد در سال مالی ۲۰۲۳ یک عرضه کامل ملی را آغاز کند. گفتنی است که اکثر سوپرمارکت ‌های زنجیره‌ ای بزرگ نیز یک سیستم تخفیف هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که به زودی پیاده‌ سازی می شود. این سیستم عملکرد فروش هر فروشگاه را تجزیه و تحلیل کرده و برای قیمت ‌گذاری محصولات فروشگاه در سطحی کار می ‌کند که از فروش آنها در زمان تعیین شده اطمینان حاصل کند.
 
در این فروشگاه ها،  کارکنان از یک دستگاه قابل حمل برای اسکن بارکدهای باقیمانده اقلام موجود در قفسه های محصولات غذایی به صورت روزانه استفاده می کنند. این امر به این معنی است که هنگامی که یک کارمند فروشگاه، کالایی را بررسی می کند، می تواند تشخیص دهد که تا شب چه تعداد از آن به فروش خواهد رسید و احتمالا چه میزان باقی می ماند. 
 
به گفته کارشناسان به نظر می رسد که معرفی این سیستم مورد استقبال عموم قرار گرفته است، به طوری که یکی از مقامات یکی از سوپرمارکت های زنجیره ای وجود آن را به دلیل پایان دادن به اعمال تخفیف های نادرست، ستایش کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.