فناوری اطلاعات

November 9, 2022
14:39 چهارشنبه، 18ام آبانماه 1401
کد خبر: 140211

فناوری که ذهن شما را به کلمات تبدیل می کند

محققان موفق به ساخت دستگاهی شدند که قادر به رمزگشایی فعالیت مغز در یک شرکت‌ کننده مبتلا به فلج گفتار است. با کمک این فناوری، امکان خوانش فعالیت های مغزی این فرد و تبدیل آن به جملات وجود دارد.
یافته های جدید پژوهشگران منجر به ساخت فناوری جدیدی شد که به افراد لال کمک می کند تا در سکوت تلاش ‌کنند تا کلمات را به صورت آوایی نوشته و جملات کامل بسازند. این یافته‌ ها پتانسیل ساخت یک پروتز عصبی گفتاری کنترل‌ شده بی ‌صدا را برای تولید جملات از طریق یک رویکرد مبتنی بر نوشتن نشان می ‌دهد.
 
پروتزهای عصبی دستگاه هایی هستند که جایگزین عملکرد از دست رفته سیستم عصبی شده و این پتانسیل را دارند که ارتباط کلای مناسبی را با افرادی که به دلیل فلج نمی توانند صحبت کرده یا تایپ کنند بازگردانند. با این حال، مشخص نیست که آیا می ‌توان از تلاش‌ های بی‌ صدا برای صحبت کردن جهت کنترل یک پروتز عصبی ارتباطی استفاده کرد یا خیر.
 
تحقیقات قبلی نشان داده بود:یک سیستم عصبی مصنوعی در یک شرکت ‌کننده مبتلا به فلج گفتار می‌تواند تا ۵۰ کلمه را رمزگشایی کند. با این حال، این سیستم به یک واژگان خاص محدود بوده و شرکت ‌کننده باید سعی می ‌کرد تا کلمات را با صدای بلند بیان کند، که با توجه به فلج بودن آنها به تلاش قابل توجهی نیاز داشت.
 
طی این مطالعه، ادوارد چانگ و همکارانش یک پروتز عصبی را طراحی کردند که قادر بود فعالیت مغز را به حروف تکی برای بیان جملات کامل ترجمه کرده و قابلیت استفاده از آن را در شرکت‌ کننده ‌ای که به دلیل فلج شدید صوتی و اندام از ارتباطات محدود رنج می ‌برد، نشان داد. 
 
دانشمندان در این پروژه با طراحی سیستم خود جهت رمزگشایی فعالیت مغز مرتبط با الفبای آوایی، رویکرد قبلی را به واژگان بزرگتری گسترش دادند.
 
در آزمایش ‌های انجام شده، دستگاه قادر به رمزگشایی فعالیت مغزی شرکت ‌کنندگانی بود که سعی می ‌کردند هر حرف را بی ‌صدا به صورت آوایی صحبت کنند تا جملاتی را از واژگان ۱۱۵۲ کلمه‌ای با سرعت 29.4 کاراکتر در دقیقه و میانگین نرخ خطای کاراکتر 6.13 درصد تولید کنند. در آزمایش ‌های بعدی، نویسندگان دریافتند که این رویکرد به واژگان بزرگ حاوی بیش از ۹ هزار کلمه تعمیم می‌ یابد که میانگین نرخ خطای آن 8.23 درصد است.
 
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.