فناوری اطلاعات

November 18, 2022
13:22 جمعه، 27ام آبانماه 1401
کد خبر: 140515

تکنولوژی هایی که جام جهانی ۲۰۲۲ را مطلوب‌تر می‌کند

قطر طی سال‌های اخیر اقدامات عمرانی و ساختاری متعددی در راستای کسب آمادگی هر چه بهتر برای آغاز این رویداد انجام داده است. اما علاوه بر کارهای عمرانی، گویا تکنولوژی هم در این دوره از جام جهانی حضور پررنگی دارد و قرار است کیفیت آن را بیشتر کند.
تا به حال درباره تکنولوژی‌هایی که در این دوره از جام جهانی به کار گرفته شد، صحبت‌های بسیاری شده است. حالا ما نیز قصد داریم تعداد دیگری از این تکنولوژی‌ها را که کاربردهای روزمره دارند، معرفی کنیم.
 
ایستگاه‌های وای‌فای و شارژ
اگر گوشی تلفن تماشاچی‌ها در حین تماشای مسابقات شارژ تمام کند، می‌توانند به ایستگاه‌های شارژ تلفن با نام «EIP Palm» مراجعه کنند. در این ایستگاه‌ها هم پورت‌های یواس‌بی برای شارژ گوشی موجود است و هم امکان شارژ وایرلس. ضمنا برای اینکه حوصله افراد در مدت شارژ شدن گوشی‌شان سر نرود، می‌توانند از وای‌فایی که برای این ایستگاه‌ها در نظر گرفته شده، استفاده کنند. گفتنی است برق این ایستگاه‌ها از پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.
 
تکنولوژی ناوبری
هیچ بعید نیست که تماشاچیان سایر کشورها در شهر یا مکان‌های برگزاری مسابقات گم شوند. در این حالت فقط کافی است اپلیکیشن navbuddy qatar را روی گوشی‌های هوشمند خود نصب و باز کنند تا به نزدیکترین کیوسک راهنمایی یا هر محل دیگری که می‌خواهند هدایت شوند. سنسورهایی در سراسر شهر دوحه وجود دارند که افراد به راحتی می‌توانند با گوشی‌های هوشمند خود به آنها وصل شوند و این اپلیکیشن را نصب کنند.
 
دلیوری غذا و تاکسی‌های اینترنتی
اگر در حین تماشای مسابقات یا هر جای دیگری تماشاچی‌ها احساس گرسنگی کنند، می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلفی که برای این روزها در نظر گرفته شده، غذای موردنظر خود را سفارش دهند و در هر جایی که می‌خواهند تحویل بگیرند. ضمنا برای برگشت به هتل یا هر جابه‌جایی دیگری نیز می‌توانند از اپلیکیشن‌های تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. بهتر است مسافران خارجی، پس از ورود به خاک قطر، تعدادی از این اپلیکیشن‌ها را در گوشی تلفن همراه خود نصب کنند.
 
تکنولوژی برای توالت
شاید تعجب کنید ولی حتی برای توالت‌ها هم از تکنولوژی استفاده شده است. مثلا توالت‌ها طوری طراحی شده‌اند که هیچ بویی در آنها باقی نمی‌ماند یا سنسورهایی وجود دارند که چک می‌کنند که حتما شیرهای آب بسته شده یا خیر. ضمنا با استفاده از تکنولوژی هوادهی، مصرف آب کمتر خواهد شد.
 
امکاناتی برای معلولان
در این دوره از جام جهانی، مسئولان برگزاری مسابقات به فکر معلولان هم بوده‌اند و امکاناتی مناسب حال آنها فراهم کرده‌اند. در ادامه به برخی از آنها که برای پایه استفاده از تکنولوژی است، اشاره می‌کنیم.
Bonocle ابزاری الکترونیک است برای کمک به افرادی که اختلال بینایی دارند. این تکنولوژی محتوای دیجیتال را به خط بریل ترجمه می‌کند و آن را در اختیار کسانی می‌گذارد که نمی‌توانند بازی‌ها را ببینند.
 
Felix Palmهم امکانی است که برای افراد کم‌بینا یا نابینا درنظر گرفته شده است. در این تکنولوژی نیز، افراد کم‌بینا یا نابینا می‌توانند اتفاقات بازی‌ها را هم بشنوند و هم از طریق دستشان نوشته‌های بریل آنها را لمس کنند.
 
تکنولوژی دیگر اتاق‌های تماشای حسی برای طرفداران جوان مبتلا به اوتیسم یا سایر شرایط پردازش حسی است. این اتاق‌ها به این دسته از طرفداران کمک می‌کند تا در یک محیط آرام، روی بازی‌ها تمرکز کند.
 
در پایان ذکر این نکته ضروری است که تماشاگران نباید نگران گرمای هوا در استادیوم‌های محل برگزاری مسابقات باشند. در این استادیوم‌ها امکانات خنک‌کنندگی متعددی در نظر گرفته شده است. در واقع تکنولوژی به کار رفته در استادیوم‌ها به گونه‌ای است که اگر هوای بیرون سرد یا گرم شود، هوای داخل این مکان‌ها در وضعیت متعادلی قرار خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.