اپلیکیشن

تلفن همراه

November 19, 2022
12:27 شنبه، 28ام آبانماه 1401
کد خبر: 140548

تقابل ایران و گوگل بالا گرفت

از حدود ۳هفته قبل بود که گوگل‌پلی بعد از هشدار امنیتی نصب روبیکا در ایران به‌طور کامل فیلتر شد.
اکنون به‌نظر می‌رسد این تقابل بالا گرفته و در تازه‌ترین اتفاق، گوگل اقدام به حذف ۳پیام‌رسان و ۲پلتفرم اصلی حمل‌ونقل هوشمند ایرانی کرده است. این در حالی است که ۲اپلیکیشن زیرمجموعه یکی از سوپراپلیکیشن‌ها هم از گوگل‌پلی حذف شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بار علاوه بر حذف خود این اپلیکیشن‌ها، حساب‌های کاربری آنها هم حذف شده است. حدود ۲۰روز پیش، کاربران وقتی می‌خواستند پلتفرم روبیکا را از گوگل‌پلی دانلود کنند، با هشدار google protect این فروشگاه اندرویدی روبه‌رو می‌شدند. نتیجه آن شد که وزارت ارتباطات با یک بیانیه نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و در مدت کوتاهی و در یک اقدام عملی، ‌بخش زیادی از سرویس‌های گوگل ازجمله فروشگاه اپلیکیشن این شرکت فیلتر شدند. پلتفرم‌هایی که اخیرا از گوگل‌پلی حذف شده‌اند، همگی در فروشگاه‌های اندروید ایرانی در دسترس هستند و شاید در عمل مشکلی برای کاربران ایجاد نشود. گوگل‌پلی هم از حدود ۳هفته پیش فیلتر شده و عملا براساس سیاست در پیش گرفته شده وزارت ارتباطات نباید حذف این اپلیکیشن‌ها برای ایران مهم تلقی شود.
 
پیگیری از مجامع بین‌المللی
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در واکنش به اقدام اخیر گوگل‌پلی بااشاره به پیگیری حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی، در پیام‌رسان «بله»  تأکید کرده که این موضوع را همچنین از طریق مجامع بین‌المللی دنبال خواهد کرد. زارع‌پور به دوگانگی در رفتار آمریکایی‌ها اشاره کرده و گفته است: «از یک طرف تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات را برای مردم ایران برمی‌دارند، اما در همین حال دسترسی به سرویس‌های محبوب ایرانی را که حاصل تلاش جوانان نخبه ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان است، محدود می‌کنند.»
 
او همچنین اعلام کرد که به معاونان مربوطه وزارتخانه متبوع خود دستورات لازم برای پیگیری موضوع را داده است.
وزارت ارتباطات همچنین تأکید کرد که «در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان مالک این سکوها، ابعاد فنی و حقوقی این موضوع را برای اجرای اقدامات مقتضی بررسی می‌کنیم.»
 
انحصارگرایی غول‌های فناوری
موضوع انحصارگرایی غول‌های فناوری همیشه مطرح بوده است. این در حالی است که در سال آینده میلادی براساس قانونی موسوم به DMA شرکت‌های بزرگ فناوری برای به اشتراک گذاشتن برخی امکانات با شرکت‌های کوچک‌تر موظف خواهند شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با انتقاد از اقدامات انحصارگرایانه غول‌های فناوری دنیا معتقد است که آنها به بهانه تحریم، ایرانیان را از دریافت خدمات محروم می‌کنند.
 
زارع‌پور با اشاره به این موضوع نوشته است: «صاحبان برخی پلتفرم‌های مطرح دنیا که خود را مالک انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می‌دانند، در طول سالیان متمادی با اتخاذ سیاست‌های انحصارگرایانه و استانداردهای چندگانه، تلاش کرده‌اند مانع از رشد و توسعه فناوری در ایران عزیز شوند.»
او یادآوری کرده ‌که این نخستین باری نیست که به بهانه تحریم، مردم ما و حتی کاربران ایرانی سراسر دنیا از نعمت استفاده از محصولاتی که ساخته جوانان متخصص همین مملکت است، محروم می‌شوند. وزیر ارتباطات همچنین به تقویت شائبه سیاسی‌بودن چنین اقداماتی اشاره کرده و گفته است: «تکرار این موضوع در شرایط فعلی که سکوهای ایرانی در زمینه‌های مختلف توسعه خوبی پیدا کرده و مردم هم به استفاده از آنها رغبت نشان داده‌اند، شائبه سیاسی‌بودن چنین تصمیماتی را قوت می‌بخشد.»
 
تحریم یا گزارش کاربران
طی روزهای گذشته، موجی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تحریم برخی پلتفرم‌ها شکل گرفت. این تحریم‌ها به شکل‌های متفاوتی معرفی و اعمال می‌شد، اما یکی از توصیه‌های تحریم‌کنندگان گزارش(report) بعضی از پلتفرم‌ها بود. به‌طوری که امتیاز برخی از این اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی که از سوی کاربران داده می‌شود به‌صورت ناگهانی کاهش پیدا کرده بود.
 
اگرچه براساس اعلام برخی منابع، گوگل از طریق ایمیل به بعضی از پلتفرم‌های ایرانی مانند تپسی اعلام کرده که علت حذف آنها از گوگل‌پلی، تحریم‌هاست، اما آنچه موضوع را پیچیده می‌کند این است که طی چند ماه گذشته بخش قابل‌توجهی از تحریم‌های فناوری برای کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی برداشته شد. پس از آن هم هیچ منبعی از اعمال تحریم‌های جدید فناوری در مورد ایران خبر نداده است. بنابراین، مشخص نیست که آنچه به‌عنوان «تحریم» از سوی گوگل‌ اعمال شده، با چه مستندی صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.