سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 19, 2022
15:48 دوشنبه، 28ام آذرماه 1401
کد خبر: 141375

اپل اوایل ۲۰۲۳ از مک‌بوک پرو و iMac با تراشه M3 رونمایی می‌کند

طبق گفته‌های مارک گورمن از وب‌سایت خبری بلومبرگ، اپل قصد دارد اوایل سال ۲۰۲۳ از مدل‌های مختلف مک‌بوک پرو و همچنین کامپیوتر iMac با تراشه‌ی M3 رونمایی کند.
اپل قصد دارد اوایل سال آینده‌ی میلادی از دو مدل مک‌بوک پرو با تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس رونمایی کند. این دو محصول که قرار بود امسال رونمایی و عرضه شوند، در اندازه‌های ۱۴ و ۱۶ اینچ به فروش خواهند رسید. از لحاظ ظاهری هم بعید است تغییراتی را در این محصولات شاهد باشیم جز اینکه تراشه‌ی آن‌ها ارتقا پیدا می‌کند و فناوری رم هم سریع‌تر خواهد شد. اپل مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی با تراشه M1 پرو و M1 مکس را اواخر ۲۰۲۱ راهی بازار کرد و حالا بعد از گذشت بیش از یک سال می‌خواهد مدل‌های جایگزین را بدون تغییر ظاهری اما ارتقای سخت‌افزاری عرضه کند.
 
طبق گفته‌های منبع این خبر یعنی مارک گورمن، اپل می‌خواهد علاوه بر مک‌بوک پرو از کامپیوتر iMac هم رونمایی کند اما این محصول از تراشه‌ی M3 به عنوان قلب تپنده بهره خواهد برد. این محصول هم باید اوایل سال ۲۰۲۳ عرضه شود اما اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست. نسل قبل iMac در آوریل سال گذشته و با تراشه M1 و طراحی رنگارنگ راهی بازار شد. البته ظاهرا اپل در حال تست iMac با تراشه M2 و M2 پرو هست اما اطلاعاتی از آن‌ها منتشر نشده است.
علاوه بر این دو محصول، اپل قرار بود از مک پرو هم با تراشه M2 اکستریم رونمایی کند اما ظاهرا این اتفاق قرار نیست رخ دهد. به جای آن، این شرکت آمریکایی در حال تست مک پرو با تراشه M2 اولترا است. طبق گفته‌های گورمن، مک پرو با تراشه M2 اولترا از ۲۴ هسته‌ی پردازشی، ۷۶ هسته‌ی گرافیکی و حداقل ۱۹۲ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره خواهد برد. درست مثل مدل کنونی مک پرو، مدل جدید هم از لحاظ حافظه داخلی و رم قابل ارتقا خواهد بود.
به نظر می‌رسد پروژه‌ی ساخت مدلی که قرار بود با تراشه M2 اکستریم با ۴۶ هسته پردازشی و ۱۴۵۲ هسته گرافیکی راهی بازار شود به خاطر هزینه‌ی ساخت بالا کنسل شده است. تخمین زده شده قیمت این محصول حداقل به ۱۰ هزار دلار می‌رسید.
 
علاوه بر این‌ها، اپل از مانیتورهای اکسترنال جدیدی هم رونمایی خواهد کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه‌ی آپدیت شده‌ی Pro Display XDR اشاره کرد. این مانیتورها قرار است از تراشه A13 بهره ببرند. اطلاعات در این زمینه فعلا محدود است و باید منتظر انتشار خبرهای بیشتر باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.