رسانه‌های اجتماعی

December 30, 2022
14:38 جمعه، 9ام دیماه 1401
کد خبر: 141743

بعد از ایلان ماسک، چه فردی مدیرعامل توییتر می‌شود؟

ایلان ماسک طبق گفته‌اش اگر جایگزینی پیدا کند، از مدیرعاملی توییتر کنار می‌رود، اما چه کسی جایگزین او خواهد شد؟
ایلان ماسک با برگزاری یک نظرسنجی درباره ادامه مدیریتش در توییتر و مشخص‌شدن نتیجه‌اش، اعلام کرد که از مدیرعاملی این شبکه اجتماعی کناره‌گیری می‌کند، اما تنها زمانی که جایگزینی برای خودش پیدا کند. اما چه کسی جایگزین مالک جدید توییتر به‌عنوان مدیرعامل خواهد شد؟
 
ایلان ماسک پس از مشخص‌شدن نتیجه نظرسنجی‌اش، در توییتی درباره جایگزین خود گفت:
 
 «به‌محض یافتن فردی که برای پذیرش این‌شغل به‌اندازه کافی احمق باشد، از مدیرعاملی کناره‌گیری خواهم کرد. پس از آن تنها تیم نرم‌افزار و سرورها را مدیریت خواهم کرد.»
 
نظرسنجی ایلان ماسک کمتر از دو ماه پس از خرید این‌شبکه اجتماعی با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار برگزار شد. در این نظرسنجی ۱۷.۵ میلیون کاربر شرکت کردند که در‌نهایت ۵۷.۵ درصد خواهان کناره‌گیری ایلان ماسک از مدیریت توییتر و ۴۲.۵ درصد خواهان ادامه مدیریت او در این شبکه اجتماعی شدند.
 
پیش از اینکه قرارداد خرید توییتر توسط مدیرعامل تسلا نهایی شود، بسیاری انتظار داشتند که مدیرعاملی‌اش در این شبکه اجتماعی موقت باشد. البته خود ایلان ماسک هم در ماه نوامبر چنین موضوعی را تأیید کرد و گفت به‌دنبال فرد دیگری برای هدایت توییتر می‌گردد.
 
متقاعدکردن فردی برای هدایت توییتر، امر دشواری برای ماسک محسوب می‌شود؛ زیرا قانون‌گذاران، مدیران حوزه فناوری، گروه‌های مدافع و تعدادی از افراد دیگر از بی‌پروایی او و تصمیم‌گیری‌های هیجانی‌‌اش انتقاد کرده‌اند. ماسک همچنین برای برخی سیاست‌های جنجالی مثل ممنوعیت لینک‌کردن شبکه‌های اجتماعی رقیب یا تعلیق موقت روزنامه‌نگاران منتقدش، رویکرد متناقضی داشت.
 
توییتر همچنین برای نسخه جدید سرویس توییتر بلو هم با مشکلاتی مواجه شد. این سرویس که با دریافت ماهیانه ۸ دلار هزینه به کاربران تیک آبی می‌دهد، منجر به دریافت این تیک توسط حساب‌های جعلی شد که مشکلات زیادی مانند فاجعه انسولین رایگان شرکت ایلای لی‌لی (Eli Lily) به‌همراه داشت.
 
مهم‌تر از همه اینکه هر شخصی به‌عنوان مدیرعامل توییتر انتخاب شود، مجبور است با ایلان ماسک کار کند؛ فردی که مدیریت تسلا و اسپیس ایکس را هم برعهده دارد. او که اکنون دومین ثروتمند جهان است، گفته که انتظار دارد کارمندانش سخت‌کوش‌تر باشند و توقع دارد آن‌ها ساعات بیشتری کار کنند و وقت استراحت و فراغت آن‌ها بیرون از محل کار، بسیار کمتر شود.
 
این سیاست کاری سخت‌گیرانه ایلان ماسک باعث به دردسر افتادن توییتر شد؛ زیرا مدتی پیش سازمان بازرسی ساختمان سانفرانسیسکو این‌ شبکه اجتماعی را به‌دلیل راه‌اندازی غیرقانونی اتاق‌خواب‌های موقت در دفاتر مرکزی سانفرانسیسکو، احضار کرد. احتمالاً ماسک توقع دارد مدیرعامل بعدی توییتر نیز مانند کارمندان شرکت در دفتر بخوابد.
 
درضمن فردی که می‌خواهد مدیرعامل توییتر شود، باید بتواند علاوه بر کنارآمدن با اخلاقیات عجیب‌وغریب ماسک، با تمام مشکلات مرتبط با اداره شبکه‌ای اجتماعی که در مضیقه مالی است، نیز دست‌وپنجه نرم کند.
 
زمانی که ایلان ماسک توییتر را خرید، این شبکه اجتماعی سود بسیار کمی داشت و شیوه بی‌نظم مدیریت و سیاست‌های آسیب‌زننده‌اش، باعث شد بسیاری از تبلیغ‌کنندگان قید تبلیغ در آن را بزنند. ایلان ماسک در دوران کوتاه مدیریتش، نیمی از ۷۵۰۰ کارمند توییتر را اخراج کرد. همچنین بسیاری از کارمندان که تعداد آن‌ها بیشتر از کارمندان اخراج‌شده بود، به‌دلیل عدم پذیرش شرایط بسیار سخت‌ کاری مدنظر ایلان ماسک، تصمیم به ترک شرکت گرفتند.
 
با چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد هیچ فرد با استعدادی برای پابرجا نگه‌داشتن توییتر باقی نمانده است. حتی تمام کارمندان بخش روابط عمومی این‌ شرکت نیز یا اخراج شده یا استعفا کرده‌اند.
 
با وجود تمام موارد بالا، چه فردی می‌تواند جایگزین ایلان ماسک شود؟ در ادامه نگاهی به گزینه‌های احتمالی داریم.
 
افراد نزدیک به ایلان ماسک
برخی از افراد نزدیک به ماسک تمایل خود را برای تصدی سمت مدیرعاملی اعلام کرده‌اند. یکی از این افراد، «جیسون کالاکانیس»، کارآفرین و سرمایه‌گذار فرشته (سرمایه‌گذاری که سرمایه لازم برای آغاز فعالیت یک یا چند شرکت نوپا را فراهم می‌کند) و دوست ماسک است. او حتی در پیامی متنی به ماسک گفته که مدیرعاملی توییتر شغلی رؤیایی است.
 
زمانی که ماسک در مبارزه‌ای قانونی برای تصاحب توییتر تلاش می‌کرد، این‌ کارآفرین با ارسال پیامی متنی به دوستش گفت چه عضو هیئت‌مدیره توییتر باشم و چه در سمت مشاور یا هر سمت دیگری باشم، تو شمشیر مرا داری. کالاکانیس در جریان تلاش ماسک برای خرید توییتر، همیشه از او دفاع کرد.
 
او در ۲۷ آذر در مورد اینکه چه کسی باید مدیرعامل توییتر شود، از کاربران نظرسنجی کرد. تنها ۸.۲ درصد از ۱۳۸۷۹ شرکت‌کننده این‌نظرسنجی به مدیرعاملی کالاکانیس رأی دادند. بیشترین میزان رأی با ۳۹.۱ درصد مربوط به گزینه «دیگران» بود.
 
نام «دیوید ساکس»، سرمایه‌گذار خطرپذیر و مدیرعامل قبلی پی‌پل و یکی دیگر از افراد نزدیک به ماسک نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدیرعاملی آینده توییتر در این‌نظرسنجی وجود داشت. حدود ۳۱ درصد از کاربران به مدیرعاملی ساکس و ۲۱.۶ درصد دیگر به مدیرعاملی کالاکانیس و ساکس با همکاری یکدیگر رأی دادند.
 
«استیو دیویس»، رئیس شرکت بورینگ (Boring Company) و فردی نزدیک به ایلان ماسک، یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی برای مدیرعاملی توییتر است. حتی شنیده‌شده او کودک تازه متولدشده‌اش را به دفتر مرکزی توییتر آورده تا هنگامی‌که به ایلان ماسک کمک می‌کند، کودکش هم کنارش باشد.
 
استیو دیویس
استیو دیویس
بورینگ یک شرکت سازنده زیرساخت و تونل تأسیس‌شده به دست ایلان ماسک است. استیو دیویس با پیش‌زمینه‌ای در حوزه هوافضا، قبلاً در شرکت اسپیس ایکس نیز فعالیت کرده و با قوانین سخت‌گیرانه ایلان ماسک آشناست.
 
جک دورسی
جک دورسی، هم‌بنیان‌گذار توییتر و مدیرعامل پیشین آن، سابقه ترک این‌ شرکت و بازگشت مجدد برای هدایتش را در کارنامه‌اش دارد.
 
دورسی پس از کمک برای راه‌اندازی توییتر در سال ۲۰۰۶، مدیرعامل آن نیز شد، اما در سال ۲۰۰۸ به‌دلیل شیوه مدیریتش از این‌ سمت برکنار شد. اما در سال ۲۰۱۵ به‌دنبال اخراج «دیک کستالو»، مدیرعامل وقت توییتر در جریان نگرانی‌های مرتبط با کاهش رشد تعداد کاربران این‌ شبکه اجتماعی، دوباره به توییتر برگشت و پس از آن که مدتی موقتاً مدیرعامل توییتر شد. در همان سال این سمت را برای همیشه بر عهده گرفت.
 
اما درنهایت به‌دلیل فشار مسئولان شرکت سرمایه‌گذاری «الیوت منیجمنت» برای ترک توییتر، این‌ شرکت را ترک کرد و در سال ۲۰۲۱ از سمتش برکنار شد. او در ماه مه در پاسخ به توییت کاربری که پیش‌بینی کرده بود ایلان ماسک مدیرعاملی توییتر را به دورسی پیشنهاد خواهد داد، گفت هرگز به توییتر بازنمی‌گردد.
 
جان لگر
جان لگر، مدیرعامل پیشین اپراتور تی‌موبایل قبلاً پیشنهاد کمک برای مدیریت توییتر را به ماسک داده، اما برخورد سردی از او دیده است.
 
اگر جان لگر بتواند این پاسخ سرد را فراموش کند، گزینه ایده‌آلی برای هدایت توییتر است. او تجربه مدیریت کسب‌وکارهای بزرگی را دارد که به‌خوبی می‌دانسته چگونه آن‌ها را مدیریت کند. جان لگر زمانی دومین اپراتور بی‌سیم بزرگ آمریکا را هدایت می‌کرده و حتی مسئولان تی‌موبایل از او خواسته‌‌اند دوباره به سمت قبلی‌اش بازگردد.
 
در‌ضمن او قبلاً در جریان تلاش برای جلب رضایت مشتریان اپراتور تی‌موبایل و وفادار‌کردن آن‌ها، از توییتر به‌عنوان تریبونی برای انتقاد بسیار شدید از رقبایش استفاده کرده است. در‌کل جان لگر بی‌پروا و غیرقابل‌پیش‌بینی است، اما همین شخصیت او می‌تواند برای آینده توییتر سودمند باشد!
 
مارگارت سولاوان
مارگارت سولاوان با تفکری آینده‌نگرانه، قبلاً ستون‌نویس حوزه رسانه واشنگتن‌پست و همچنین ویراستار عمومی نیویورک ‌تایمز بوده است. او فردی متخصص در حوزه رسانه با دانش زیاد در مورد قدرت رسانه در زمینه آگاهی‌بخشی و قدرت‌دهی یا اثر مخرب آن برای اشاعه اطلاعات نادرست و افزایش بی‌اعتمادی است.
 
سولاوان تاکنون مدیرعامل شرکت بزرگ و پیچیده‌ای مانند توییتر نبوده است، پس چرا می‌تواند مدیرعامل شایسته‌ای برای توییتر باشد؟ او می‌تواند یک تیم رهبری مناسب برای انجام عملیات‌های مختلف، انجام فعالیت‌های مرتبط با فناوری و نظارت بر محتوا ایجاد کند. نظارت بر محتوا به معنی بررسی محتوای تولیدشده توسط کاربران و مطابقت آن‌ها با اصول و سیاست‌های شرکت است.
 
در‌ضمن او می‌تواند کارهای مهمی مثل تنظیم استراتژی‌ها و تعریف قوانین تعامل برای یک شبکه اجتماعی جدید را انجام دهد که در آن اعتماد، شفافیت و اخلاقیات تنها مربوط به توییت‌ها نباشند.
 
شاید واگذاری سمت مدیرعاملی به یک روزنامه‌نگار، مضحک باشد، اما تعداد شرکت‌های فناوری با مدیرعامل‌های مهندس یا حتی افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند، کم نیستند و به قول استیو جابز شاید وقت آن رسیده است که طرز فکر خود را تغییر دهیم.
 
کاترین فیک 
کاترین فیک هم در زمینه مدیریت در حوزه فناوری و هم در زمینه مدیریت سایت‌های رسانه‌محور سابقه بسیار خوبی دارد. او حرفه مدیریت در حوزه فناوری را با مدیریت انجمن‌های جامعه متعلق به شرکت کامپیوتری آمریکایی نت اسکیپ شروع کرد.
 
تجربه او در وبلاگ‌نویسی و ارتباطات آنلاین باعث شد همراه با «استیوارت باترفیلد» موفق به تأسیس وب‌سایت فلیکر (Flickr) شود. فلیکر پلتفرم محبوب برای به‌اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو است. این وبگاه در سال ۲۰۰۵ با مبلغی بیش از ۲۰ میلیون دلار به یاهو فروخته شد. در رزومه رسانه‌ای کاترین فیک، کارگردانی هنری وب‌سایت خبررسانی سالون (Salon) و مشارکت با کریس دیکسون، کارآفرین و سرمایه‌گذار برای تأسیس سایت پیشنهاد کالای هانچ (Hunch) که بعداً به eBay فروخته شد نیز دیده می‌شود. در‌ضمن او در هیئت‌مدیره سازمان کریِیتیو کامِنز (Creative Commons) که پروانه تکثیر آثار رسانه‌ای صادر می‌کند نیز فعالیت می‌کند.
 
فیک فردی باهوش و خلاق است و سابقه کار در حوزه فناوری را نیز دارد، بنابراین می‌توان گفت او به رخ‌دادن اتفاقات غیرمنتظره در جریان مدیریت سایتی که هدف مشخصی را دنبال می‌کند، عادت دارد.
 
ایلان ماسک
ایلان ماسک توییتر را ترک نمی‌کند و تنها نتیجه یک نظرسنجی نمی‌تواند باعث کناره‌گیری او از مدیرعاملی شود.
 
همان‌طور که گفتیم، ماسک در نظرسنجی خود گفته به‌دنبال فردی است که به‌اندازه کافی احمق باشد! همین جمله سؤالات زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند. به‌نظر می‌رسد تصمیم او برای واگذاری مدیرعاملی توییتر به فرد دیگر بیشتر تظاهر باشد تا یک تغییر.
 
ماسک همیشه علاقه‌مندی‌ خود به ایده‌های مختلف را بیان می‌کند، اما زمانی که معایب زیاد این‌ ایده‌ها مشخص می‌شوند، در مورد آن‌ها تجدیدنظر می‌کند. مثلاً او سعی کرد با تأیید هر حساب کاربری توییتر تنها درِازای دریافت ماهیانه ۸ دلار، از آن کسب درآمد کند، اما پس از اینکه فهمید تبلیغ‌کنندگان متمایل به تبلیغ در حساب‌های کاربری جعلی منتسب به برندهای مطرح مثل کوکاکولا، نینتندو و از همه مهم‌تر ایلای لی‌لی‌ نیستند، این‌ ویژگی را محدود کرد.
 
ماسک در ماه اکتبر از افزایش آزادی بیان در توییتر خبر داد، اما آزادی بیان پس از گسترش حرف‌های نفرت‌انگیز، محدود شد.
 
ایلان ماسک معمولاً قبل از اینکه بی‌سروصدا عقب‌نشینی کند، یک نمایش راه می‌اندازد و اگرچه حالا به‌طور عمومی به‌دنبال جایگزینی برای مدیریت توییتر است، اما احتمالاً هر فردی که جایگزین او شود، به‌طور موقت مدیرعامل توییتر خواهد بود و ایلان ماسک درنهایت برمی‌گردد. بنابراین سیرک توییتر ادامه خواهد داشت!
 
رید هستینگز
«رید هستینگز»، مدیرعامل اجرایی نتفلیکس چاپلوسی‌کردن را که اصلی‌ترین شرط ایلان ماسک برای واگذاری سمت مدیرعاملی است، خوب می‌داند! او ماسک را شجاع‌ترین و خلاق‌ترین فرد جهان خطاب کرده است. در‌ضمن هستینگز، ماه پیش در کنفرانس دیل‌بوک نیویورک‌تایمز (NYT Dealbook) نیز گفت فعالیت‌های ماسک در حوزه‌های مختلف در نوع خود بسیار تأثیرگذار هستند. او در ادامه گفته‌هایش در این‌ کنفرانس این‌چنین گفت:
 
«سبک او متفاوت است. من سعی می‌کنم رهبری قابل‌احترام و قابل‌اطمینان باشم، اما ماسک وجود دارد.»
 
اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به قضیه نگاه کنیم، مشخص نیست هستینگز علاقه‌ای به مدیرعاملی توییتر دارد یا خیر. یکی از چالش‌های اصلی توییتر، نظارت بر محتوای منتشرشده است که هستینگز در انجام آن چندان موفق نخواهد بود؛ زیرا او نظارت چندانی بر محتوای ایجادشده توسط کاربران نتفلیکس ندارد. مدل تجارت اصلی توییتر تبلیغات است که برای هستینگز حیطه کاری جدیدی محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر یکی از اهداف اصلی ماسک ایجاد سیستم اشتراکی اختصاصی توییتر است که قطعاً هستینگز برای پیاده‌سازی آن اطلاعات زیادی دارد.
 
زمانی که نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ سیستم مدیریتی دو مدیرعاملی را معرفی کرد، شرکت تأیید کرد که تصمیم برای پیاده‌سازی سیستم دو مدیرعاملی، نخستین گام نتفلیکس در خارج‌کردن هستینگز از شرکت نبوده است.
 
اکنون وظایف اصلی مدیریتی نتفلیکس بین «تد ساراندوس» که قبلاً سرپرست بخش محتوا و معمار نخستین استراتژی برنامه‌ریزی این‌ شرکت بوده و هستینگز، تقسیم شده است، اما در‌حقیقت مدیرعامل اصلی این‌ سرویس استریم ویدیو همان هستینگز است و اگر او شرکت را ترک کند، انتقال وظایف مدیرعاملی راحت‌تر می‌شود. در‌ضمن شاید او بتواند واقعاً مدیرعامل قابل‌احترام و ثابت‌قدمی برای توییتر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.