فناوری اطلاعات

January 2, 2023
17:41 دوشنبه، 12ام دیماه 1401
کد خبر: 141865

پایان سال کابوس‌وار بازار سهام آمریکا؛ از ریزش ۲۷ درصدی سهام اپل تا بدترین عملکرد سالانه تسلا

با پایان سال ۲۰۲۲، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌هایی که به رشد سالانه عادت کرده بودند و نیز ارزش سه شاخص اصلی وال‌استریت به‌شدت افت کرد.
 
بازار سهام آمریکا جمعه‌ی گذشته سال ۲۰۲۲ را جمع‌بندی کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد سهام اکثر شرکت‌ها در یک سال اخیر افت درخورتوجهی تجربه کرده است. تحلیلگران بازار سرمایه عواملی مثل افزایش نرخ بهره، افزایش تورم، ترس از رکود اقتصادی، جنگ بین روسیه و اوکراین و تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا در چین را به‌عنوان عوامل اصلی افت سهام شرکت‌ها قلمداد می‌کنند.
 
سه شاخص اصلی وال‌استریت برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۸ افت ارزش سالانه تجربه کردند. در سال اخیر، بانک مرکزی آمریکا (موسوم‌ به فدرال رزرو) نرخ بهره را افزایشی کم‌سابقه داد و تأثیر بسزایی روی افت عملکرد بازار سهام گذاشت.
در سال ۲۰۲۲، شاخص S&P 500 نزدیک به ۱۹٫۴ درصد افت کرد که معادل از‌بین‌رفتن تقریباً ۸ تریلیون دلار ارزش بازار است. شاخص نزدک که روی شرکت‌های صنعت فناوری تمرکز می‌کند، درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ با افت ارزش ۳۳٫۱ درصدی مواجه شد. همچنین، شاخص میانگین صنعتی داو جونز ۸٫۹ درصد افت کرد.
 
براساس گزارش رویترز، این نخستین‌بار از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است که ارزش سه شاخص اصلی وال‌استریت تا این حد افت می‌کند. این وضعیت تا حد زیادی نتیجه‌ی سقوط سهام‌های رشدی به‌دلیل نگرانی از افزایش نرخ بهره‌ی بانک مرکزی آمریکا است. سهام‌های رشدی در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۲ زیر فشار بودند.
 
در سال اخیر، اپل، آلفابت، مایکروسافت، انویدیا، آمازون و تسلا عملکرد نسبتاً فاجعه‌بازی در شاخص رشد S&P 500 ثبت کردند. در سال ۲۰۲۲، ارزش سهام این شرکت‌ها بین ۲۸ تا ۶۶ درصد افت کرد. البته در بین آن‌ها، اپل توانست عملکرد بهتری از خود نشان دهد.
 
در سال اخیر میلادی، شاخص رشد S&P 500 حدوداً ۳۰٫۱ درصد سقوط کرده؛ در‌حالی‌که شاخص ارزش ۷٫۴ درصد کاهش یافته است‌. به‌نظر می‌رسد در‌حال‌حاضر، سرمایه‌گذاران بزرگ به حوزه‌هایی نظیر انرژی که درآمد باثبات دارند، توجه بیشتری نشان می‌دهند. با افزایش قیمت نفت، شاخص انرژی S&P 500 (موسوم‌ به SPNY) در سال ۲۰۲۲ رشد درخشان ۵۹ درصدی تجربه کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.