سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 6, 2023
13:28 جمعه، 16ام دیماه 1401
کد خبر: 141998

انتشار آپدیت‌های امنیتی برای ویندوز 7 و 8.1 هفته آینده متوقف می‌شود

زمان برای کاربران ویندوز 7 و ویندوز 8.1 رو به پایان است؛ چرا که مایکروسافت می‌گوید از تاریخ 10 ژانویه 2023 (20 دی 1401) انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی و پشتیبانی فنی برای این دو نسخه را متوقف می‌کند.
مایکروسافت در خبری اعلام کرده است که کاربران ویندوز 7 و 8.1 فقط یک هفته فرصت دارند تا دستگاه‌های خود را به نسخه‌های جدیدتر ویندوز آپدیت کنند. البته پس از این تاریخ مشکلی برای این سیستم‌ها به‌وجود نمی‌آید، اما امنیت آن‌ها دیگر تضمین نخواهد شد.
 
افزون‌ بر این، نسخه‌های جدید مرورگر اج هم دیگر برای این دو سیستم‌عامل منتشر نمی‌شود. پیش‌تر گوگل هم در ماه اکتبر اعلام کرده بود که پشتیبانی از ویندوز 7 و 8.1 را در تاریخ 18 بهمن برای مرورگر کروم متوقف می‌کند و دیگر آپدیت جدیدی منتشر نخواهد کرد.
 
کاربران ویندوز 7 و 8.1 به فکر مهاجرت باشند
در سال 2021 تخمین زده می‌شد که ویندوز 7 همچنان حدود 100 میلیون کاربر داشته باشد. یک نظرسنجی در ماه اکتبر 2022 هم نشان داد که تعداد کامپیوترهای مجهز به ویندوز XP ،7 و 8 از تعداد کامپیوترهای مجهز به ویندوز 11 بیشتر است.
 
مایکروسافت اولین‌بار در سال 2020 اعلام کرد که پشتیبانی از ویندوز 7 را متوقف می‌کند. درحال‌حاضر تنها کاربرانی که هنوز برای این سیستم‌عامل آپدیت دریافت می‌کنند، افرادی هستند که پشتیبانی سه‌ساله پچ‌های امنیتی را خریده‌اند.
 
گفتنی است که مایکروسافت اولین‌بار در ماه اکتبر سال 2009 ویندوز 7 را به‌صورت عمومی در اختیار کاربران قرار داد.
 
بنابراین اکثر کاربران این دو سیستم‌عامل باید کاربران سازمانی باشند، اما اگر شما هم از جمله افرادی هستید که هنوز از ویندوز 7 یا 8.1 استفاده می‌کنید، حالا زمان خوبی است که بالاخره سیستم‌عامل خود را ارتقا دهید. مایکروسافت توصیه می‌کند که برای جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی بالقوه، تا پیش از 20 دی‌ماه این کار را انجام دهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.