تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

January 7, 2023
17:29 شنبه، 17ام دیماه 1401
کد خبر: 142061

گوگل رسماً پشتیبانی اندروید از معماری RISC-V را اعلام کرد

«لارس برگستروم»، مدیر مهندسی اندروید گفته که گوگل می‌خواهد RISC-V به عنوان یک پلتفرم سطح 1 در اندروید دیده شود.
 
گوگل اعلام کرد که سیستم‌عامل اندروید از معماری RISC-V پشتیبانی خواهد کرد. RISC-V معماری محاسباتی جایگزین Arm محسوب می‌شود؛ معماری و ساختاری که تقریباً تمام گوشی‌های هوشمند امروزی از آن استفاده می‌کنند.
 
اندروید، سیستم‌عامل توسعه‌یافته توسط گوگل، در حال حاضر از چند معماری مختلف مانند Arm و x86 پشتیبانی می‌کند. اکثر دستگاه‌هایی که از اندروید استفاده می‌کنند، مانند گوشی‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند، به چیپست‌های مبتنی بر Arm مجهز هستند. بااین‌حال، یکی از معماری‌هایی که در چند وقت گذشته خبرهای زیادی درباره آن منتشر شده، RISC-V است که یک معماری رایگان و آزاد محسوب می‌شود.
 
درواقع هرکسی می‌تواند براساس آن تراشه‌های خود را بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه مجوز یا حق امتیازی طراحی کند و گوگل طی سخنرانی خود در اجلاس RISC-V پشتیبانی از آن را اعلام کرد.
RISC-V از آن جهت اهمیت زیادی دارد که رایگان و آزاد است و فروشندگانی که می‌خواهند محصولات ارزان loT بسازند، علاقه‌مند خواهند بود که از آن برای توسعه تراشه‌های ارزان‌قیمت استفاده کنند. همچنین شرکت‌هایی که قصد دارند وابستگی خود به رقبا یا نهادهای خارجی را کمتر کنند نیز به‌طور جدی آن را دنبال خواهند کرد.
 
گوگل هم اکنون نیز در تراشه امنیتی Titan M2 خود که در گوشی‌های سری پیکسل استفاده می‌شود، از معماری RISC-V استفاده می‌کند و اینتل نیز اکنون برای برخی مشتریان تجاری خود چیپست‌های RISC-V را ارائه می‌کند.
 
معماری RISC-V پلتفرم سطح 1 اندروید خواهد شد
در سخنرانی گوگل، «لارس برگستروم»، مدیر مهندسی اندروید گفت که گوگل می‌خواهد RISC-V به عنوان یک پلتفرم سطح 1 در اندروید دیده شود. درواقع می‌توان گفت که این معماری جایگزین Arm برای اندروید خواهد شد.
 
برگستروم در ادامه گفت که در حال حاضر می‌توان نسخه بسیار محدودی از اندروید را برای RISC-V دانلود و امتحان کرد، اما این نسخه فاقد پشتیبانی از Android Runtime (ART) است. او گفت که انتظار دارد به‌زودی شبیه‌ساز رسمی آن ارائه شود و پشتیبانی از ART نیز در سه ماهه اول 2023 از راه برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.