فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

January 10, 2023
12:58 سه شنبه، 20ام دیماه 1401
کد خبر: 142185

پس از متا، گوگل نیز نرم‌افزار تعدیل محتوای افراطی دراختیار وب‌سایت‌های کوچک‌تر قرار می‌دهد

خدمات نرم‌افزاری جدید گوگل به شرکت‌های کوچک کمک می‌کند با اطمینان ار رعایت قوانین اتحادیه‌ی اروپا، از مجازات‌های سازمان‌های نظارتی جلوگیری کنند.
اتحادیه‌ی اروپا اخیراً قوانین زیادی را به‌تصویب رسانده که یکی از آن‌ها، اقدامات جدید ضد افراط‌گرایی است. اکنون به‌نظر می‌رسد گوگل قصد دارد به این اتحاد بپیوندد.
 
غول جستجوی اینترنت اغلب ازطرف شرکت‌های کوچک‌تر و به‌دلیل اقدامات ضدرقابتی مورد انتقاد و اتهام قرار می‌گیرد. به گزارش Gizmodo این شرکت درحال توسعه‌ی نرم‌افزار تعدیل محتوای رایگانی است تا در نظارت و حذف مطالب تروریستی به سایت‌ها کمک کند. خبر مربوط به ابزار جدید گوگل برای اولین‌بار در فایننشال تایمز گزارش شد. این درحالی است که متا نیز از مدتی قبل با اقدامی مشابه سعی دارد به شرکت‌های کوچک‌تری که منابع کمتری دراختیار دارند کمک کند از جریمه‌های سخت‌گیرانه‌‌ی قوانین خدمات دیجیتال اروپا جلوگیری کنند.
 
ابزار تعدیل محتوا ازطریق مشارکت واحد تحقیق‌وتوسعه‌ی Jigsaw گوگل و Tech Against Terrorism مورد حمایت سازمان ملل متحد ساخته شده است و از پایگاه داده‌ای استفاده می‌کند که اطلاعات آن از محتوای مشکوک شناسایی‌شده ازطریق انجمن‌های غیرانتفاعی جهانی اینترنت فیسبوک، مایکروسافت، یوتیوب و توییتر تشکیل شده است. اگرچه متا اخیراً اعلام کرده است نرم‌افزار منبع‌باز شناسایی ضد تروریسم به سایت‌ها کمک می‌کند محتوای بالقوه مضر را با آن پایگاه داده مطابقت دهند، گزارش فایننشال تایمز خاطرنشان می‌کند ابزارهای گوگل به ناظران انسانی کمک می‌کند قدم بعدی را بهتر برداشته و تصمیم بگیرند برای قرار دادن محتوایی که به‌عنوان مضر علامت‌گذاری شده است، چه اقداماتی انجام دهند.
 
قانون خدمات دیجیتال که نوامبر گذشته اجرایی شد، شامل مقرراتی است که وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها را مجبور می‌کند محتوای تروریستی را درمدت یک‌ساعت پس‌از دریافت حکم مربوطه، حذف کنند و درغیر این‌صورت با جریمه‌ی سنگین مواجه خواهند شد. اگرچه این اقدامات به‌منظور سرکوب مثبت محتوای افراطی درنظر گرفته شده‌ است، اما به‌دلیل عدم تناسب با برخی شرکت‌های کوچک‌تر، پیامدهایی به‌دنبال خواهد داشت. درحالی‌که شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری مثل گوگل و متا از سرمایه‌گذاری‌های هنگفت خود در حوزه‌ی هوش مصنوعی برای افزایش نرخ کشف محتوای مرتبط با تروریسم استفاده می‌کنند، اما بیشتر استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک، به چنین منابع و امکاناتی دسترسی ندارند.
 
یاسمین گرین، مدیرعامل Jigsaw در گفت‌وگو با فایننشان تایمز توضیح داد:
 
بسیاری از وب‌سایت‌ها منابع انسانی یا نرم‌افزاری برای رعایت قوانین نظارتی اتحادیه‌ی اروپا، منابع انسانی یا نرم‌افزاری کافی دراختیار ندارند و حتی ساختن الگوریتم‌هایی که بتوانند این‌کار را به‌طور خودکار انجام دهند واقعاً سخت است؛ درنتیجه اکثر این شرکت‌ها برای هماهنگی با قوانین دیجیتال اتحادیه، به روش‌های بازبینی انسانی نیاز دارند.
– یاسمین گرین
آدام هدلی، مدیر اجرایی Tech Against Terrorism نیز صحبت‌هایی مشابه اظهارات گرین مطرح کرده است:
 
تجربه‌ی ما نشان می‌دهد تروریست‌ها به‌دنبال سواستفاده از پلتفرم‌های کوچک‌تری هستند که به‌دلیل منابع محدود، تعدیل محتوا برای آن‌ها چالش برانگیز است. این ابتکار با تقویت تلاش‌های موجود برای هشدار به این نوع شرکت‌ها و پلتفرم‌ها طراحی شده است.
– آدام هدلی
یکی از سخن‌گویان گوگل در ایمیلی به Gizmodo گفت:
 
تروریسم، جوامع باز را هدف قرار می‌دهد و پرداختن به تهدید ناشی از خشونت و نفرت، برای همه‌ی ما یک چالش است. Jigsaw و Tech Against Terrorism با همکاری انجمن جهانی اینترنت برای مقابه با ترورسیم (GIFCT) درحال توسعه‌ی برنامه‌ی تحت‌وب جدیدی است که به پلتفرم‌ها و شرکت‌های کوچک کمک می‌کند اقدامات لازم را درمورد URLها و هش‌های مشکوک انجام دهند. این ائتلاف شرکت‌ها برای حمایت از پلتفرم‌های کوچک و متوسط انجام شده است تا از انتشار محتوای افراطی و خشونت‌آمیز جلوگیری شود.
– سخن‌گوی گوگل
 
 
البته کمک گوگل به شرکت‌های کوچک‌تر برای تعدیل محتوا مطابق قوانین اتحادیه‌ی اروپا، صرفاً از روی خوش‌قلبی این شرکت نیست. اگرچه پروژه‌ی مذکور در کوتاه‌مدت سودی برای غول جستجوی اینترنت نخواهد داشت اما گرین به فایننشال تایمز گفت چنین اقدامی به‌نفع گوگل است و در بلندمدت بازدهی خواهد داشت.
 
خبرهای مربوط به توسعه‌ی ابزار تعدیل محتوای گوگل درحالی منتشر می‌شود که متا نیز حدود یک ماه قبل ابزار تعدیل محتوای خود موسوم‌به Hasher-Matcher-Actioner (HMA) را دردسترس تعداد زیادی از شرکت‌های علاقمند به شناسایی محتوای تروریستی یا افراطی قرار داد. ابزار متا برای شناسایی تصاویر یا ویدیوها، از هش‌های محتوای تروریستی شناخته‌شده استفاده می‌کند و سپس اقدامات اجرایی را برای حذف آن‌ها انجام می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.