تلفن همراه

گجت

January 10, 2023
14:21 سه شنبه، 20ام دیماه 1401
کد خبر: 142193

این سنسور هوشمند با بررسی ترکیبات ادرار روی سلامتی بدن نظارت می‌کند

برند ویتینگز گجت هوشمندی به‌نمایش گذاشته است که درون کاسه‌ی توالت قرار می‌گیرد و با تحلیل ترکیبات ادرار روی سلامتی بدن نظارت می‌کند.
اکثر دستگاه‌های هوشمندی که روی سلامتی نظارت می‌کنند، گجت پوشیدنی هستند و مواردی مثل اپل واچ یا حلقه‌های هوشمند Oura Ring را شامل می‌شوند. برند ویتینگز راهکار جدیدی برای نظارت روی سلامتی بدن دارد: بررسی ترکیب ادرار.
 
به‌گزارش سی‌نت، جدیدترین محصول ویتینگز Withings U-Scan نام دارد و در نمایشگاه CES 2023 معرفی شده است. این حسگر درون کاسه‌ی توالت قرار می‌گیرد و هر‌روز ترکیبات ادرار را بررسی می‌کند.
 
ترکیبات موجود در ادرار حاوی اطلاعات مهمی درباره‌ی سلامتی بدن هستند. ادرار می‌تواند کمبود آب بدن، باردار‌بودن، عفونت‌داشتن و حتی سلامت برخی از اندام‌های بدن را نشان دهد. ویتینگز در حسگر جدیدش روی برخی از این زیست‌نشانگرها متمرکز شده است. U-Scan در نیمه‌ی اول سال جاری روانه‌ی بازار اروپا می‌شود و پس از دریافت تأییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا، در این کشور نیز عرضه خواهد شد.
یکی از کارتریج‌های ساخته‌شده برای U-Scan، از‌طریق اندازه‌گیری کتون و سطح ویتامین C و آزمودن میزان pH ادرار، روی تغذیه و اطلاعات متابولیک بدن نظارت انجام می‌دهد. غیرطبیعی‌بودن pH می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سالم‌نبودن کلیه و برخی از بیماری‌های دیگر باشد.
 
دومین کارتریج مخصوص کسانی است که می‌خواهند بهتر از قبل روی چرخه‌ی قاعدگی نظارت کنند. این کارتریج میزان هورمون لوتئینه‌کننده (LH) را اندازه‌گیری می‌کند. در آستانه‌ی شروع تخمک‌گذاری (زمانی‌که احتمال بارداری به بیشترین حد می‌رسد)، سطح هورمون LH به‌شدت افزایش می‌یابد. کارتریج مذکور همچون کارتریج اول می‌تواند pH ادرار را نیز اندازه بگیرد.
 
شرکت‌های فعال در صنعت پزشکی مدت‌ها است نوارهای آزمایش ادرار را برای اندازه‌گیری تغییرات هورمون LH و سطح کتون روانه‌ی بازار کرده‌اند. آزمایش‌های ادراری نظیر آنچه شرکت Vivoo عرضه کرده، با اپلیکیشن همگام‌سازی می‌شوند تا اندازه‌گیری‌ها را تفسیر کنند. محصولی که ویتینگز تولید کرده، بسیار حرفه‌ای‌تر است و روی بخش‌های بیشتری نظارت انجام می‌دهد.
 
ویتینگز می‌گوید حسگر جدیدش باید به بخش جلویی کاسه‌ی توالت متصل شود تا بهترین عملکرد را ثبت کند. این یعنی افرادی که معمولاً به‌صورت ایستاده ادرار می‌کنند، برای دستیابی به بهترین عملکرد U-Scan بهتر است بنشینند.
 
دستگاه ویتینگز ورودی کوچکی برای جمع‌آوری ادرار دارد و می‌تواند ادرار را از آب تشخیص دهد. حسگری دمایی وجود ادرار را تشخیص می‌دهد و آن را به‌سمت محفظه‌ای ویژه می‌فرستد. پس از پایان تجزیه‌و‌تحلیل، ادرار از دستگاه خارج می‌شود. نتایج تحلیل ترکیبات ادرار از‌طریق وای‌فای به اپلیکیشن موبایلی Health Mate ارسال می‌شود. به‌گفته‌ی ویتینگز، دستگاه U-Scan با هر کارتریج حدودا سه ماه فعالیت می‌کند.
 
هنوز سازمان غذا و داروی آمریکا U-Scan را تأیید نکرده است؛ به‌همین‌دلیل، فعلاً قیمت مشخصی در بازار این کشور ندارد. در اروپا، این دستگاه با قیمت ۵۰۰ یورو (حدوداً ۵۲۷ دلار) در‌دسترس قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.