فناوری اطلاعات

January 14, 2023
14:40 شنبه، 24ام دیماه 1401
کد خبر: 142289

آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات در کشور

به دلیل اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تاکید رئیس جمهور مبنی بر تسریع راه اندازی آن، قرار است سال آینده صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود.
 
طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال‌ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است. این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.
 
در سال‌های بعد از ۱۳۸۴ عملا اجرای این طرح با کندی انجام می شد تا این‌که در دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و درنهایت در اواخر همان دولت اعلام شد که فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شده است؛ اما این شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه در دولت سیزدهم از مهم ترین اقدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ بنابراین طرح شتاب‌بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات، از مهرماه سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر هم در مرحله اجرا قرار دارد.
 
بیش از ۶۰۰ روستا و آبادی در استان یزد به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
چندی پیش محمدرضا پاکدل _ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در این باره گفت: در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده که ۳۳۰ روستای بالای بیست خانوار تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گیرد که اکنون در استان یزد بیش از ۶۰۰ روستا و آبادی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل هستند که دو برابر بیشتر از برنامه است.
 
وی با بیان اینکه در فاز اول طرح توسعه ارتباطات روستایی نیز ۱۳۰ کیلومتر فیبرنوری در روستاها اجرا شده است، افزود: با تعامل و همکاری شهرداری یزد، توسعه پهن‌باند و فیبرنوری در شهر یزد ایجاد دسترسی به اینترنت پر سرعت مبتنی به فیبر نوری به کسب و کار ها و منازل زودتر از موعد آغاز شده است و در هفته دولت ۳۰ هزار پورت FTTH توسط پیشگامان توسعه ارتباطات با اجرای ۳۰ کیلومتر فیبر در بستر کانال های شهرداری و بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری، افتتاح شد.
 
پیشرفت ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات
آنطور که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست تخصصی شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی در جمع اساتید دانشگاه علم و صنعت درباره شبکه شبکه ملی اطلاعات گفت، این شبکه یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن در گسترده جغرافیای جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزیابی‌هایی که طبق شاخص‌های مورد توافق با مرکز ملی فضای مجازی انجام‌شده، باوجود همه تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های قبل، تا قبل استقرار دولت سیزدهم ۳۰ درصد پیشرفت داشت.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و همکاران ما در وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات امروز نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات هفت کلان پروژه و ۲۰۰ پروژه ریز و درشت تعریف شده است. وی همچنین تأکید کرد که در ۱۴ ماه اخیر نزدیک به ۲۵۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.
 
ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات  
طبق این گزارش به دلیل اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تأکید رئیس جمهور مبنی بر راه اندازی هرچه سریعتر این طرح به عنوان یکی از اولویت های فضای مجازی، قرار است برای سال آینده صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود. درباره جزئیات این اقدام می توان گفت براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که چهارشنبه هفته گذشته توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد، در تبصره ۷ این لایحه گفته شده به دولت اجازه داده می شود به منظور شتاب بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقاء و نوسازی زیرساخت های ارتباطی و توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات»، در سقف پست های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند.
 
همچنین اساسنامه و منابع این صندوق به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
 
همچنین به تازگی وزیر ارتباطات انتشار پستی در فضای مجازی در این باره گفت: روز دوشنبه در ادامه دیدارهای هفتگی با نمایندگان مردم با آقای محمد سرگزی، نماینده محترم مردم زابل و زهک؛ آقای مجید ناصری‌نژاد، نماینده محترم مردم شادگان و خانم فاطمه مقصودی نماینده محترم مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی به‌صورت مجزا دیدار و گفت‌وگو کردم و به اتفاق وضعیت شبکه ارتباطی حوزه‌های انتخابیه آنها را به‌طور کامل بررسی کردیم.  
 
در این دیدارها ضمن تشریح آخرین وضعیت توسعه ارتباطات روستایی حوزه های انتخابیه این نمایندگان محترم، سعی کردم تا با برقراری تماس های تصادفی با روستاییان عزیز، به صورت مستقیم از وضعیت ارتباطی آنها گزارشی دریافت کنم در یکی از این دیدارها متوجه شدم تلفن ثابت در برخی از نقاط شهر زابل چند سال است که قطع شده است و از آنجاکه در شرایط حاضر دیگر عدم دسترسی به تلفن ثابت غیرقابل ‌توجیه است به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نماینده وزیر در هیات مدیره شرکت مخابرات دستور دادم تا با قید فوریت موضوع را پیگیری و مشکلات این شهر را حل کنند. البته الحمدلله ۹۸ درصد روستاهای بالای بیست خانوار زابل تحت پوشش شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت قرار گرفته اند و تا پایان هفته دولت سال آینده دیگر هیچ روستای بدون ارتباطی در این منطقه نخواهیم داشت. خوشبختانه در شادگان نیز ۱۳۱ روستای بالای بیست خانوار وجود دارد که ۱۳۰ روستای آن به شبکه متصل هستند و در گزارش نماینده محترم این شهر و بررسی های تلفنی خودم از اهالی محترم این روستاها متوجه شدم برخی از آنها از کیفیت رضایت ندارند که قرار شد تیمی برای بررسی به این شهر اعزام شود.
 
۸۱ درصد روستاهای بالای بیست خانوار بروجرد نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و مطابق برنامه همه آنها تا شهریور سال آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند. با تکمیل طرح توسعه ارتباطات روستایی در شهریور سال آینده، در فاز بعد افزایش و ارتقا کیفیت در دستور کار قرار می گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.