فناوری اطلاعات

January 17, 2023
18:37 سه شنبه، 27ام دیماه 1401
کد خبر: 142421

عربستان یک استاد حقوق را به‌خاطر استفاده از توییتر و واتس‌اپ به مرگ محکوم کرد

«عوض القرنی» در سپتامبر 2017 دستگیر و به اعدام محکوم شد، اما حالا جرایم این استاد حقوق مشخص شده است.
 
براساس اسناد دادگاهی که توسط گاردین مشاهده شده است، یک استاد برجسته حقوق طرفدار اصلاحات در عربستان سعودی به اتهام جرایمی ازجمله داشتن حساب در توییتر و استفاده از واتس‌اپ برای به‌اشتراک‌گذاری اخباری که از دید دولت «خصمانه» محسوب می‌شوند، به اعدام محکوم شده است.
 
«عوض القرنی» در سپتامبر 2017 دستگیر و به اعدام محکوم شد و حالا جرایم این استاد حقوق مشخص شده است. در‌حقیقت این اسناد توسط پسر القرنی در اختیار گاردین قرار گرفته که جرایم او ازجمله استفاده از توییتر و واتس‌اپ را مشخص می‌کنند. حساب توییتر القرنی بیش از 2 میلیون فالوور داشت و در شبکه‌های اجتماعی محبوب بود.
 
استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یکی از دلایل صدور حکم اعدام
این اولین‌باری نیست که عربستان به‌خاطر استفاده از شبکه‌های اجتماعی افراد را محاکمه می‌کند. برای مثال یکی از دانشجویان PhD به نام «سلما الشباب» به‌علت داشتن حساب توییتر و ری‌توییت پست‌های مخالفان و فعالان، به 34 سال زندان محکوم شد. زن دیگری به نام «نوره القحطانی» هم به‌خاطر داشتن حساب توییتر با حکم 45 سال زندان روبه‌رو شد.
 
اما اسنادی که توسط پسر القرنی به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در عربستان از زمان شروع سلطنت محمد بن سلمان، جرم‌انگاری شده است. همچنین این اسناد نشان می‌دهند که یکی از دلایل صدور حکم اعدام، پذیرش این جرم از سوی القرنی بوده که پذیرفته از حساب خود در توییتر برای ابراز نظراتش در هر فرصتی استفاده کرده است.
 
عوض القرنی
 
در لیست جرایم القرنی، ساخت و استفاده از تلگرام هم به‌چشم می‌خورد.
 
درحالی عربستان به اتهام استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از شهروندانش را به اعدام محکوم کرده است که سرمایه‌گذاران تحت حمایت حکومت در این پلتفرم‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای مثال یکی از سرمایه‌گذاران مطرح عربستان دومین سرمایه‌گذار بزرگ توییتر پس از خرید این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک محسوب می‌شود. همچنین عربستان در فیسبوک و شرکت‌هایی مانند دیزنی هم سرمایه‌گذاری کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.