تحلیل بازار

تلفن همراه

January 21, 2023
14:21 شنبه، 1ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142511

اپل صدرنشین فروش بازار موبایل در فصل چهارم ۲۰۲۲ شد

طبق گزارش کانالیس، در سه ماهه چهارم سال 2022 اپل برترین فروشنده بوده، اما سهم بازار سامسونگ برای کل سال بهتر است.
 
به گزارش کانالیس، اپل با سهم بازار ۲۵ درصدی، بیشترین فروش سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ را از آن خود کرد. سامسونگ نیز با سهم بازار ۱۹ درصدی بعد از اپل در جایگاه دوم این رتبه بندی قرار گرفته است. شیائومی در این میان با سهم بازار ۱۱ درصدی در رتبه سوم بازار از نظر میران فروش در فصل چهارم ۲۰۲۲ قرار دارد.
 
کانالیس (Canalys) گزارش خود از گوشی‌های فروخته شده در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی (اکتبر تا دسامبر) و همچنین عملکرد تولیدکنندگان بازار موبایل در کل سال را منتشر کرده است. طبق این گزارش، به طور کلی، بازار گوشی‌های هوشمند وضعیت بسیار بدی را تجربه کرده است. بازار در سه ماهه چهارم سال 2022 در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 2021، 17 درصد کاهش فروش را تجربه کرده است. تعداد گوشی‌های فروخته شده کل سال نیز 11 درصد کاهش یافته و به کمتر از 1.2 میلیارد دستگاه رسید.
 
طبق گزارش‌هایی که براساس داده‌های Canalys منتشر شده، بازار سه ماهه چهارم 2022 طبق معمول در اختیار اپل بوده که با جدیدترین آیفون‌ها، توانست بالاترین سهم بازار خود را ثبت کند، یعنی 25 درصد. سامسونگ با 20 درصد در جایگاه دوم، شیائومی با 11 درصد در رتبه سوم، اوپو با 10 درصد در جایگاه چهارم و ویوو با 8 درصد در رتبه پنجم این لیست دیده می‌شوند. دیگر تولیدکنندگان نیز 26 درصد از فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2021، سهم اپل در بازار موبایل 2 درصد و سامسونگ و اوپو هر کدام 1 درصد افزایش یافته است. وضعیت ویوو نسبت به سال گذشته ثابت باقی مانده و سهم شیائومی 2 درصد کمتر شده است. از چالش‌های موجود در هند به عنوان یکی از دلایل اصلی افت شیائومی یاد شده است.
 
وضعیت بازار موبایل در سال 2022
در مجموع سال 2022، سامسونگ با 22 درصد سهم بازار، برترین تولیدکننده بوده و اپل با 19 درصد و شیائومی با 13 درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. در مقایسه با سال 2021، سهم سامسونگ و اپل 2 درصد افزایش پیدا کرده و سهم شیائومی 1 درصد کمتر شده است.
برای سال 2023، کانالیس در پیش‌بینی خود به «رشد ثابت تا حاشیه» برای کل بازار موبایل اشاره کرده است. به گفته تحلیلگر این شرکت، شرکت‌های تولیدکننده سودآوری را در اولویت خود قرار خواهند داد تا بتوانند از سهم بازار خود محافظت کنند. همچنین برای انطباق با واقعیت جدید بازار، هزینه‌های خود را کاهش خواهند داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.