لبه تکنولوژی

January 23, 2023
12:04 دوشنبه، 3ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142562

دارپا درحال ساخت هواپیمای انقلابی X-Plane بدون قطعات متحرک است

این سبک طراحی منجر به توسعه هواپیمایی با بهره‌وری بالاتر، درگ پایین‌تر و همچنین ظرفیت سوخت بالاتر برای پروازهای طولانی‌تر می‌شود.
سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی یا دارپا شرکت Aurora Flight Sciences را برای فاز دوم طراحی یک هواپیمای انقلابی به نام X-Plane در برنامه «کنترل هواپیمای انقلابی با عوامل جدید» یا CRANE، انتخاب کرد.
 
فاز اول طراحی ابتدایی این هواپیما با موفقیت انجام شده است و به همین دلیل دارپا تصمیم گرفته که وارد مرحله جدیدی شود و شرکت Aurora Flight Sciences را انتخاب کند. طراحی ابتدایی منجر به ایجاد یک هواپیمای نوآورانه و خلاقانه در بستر آزمایشی شد که از کنترل فعال جریان (AFC) برای تولید نیروهای کنترلی در تونل باد استفاده می‌کرد.
 
حالا این پروژه وارد فاز دو شده است که روی طراحی، نرم‌افزار پرواز و کنترل‌ها تمرکز دارد. در این مرحله همچنین توجه ویژه‌ای به طراحی یک نمونه نمایشی این هواپیما می‌شود؛ نمونه‌ای که می‌تواند بدون قطعات کنترلی متحرک مرسوم روی قسمت‌های بیرونی بال‌ها و دم پرواز کند.
 
هواپیمای انقلابی X-Plane دارپا در راه است
پس از انجام موفق فاز دوم، با فاز سوم روبه‌رو می‌شویم که هدف آن، پرواز یک هواپیمای 3,175 کیلوگرمی است. این هواپیما دو مانع فنی اصلی را برطرف می‌کند که شامل AFC درون یک هواپیمای تمام‌مقیاس و همچنین اتکای هواپیما به قطعات برای پرواز کنترل‌شده است.
نمونه نمایشی هواپیمای دارپا ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی خواهد داشت که شامل پیکربندی‌های بال ماژولار می‌شود که ادغام فناوری‌های پیشرفته در آینده را فراهم می‌کند. این قابلیت اجازه می‌دهد که دارپا یا شرکای آن بتوانند در آینده فناوری پرواز جدیدی را مورد آزمایش قرار دهند.
 
به گفته «ریچارد ولزین»، مدیر برنامه CRANE، در ده‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در زمینه AFC صورت گرفته است:
 
«در چندین دهه گذشته، جامعه AFC پیشرفت‌های چشمگیری داشته که ادغام فناوری‌های کنترل فعال جریان درون هواپیماهای پیشرفته را ممکن می‌کند. ما درباره تکمیل طراحی و انجام پرواز آزمایشی یک نمونه نمایشی با مدنظر قراردادن AFC به‌عنوان تمرکز اصلی در طراحی، مطمئن هستیم. با بال و عوامل AFC ماژولار، CRANE X-Plane پتانسیل آن را دارد که مدت‌ها پس از به نتیجه رسیدن برنامه CRANE به‌عنوان یک دارایی ملی آزمایشی به حیاتش ادامه دهد.»
 
دارپا با این پروژه می‌تواند عملکرد هواپیماها را بهبود چشمگیری دهد. این سبک طراحی منجر به حذف قطعات متحرک کنترلی، کاهش درگ، افزایش ضخامت بال‌ها برای بهره‌وری ساختاری بالاتر، افزایش ظرفیت مخزن سوخت و همچنین ساده‌سازی سیستم‌های برخاستن می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.