اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 23, 2023
15:44 دوشنبه، 3ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142581

مدیر عامل شرکت پست بانک ایران: حدود 60 درصد روستاییان در پست بانک حساب دارند

مدیرعامل پست بانک با اشاره به اینکه اقتصاد روستا نیاز به تامین مالی دارد، تاکید کرد که پست بانک با حضور در بیش از 6 هزار باجه روستایی این وظیفه رو انجام می دهد.
بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران در گفت و گو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات به عملکرد این بانک در حوزه روستاها اشاره کرد و گفت: از 20 میلیون و 700 هزار جمعیت روستایی، 12 میلیون 400 هزار حساب بانکی روستایی در پست بانک وجود دارد که در حدود 60 درصد جمعیت روستایی را پوشش می دهد و 2 میلیون از این تعداد حساب در یک سال گذشته دولت سیزدهم در روستاها گشایش یافته است که از این تعداد جمعیت روستایی بیش از 8 و نیم میلیون نفر به صورت مستقیم از بیش از 6 هزار باجه پست بانک در روستاها سرویس می گیرند.
 
وی با اشاره به اولویت دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد روستا، افزود: اقتصاد روستایی نیاز به تامین مالی نیز دارد که این کار از طریق پست بانک در مناطق روستایی انجام می شود.
 
فعالیت 6 هزار باجه روستایی پست بانک
شیری با اشاره به اینکه در 6 هزار باجه روستایی، 3 هزار خودپرداز وجود دارد که از این تعداد خودپرداز نیز 1250، خودپرداز امانی وزارت ارتباطات است، تصریح کرد: از همین رو از 6 هزار باجه پست بانک در روستاها، 2 هزار باجه گواهی فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرده اند و مجوز هزار باجه دیگر نیز به زودی صادر می شود و مدارک هزار باجه دیگر نیز در حال بررسی مستندات هستند و 2 هزار باجه نیز در انتظار بازگشایی سامانه مرتبط برای بارگذاری مدارک است. در واقع همان کاری که برای یک باجه در دورافتاده ترین مناطق سیستان و بلوچستان انجام می شود همان فرآیند نیز برای شعبه ای در تهران باید انجام شود.
 
مدیرعامل پست بانک از مشغول به کار بودن 9 هزار نفر در باجه های پست بانک در روستاهای کشور به صورت بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: نیمی از این تعداد بانوان هستند که در مناطق کمتر برخوردار و روستایی کشور در باجه های پست بانک عملکرد مناسبی دارند.
 
شیری به مشکلات مربوط به زیرساخت های ارتباطی برخی از خودپردازها در مناطق کمتر برخوردار اشاره کرد و گفت: پشتیبانی، نظارت و پول رسانی به باجه ها و تعمیر و نگهداری خودپردازها از مسائلی است که در فعالیت پست بانک در روستاها با مشکلات بسیاری همراه است که با دستور وزیر ارتباطات و حضور تیم فنی سازمان تنظیم مقررات تا حدود بسیاری مرتفع شد.
 
غیرنقدی بودن 80 درصد تراکنش در روستاها
مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد تراکنش ها در روستاها غیرنقدی بوده است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس از سال گذشته تجهیز باجه های پست بانک را به دستگاه Cashless (دستگاهی مانند خودپرداز که فقط پرداخت نقدی ندارد) با هزینه بسیار کمتر از خودپرداز آغاز شده است که در دولت سیزدهم، 112 از این دستگاه در باجه های روستایی مستقر شده که این تعداد در حال افزایش است.
 
وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای ارائه سرویس بهتر به روستاییان را تجهیزات باجه های پست بانک به دستگاه صدور کارت بانکی اعلام کرد و افزود: با تمام مکانیزم های امنیتی به 2300 باجه روستایی دستگاه صدور کارت بانکی تحویل داده شده که در همان روستا کارت بانکی مشتریان بانک صادر می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.