فناوری اطلاعات

January 24, 2023
10:49 سه شنبه، 4ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142599

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین

به گفته منابع آگاه، وزارت دادگستری آمریکا تصمیم دارد در خصوص سلطه گوگل بر بازار تبلیغات دیجیتال از این شرکت شکایت کند.
به گزارش رویترز، این دومین شکایت آنتی تراست دولت فدرال آمریکا علیه گوگل به دلیل نقض قوانین آنتی تراست در فرایند خرید شرکت یا کنترل سلطه آن بر بازار است. پیش از این نیز، وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی شکایتی علیه گوگل ثبت کرده که به دلیل انحصار در حوزه جستجوی اینترنتی است و قرار است دادگاه آن در سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شود.
 
به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، پیش بینی می شود این شکایت کسب و کار تبلیغات گوگل را هدف بگیرد که البته ۸۰ درصد درآمد شرکت نیز از همین بخش تامین می شود. گوگل علاوه بر موتور جستجوی مشهور و رایگان خود، از طریق کسب وکارهای تبلیغاتی بهم پیوسته خود که آگهی دهندگان را با روزنامه ها، وب سایت ها و دیگر شرکت ها مرتبط می کند به درآمد دست می یابد.
 
آگهی دهندگان و وب سایت های انتشار اخبار گله دارند که اپل درباره شیوه استفاده از درآمدهای تبلیغاتی به خصوص سهم ناشران و همچنین شرکت از آن شفاف نبوده است.
 
این شرکت فناوری در ۲۰۰۸ میلادی «دابل کلیک» و در ۲۰۰۹ میلادی «اد ماب» را خرید تا سلطه خود در بازار تبلیغات آنلاین را بیش از پیش گسترش دهد.
 
گوگل قبلا اعلام کرده بود اکوسیستم تبلیغات فناوری آن با رقبایی مانند فیس بوک، کام کست،AT&T و دیگران رقابت می کند.
 
هرچند در حوزه تبلیغات آنلاین گوگل بسیار وسیع تر از شرکت های دیگر فعالیت می کند اما سهم آن از درآمد تبلیغات دیجیتال بازار آمریکا در حال کاهش است و از ۲۶.۷ درصد در ۲۰۱۶ به ۲۸.۸ درصد در سال گذشته میلادی رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.