سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 29, 2023
19:06 یکشنبه، 9ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142740

کروم در مسیر بازطراحی ظاهری؛ انتشار تصاویری از رابط جدید مرورگر گوگل برای دسکتاپ

گوگل کروم در آینده یک بازطراحی ظاهری را تجربه می‌کند و حالا بخشی از این تغییرات مشخص شده است.
 
گوگل کروم می‌خواهد در سال 2023 رابط کاربری مرورگر خود را تغییر دهد و بخشی از این تغییرات در دست انجام است. خوشبختانه با توجه به سازوکار به‌روزرسانی این مرورگر، همین حالا می‌توانیم بخشی از این تغییرات را که البته هنوز به‌صورت عمومی منتشر نشده‌اند، ببینیم و بررسی کنیم.
 
کروم در اواخر دهه 2000 عرضه شد و به‌خاطر سرعت بالا، افزونه‌های مفید و رابط کاربرپسند خود به شهرت رسید. این رابط در طول سال‌ها تغییرات زیادی داشته و قرار است در سال 2023 هم دوباره تازه‌سازی شود. اولین نشانه‌های تلاش برای بازطراحی کروم در ماه نوامبر دیده شد، اما این تغییرات حالا به کروم قناری راه پیدا کرده‌اند.
 
نسخه جدید کروم قناری البته به‌صورت پیش‌فرض این تغییرات ظاهری را فعال نمی‌کند، اما با کمک فلگ chrome://flags/#chrome-refresh-2023 می‌توانید این تغییرات را ببینید. این گزینه همچنین در نسخه‌های جدید مرورگر کرومیوم در دسترس است. زمانی که این فلگ را فعال و برنامه را بسته و دوباره باز کنید، می‌توانید این تغییرات را ببینید.
 
گوگل کروم چه تغییراتی خواهد داشت؟
 
طراحی جدید کروم در ویندوز فاصله مشخص‌تری بین زبانه‌ها و نوار اصلی مرورگر ایجاد می‌کند و هاله‌ای از رنگ آبی را روی پس‌زمینه بخش زبانه‌ها می‌اندازد. این طراحی تا حدی یادآور رابط کاربری نسخه‌های اولیه گوگل کروم است.
اگر عناصر این نسخه جدید را دقیق‌تر بررسی کنید، می‌توانید تغییرات دیگری را هم ببینید. برای مثال، رابط بوکمارک‌ها حالا برای دکمه‌ها و کادرها از زاویه‌های نرم‌تر و گردتری استفاده می‌کند. این عناصر در نسخه‌های فعلی مستطیلی‌تر هستند.
 
درحال‌حاضر تغییر مشهود دیگری دیده نمی‌شود. بنابراین، یا تمام تغییرات ظاهری نسخه بعدی هنوز اعمال نشده است، یا تعریف گوگل از «بازطراحی بزرگ» با آنچه کاربران انتظار دارند، فرق می‌کند. پیش‌تر کاربران چند تغییر دیگر را هم برای نسخه‌های بعدی کروم شناسایی کرده بودند.
برای نمونه، قابلیت تم‌گذاری پویا می‌تواند تم رنگی مرورگر را براساس شِمای رنگی تصویر پس‌زمینه صفحه خانگی نرم‌افزار تغییر دهد. همچنین، ظاهراً تغییر در طراحی سوئیچ‌های دوحالته هم دیده شده بود. فعلاً مشخص نیست که گوگل چه زمانی می‌خواهد این بازطراحی را در اختیار عموم کاربران قرار دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.