تحلیل بازار

تلفن همراه

February 1, 2023
17:00 چهارشنبه، 12ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142820

کاهش دوباره فروش گوشی موبایل و رایانه

گارتنر پیش‌بینی کرد فروش رایانه‌های شخصی و گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۲۳، برای دومین سال متوالی کاهش پیدا خواهد کرد و فروش گوشی به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ساله خواهد رسید.
 
شرکت تحقیقات فناوری اطلاعات گارتنر در گزارشی پیش‌بینی کرد فروش تلفن همراه از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲، چهار درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ می‌رسد. فروش تلفن همراه در سال ۲۰۲۱، به یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دستگاه رسیده بود.
 
این رکورد، نزدیک به سطح فروش سال ۲۰۰۹ است که گوشی‌های بلک بری و نوکیا، بازار را در اختیار داشتند و اپل تلاش کرد از نفوذ آنها کم کند. بازار تلفن همراه در سال ۲۰۱۵ با فروش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دستگاه، به اوج خود رسید.
 
رنجیت اتوال، مدیر تحقیقات گارتنر در مصاحبه‌ای گفت: پاندمی کووید به تغییرات اساسی منجر شد که در جریان آن، افرادی که از خانه کار می‌کردند، احساس کردند نیازی به تغییر مرتب گوشی ندارند. مصرف کنندگان به مدت طولانی‌تری یک گوشی را نگه می‌دارند و در فقدان فناوری جدید قابل توجهی، به جای قراردادهای ثابت، از قراردادهای منعطف استفاده می‌کنند.
 
تقاضا برای تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی در دوران پاندمی کووید، در ابتدا افزایش چشمگیری پیدا کرد اما اواسط سال گذشته، ضعیف شد. افزایش نرخ بهره و هزینه زندگی در سراسر جهان، تقاضا برای تلفن‌های هوشمند را کاهش داده و به شرکت‌های مختلف از سامسونگ تا اپل آسیب زده است. پیش بینی می‌شود فروش رایانه شخصی پس از افت ۱۶ درصدی در سال ۲۰۲۲، امسال ۶.۸ درصد دیگر کاهش پیدا خواهد کرد. شرکت‌های لنوو، هیولت پاکارد و دل، سه شرکت بزرگ سازنده رایانه شخصی هستند.
 
بر اساس گزارش رویترز، رکود بازار دستگاه‌های موبایل در سال ۲۰۲۳، تحت تاثیر دورنمای اقتصادی مثبت‌تر و رشد احتمالی هزینه مصرفی و شرکت‌ها، آهسته خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.