تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 11, 2023
11:44 شنبه، 20ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143825

عقبگرد کاربران در استفاده از خدمات پزشکی آنلاین

جدیدترین گزارش عملکرد منتشر شده از سوی پلتفرم «بقراط» نشان می‌دهد که حوزه سلامت آنلاین نیز از گزند اختلالات اینترنتی اخیر مصون نمانده و در نیمه دوم امسال، گرایش کاربران به استفاده از خدمات پزشکی آنلاین با کاهش قابل‌‌‌توجهی همراه شده است. طبق اعلام مدیران این پلتفرم، کیفیت نامناسب ارتباط اینترنتی باعث شده که کاربران ویزیت‌‌‌های تصویری آنلاین را با مشاوره‌‌‌های تلفنی جایگزین کنند.
 
مهرشاد تیموری، مدیرعامل و هم‌‌‌بنیان‌گذار «بقراط» با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌‌‌های دسترسی به اینترنت برای توسعه حوزه سلامت دیجیتال، افزایش اختلالات و افت کیفیت ارتباطات اینترنتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ را عامل کاهش ویزیت‌‌‌های آنلاین تصویری و افزایش مشاوره‌‌‌های پزشکی تلفنی دانست و گفت: «در دوران پسا‌کرونا به طور کلی میزان مشاوره‌‌‌های آنلاین با کاهش روبه‌رو شد؛ اما با وجود این کاهش سرعت رشد، پیش از آغاز محدودیت‌های اینترنتی اخیر هنوز میزان استفاده از خدمات پزشکی آنلاین حد مقبولی بود و روند رو به رشدی را طی می‌‌‌کرد. او با توصیف شرایط و ارائه آمارهایی درباره رشد این حوزه، گفت: «در نیمه اول سال ۱۴۰۱ ما شاهد رشد ماهانه ۳۰‌درصد مشاوره‌‌‌های تصویری بودیم. این در حالی است که نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به دلیل شرایط بسیار نامطلوب و قطعی مکرر اینترنت، شاهد افت شدید استفاده از خدمات آنلاین بودیم.» به گفته مدیرعامل بقراط، تکرار و استمرار روند اختلال اینترنت، باعث شد تا مشاوره‌‌‌های تصویری تا حدی جای خود را به مشاوره‌‌‌های تلفنی دهند.
 
تیموری در تاکید نقشی که پلتفرم‌‌‌های سلامت آنلاین در تمام این سال‌ها بر بهبود زندگی روزمره کاربران، داشته‌‌‌اند گفت: «این روزها می‌توان ترافیک را یکی از چالش‌‌‌های مهم مردمی دانست که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و در چنین شرایطی اهمیت استفاده از تکنولوژی در حوزه سلامت چند برابر می‌شود.» هم‌‌‌بنیان‌گذار «بقراط» با بیان اینکه عموما بیماران شاغل، باید برای مراجعه به پزشک چند ساعت مرخصی بگیرند و زمان قابل‌‌‌‌‌‌توجهی هم برای انجام معاینه در مطب دکتر حضور داشته باشند، گفت: «این در حالی است که با استفاده از خدمات بقراط این امکان برای بیمار فراهم می‌شود که بدون صرف وقت اضافی و معطلی راس ساعت در هر مکانی با پزشک مورد نظر آنلاین ارتباط برقرار کند.» تیموری با اشاره به اینکه «بقراط» در کنار ارائه خدمات مشاوره پزشکی این امکان را فراهم کرده تا پزشکان بتوانند برای بیماران دارای بیمه‌‌‌های سلامت و تامین اجتماعی نسخه‌‌‌نویسی الکترونیک انجام دهند گفت: «واضح است که مشاوره‌‌‌های آنلاین منجر به صرفه‎جویی بسیاری در زمان و هزینه بیماران خواهد شد.» وی با اشاره به اینکه به طور کلی حدود ۳۰‌درصد مشاوره‌‌‌های آنلاین منجر به تجویز نسخه الکترونیکی می‌شود، به تشریح وضعیت استفاده کاربران از خدمات مشاوره آنلاین پرداخت و گفت: «در بین مشاوره‌‌‌های آنلاین، حدود ۵۰‌درصد نسخه‌‌‌های الکترونیکی مربوط به روان‌پزشکان و پزشکان حوزه اعصاب و روان است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.