اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 13, 2023
15:27 دوشنبه، 22ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143894

گزارش Top10Vpn از وضعیت اینترنت در سال 2022: خسارت 773 میلیون دلاری فیلترینگ در ایران

گران‌ترین انسداد اینترنت را روسیه در سال 2022 داشته است و ایران از این حیث در رتبه دوم قرار دارد.
 
استاتیستا به نقل از Top10Vpn مدعی شد فیلترینگ و قطع اینترنت در ایران 773 میلیون دلار خسارت اقتصادی به‌دنبال داشته است.
 
مجموعه Top10Vpn از سال 2016 در‌زمینه آزمایش و بررسی خدمات VPN فعالیت می‌کند. آن‌ها تحقیقات و توصیه‌هایی برای استفاده از VPN ارائه می‌کنند تا به محافظت از حریم خصوصی و امنیت اینترنت کمک کنند.
 
حال شرکت تحقیقاتی استاتیستا با استفاده از داده‌های منتشر‌شده توسط Top10Vpn، روسیه، ایران و قزاقستان را سه کشوری معرفی کرده است که بیشترین خسارت را از محدودیت در دسترسی در اینترنت دیده‌اند.
 
روسیه با آغاز جنگ با اوکراین، محدودیت و مسدودسازی برخی پلتفرم‌ها را در دستور کار خود قرار داد که به اعتقاد Top10Vpn گران‌ترین انسداد اینترنت در سال 2022 بوده است؛ تصمیمی که نزدیک به 22 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد ساخته و 113 میلیون روسی را تحت تأثیر قرار داده است.
 
ایران با خسارت 773 میلیون دلاری ناشی از فیلترینگ و اختلال اینترنت در رتبه دوم قرار دارد که این خسارت بر زندگی 72 میلیون کاربر ایرانی اثر گذاشته است. اگر میانگین قیمت دلار در ایران طی سال 2022 را حدود 30 هزار تومان در نظر بگیریم، ضرری 23 هزار میلیارد تومانی به اقتصاد وارد شده است.
 
 
 
این محدودیت‌ها همچنین 410 میلیون دلار به اقتصاد قزاقستان، 241 میلیون دلار به میانمار و 220 میلیون دلار به ازبکستان خسارت وارد کرده است.
 
در گزارش Top10Vpn به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ از ابتدای مهرماه سال 1401 نیز اشاره شده که تقاضا برای VPN را بیش از سه هزار درصد افزایش داده است. این مجموعه تعطیلی شبکه‌های اجتماعی در ایران طی سال 2022 را حدود 4863 ساعت تخمین زده.
 
این شرکت همچنین کشورهایی را که حداقل یک قطعی بزرگ اینترنت را در سال 2023 تجربه کرده‌اند، فهرست کرده است که ایران با خسارت 1.4 میلیون دلاری در رتبه ششم بین 8 کشور قرار دارد.
 
 
 
خسارت قطع اینترنت و فیلترینگ بارها از سوی فعالین اقتصادی و کارشناسان گوش‌زد شده، با‌این‌وجود هنوز هیچ تغییری در نظر مراجع تصمیم‌گیر ایجاد نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.