تحلیل بازار

تلفن همراه

April 7, 2023
16:55 جمعه، 18ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144430

واردکنندگان موبایل چه میزان دلار ۲۸۵۰۰ دریافت کردند؟

پس از اعمال سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، مدت کوتاهی واردات برخی از تلفن‌های همراه نیز شامل این ارز شد که با توجه به سابقه ارز ۴۲۰۰ تومانی لازم است تا دستگاه‌های ذی‌ربط مانند گمرک ایران در مورد شرایط رفع تعهد ارزی دریافت کنندگان این ارز اقدام کند.
 
 
طی سال 1397 دولت به منظور حمایت از مردم و جلوگیری از شوک تورمی، سیاست ارز ترجیحی 4200 تومانی را آغاز کرد. نکته اساسی در خصوص این طرح این بود که در ابتدا به کلیه کالاها تخصیص پیدا کرد و این مسئله سبب شد تا حتی کالاهای مصرفی غیرضروری نیز از این ارز استفاده کنند.
 
در نتیجه این موضوع باعث هدر رفت بخشی از منابع ارزی کشور شد. با این وجود دولت در ادامه و طی مراحل مختلف کالاهای مصرفی را از دایره دریافت ارز 4200 تومانی حذف کرد و در ادامه و تا دو ماهه ابتدایی سال 1401 که ارز 4200 تخصیص پیدا می‌کرد، تنها به کالاهای اساسی محدود شد.
 
پس از تصمیم دولت برای حذف ارز 4200 تومانی در سال 1401، شاهد افزایش تورم از محل افزایش قیمت کالاهای اساسی و به دنبال آن نوسانات نرخ ارز دولت مجددا به سراغ سیاست تثبیت رفت و ارز 28 هزار و 500 تومانی را برای کالاهای ضروری اختصاص داد. در مقطع ابتدایی تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومانی در سال گذشته دسته‌ای از تلفن‌های همراه نیز شامل این ارز شدند.
 
گفتنی است، در سال 1397 یکی از گروه‌های کالایی که ارز 4200 تومانی دریافت کرد و شاهد ابهامات و بعضا تخلفات متعددی در عملکرد آن بودیم حوزه واردات تلفن‌های همراه، تبلت و تجهیزات جانبی آن بود. در نتیجه در این راستا لازم است دستگاه‌های ذی‌ربط مانند گمرک ایران در خصوص رفع تعهد ارزی واردکنندگانی که در حوزه واردات تلفن همراه ارز دریافت کردند شفاف‌سازی کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.