تحلیل بازار

تلفن همراه

April 30, 2023
14:26 یکشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 144981

کاهش فروش اپل و اندروید در بزرگترین بازار دنیا

جدیدترین آمار نشان می‌دهد اوضاع برای اپل و رقیبان اندرویدی این شرکت در چین خوب نیست و فروش آنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.
 
رقابت میان اندروید و iOS با سرعت در جریان است؛ در یک طرف، اپل و در طرف دیگر، تولیدکنندگانی نظیر سامسونگ، شیائومی و اوپو قرار دارد که برای کسب سهم بالاتر از بازار تلفن هوشمند، به شدت رقابت می‌کنند و این رقابت فشرده، بسیاری از علاقمندان فناوری را به هیجان آورده است. اما جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی Canalys نشان می‌دهد اوضاع برای هیچ کدام از دو طرف خوب نیست و فروش تلفن هوشمند اپل و رقیبان اندرویدی این شرکت در چین، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری کاهش یافته است.
 
چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. از این رو، داشتن موقعیت برتر در چین، رویای هر سازنده تلفن هوشمند است و اپل و سازندگان گوشی‌های اندرویدی با جدیت تلاش می‌کنند گوشی‌های بیشتری در این کشور بفروشند. با این حال، نگاهی به وضعیت سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نشان داد اپل و برندهای اندرویدی، افت فروش را تجربه کردند.
 
اپل، پرفروش‌ترین برند در سه ماهه نخست بود که ۲۰ درصد سهم از این بازار را در اختیار گرفت. مجموع فروش این شرکت در چین، به ۱۳.۳ میلیون دستگاه رسید که سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشت. برندهای بزرگ دیگر در این بازار هم شاهد کاهش فروش بودند و مجموع فروش آنها بر مبنای سالانه، ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۶۷.۲ میلیون دستگاه رسید که پایین‌ترین رکورد فروش سه ماهه از سال ۲۰۱۳ بود.
 
اگرچه، اپل پرفروش‌ترین برند در مدت مذکور ماند اما مجموع سهم بازارش سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. برندهای اندرویدی اوپو و ویوو که دومین و سومین برند پرفروش بودند، به ترتیب با کاهش ۱۰ درصدی و هفت درصدی فروش روبرو شدند.
 
شرکت‌های آنر و شیائومی که در عرضه مدل‌های ارزان‌تر تخصص دارند، با کاهش شدیدتری در فروش مواجه شدند و فروش این دو شرکت به ترتیب ۳۵ درصد و ۲۰ درصد کاهش یافت و نشان داد مصرف کنندگان برای خرید گوشی حتی به قیمت پایین‌تر، مردد هستند.
 
بر اساس گزارش گیزموچاینا، تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست ۴.۵ درصد رشد کرد که فراتر از انتظارات بود. سیاستگذاران در پکن، در حال حاضر روی استراتژیهایی برای تقویت بیشتر تقاضا کار می‌کنند. با این حال، اقتصاددانان انتظار دارند اکثر مصرف کنندگان و شرکت‌های چینی تا پایان سال، همچنان محتاطانه هزینه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.