فناوری اطلاعات

May 24, 2023
10:18 چهارشنبه، 3ام خردادماه 1402
کد خبر: 145622

رئیس پژوهشگاه خبر داد؛ مرکز نوآوری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی می‌شود

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایجاد مرکز نوآوری این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز برای جهت‌دهی به فعالیت شرکت‌های نوپا ایجاد خواهد شد و در ابتدای راه قرار است با پتانسیل‌های پژوهشگاه و نیروی‌های زبده بتوانیم مرکز نوآوری را ایجاد کنیم و از این طریق به بخش توسعه فناوری‌های نوین کمک کنیم.
 
سید محمد رضوی‌زاده در نشست خبری امروز که در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، در مورد جایگاه پژوهشگاه در حوزه فاوا کشور، گفت: پژوهشگاه ارتباطات را از  گذشته به عنوان مرکز تحقیقات مخابرات می‌شناختند. در دو سه دهه پیش اینجا بزرگترین مرکز تحقیقات کشور بود. این مرکز اواخر دهه ۵۰ از یک تفاهم‌نامه بین ایران؛ دانشگاه تهران و ژاپن تاسیس شد. بعد از انقلاب این مرکز به وزارت پست و تلگراف و تلفن منتقل شد. در حال حاضر نیز بخشی از زمین دانشگاه به این پژوهشگاه اختصاص پیدا کرده است.
 
وی ادامه داد: این تغییر، ماموریت‌های پژوهشگاه را تغییر داد و ماموریت‌های پژوهشگاه مبتنی با نیازهای این وزارت تغییر کرد. در دوره جنگ فعالیت‌ها به سمت سیستم‌های رادیویی و راداری رفت، ولی در  سه دهه گذشته ماموریت‌های پژوهشگاه متناسب با نیازهای وزارت ارتباطات و بخش ICT تغییر کرده است. دهه ۶۰ و ۷۰ مستقیم وارد تولید محصول شدیم و برخی شرکت‌ها از این بخش ایجاد شدند، ولی این روند به تدریج تغییر کرد و از تولید خارج شدیم و بومی‌سازی و سیاست‌گذاری در این حوزه را عهده‌دار شدیم.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این پژوهشگاه قرار است به عنوان بازوی پژوهشی آموزشی وزارت ارتباطات باشد، گفت: این پژوهشگاه مغز متفکر دیده‌بان و پیشران حوزه ICT کشور است و همین موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.
 
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات ۱۰ زیر مجموعه دارد که ما و پژوهشگاه فضایی، زیرمجموعه‌های مطالعاتی هستیم و بقیه اجرایی هستند و وارد حوزه پژوهش نمی‌شوند، گفت: ما مسائل موجود در این بخش را شناسایی کرده و با دیده‌بانی و مشورت بازوی فکری این بخش‌ها هستیم.
 
رضوی‌زاده با بیان اینکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها محدود به وزارت ارتباطات نیست، گفت: از سمت دیگر این پژوهشگاه با دانشگاه‌ها نیز در ارتباط است و از نظر قوانین و … ذیل وزارت علوم هم قرار دارد. همچنین در ذیل موضوع پژوهش نیز با وزارت علوم در ارتباطیم. به علاوه با نخبگان و فعالان صنعت نیز همکاری داریم.
 
وی به اهمیت بحث آینده‌پژوهی و مطالعه روندهای جهانی اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز از وظایف اصلی پژوهشگاه است تا ایده‌هایی برای سیاست‌گذاران کشور به دست آوریم و به سیاستگذاری و بومی‌سازی کمک کنیم.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: سال‌های قبل در وزارت ارتباطات دانشکده‌ای به نام پست و تلگراف و تلفن وجود داشت و بسیاری از ورودی‌های مخابرات فارغ‌التحصیل این دانشکده بودند. ولی این دانشکده با توجه به حذف مراکز زیر مجموعه دستگاه‌ها جمع آوری شد و اینکه نیروها به این پژوهشگاه منتقل شدند. بر همین اساس یکی از وظایف ما پرورش نیروی ICT متخصص این حوزه است.
 
رضوی‌زاده در مورد آزمایشگاه‌های تخصصی این پژوهشگاه، توضیح داد: در سطح پژوهشگاه‌ ۳۰ آزمایشگاه تخصصی وجود دارد که ارزش تجهیزات آن چند ۱۰۰ میلیارد است و از آن‌ها برای توسعه تجهیزات حوزه ICT و تحقیق و توسعه استفاده می‌شود؛ همچنین از طریق آن تست و تایید نمونه‌های ساخت داخل کشور و خارج کشور حوزه ICT استفاده می‌شود و همچنین خدماتی به دانشگاهیان و نخبگان نیز ارائه می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های این حوزه تجهیزات گران‌قیمت است، گفت: برای بسیاری از شرکت‌های نوپا تهیه این تجهیزات دشوار است. ما این تجهیزات را در اختیار دانشجویان، شرکت‌های دانش بنیان و غیره قرار می‌دهیم.
 
وی همچنین خاطر نشان کرد: فعالیت در حوزه زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباط رادیویی، ماهواره‌ای و نوری، نیز انجام شده و اخیراً بر حوزه‌های دولت هوشمند، پلتفرم‌های خدمات داده، خدمات ابری پیام‌رسان داخلی و …‌ انجام می‌شود.
 
وی افزود: در حوزه سیاستگذاری و حکمرانی و تنظیم‌گری هم فعالیت‌هایی را شروع کردیم که از سمت بومی‌سازی به سمت رگولاتوری برویم.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رصد فناوری نوین که از فعالیت‌های اصلی این موضوع است، گفت: ما با رصد موضوعاتی مثل بحث هوش مصنوعی، ارتباطات کوانتومی، اینترنت اشیاء، نسل جدید شبکه‌های ارتباطی و …  به بررسی جدیدترین دستاوردهای این حوزه می‌پردازیم.
 
وی به ایجاد مرکز نوآوری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: این مرکز برای جهت‌دهی به فعالیت شرکت‌های نوپا ایجاد خواهد شد و در ابتدای راه قرار است با پتانسیل‌های پژوهشگاه و نیروی‌های زبده بتوانیم مرکز نوآوری را ایجاد کنیم و از این طریق به بخش توسعه فناوری‌های نوین کمک کنیم.
 
وی با اشاره به یکی دیگر از فعالیت‌ها، گفت: توسعه شبکه آزمایشگاهی یکی از این اقدامات است که بودجه زیادی نیاز دارد، ولی به جد این موضوع در حال دنبال است که در بحث تحقیق و توسعه و در بحث ارزیابی محصولات نقش ایفا کنیم. 
 
رضوی زاده درباره ارتباط با دانشگاه‌ها توضیح داد: ما از سال‌های گذشته ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داشتیم و فعالیت‌های پژوهشی را از طریق برون‌سپاری به دانشگاه‌ها سپردیم. همچنین شکل‌های دیگر همکاری مثل کارآموز و فرصت مطالعاتی اساتید را نیز داشتیم.
 
وی به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از فعالیت‌های این حوزه در سال قبل حمایت از پایان‌نامه‌های این حوزه بوده تا فعالیت‌های دانشگاهی که جهت دهی مناسبی نداشته را به سمت نیازهای کشور بیاوریم و در این زمینه فرصت‌های مطالعاتی و گرنت‌های پژوهشی ارائه می‌کنیم. 
 
به گفته رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این پژوهشگاه یکی از سه مرجع داوری اختراعات حوزه ICT در کشور است. 
 
رضوی‌زاده در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی این پژوهشگاه توضیح داد: در این پژوهشگاه فعالیت‌های بین‌المللی نیز انجام می‌شود و به همکاری با نهادها و سازمان‌ها ورود کردیم.
 
وی به سه پژوهشکده و سه مرکز این پژوهشگاه اشاره کردو گفت: پژوهشکده‌های امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهشکده فناوری اطلاعات و پژوهشکده فناوری ارتباطات، پژوهشکده‌های این پژوهشگاه هستند. همچنین در این پژوهشگاه مراکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی، آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال و مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال در حال فعالیت هستند. 
 
وی خاطر نشان کرد: در مرکز آموزش این پژوهشگاه، بیش از ۱۲۰۰ ساعت دوره آموزشی برگزار شده است و سال گذشته مجوز دوره‌های تخصصی ICT از سازمان امور استخدامی اخذ شده است. همچنین در زمینه آموزش با وزرات علوم و وزارت آموزش و پرورش همکاری انجام شده است. 
 
به گفته رضوی زاده در این مرکز ۴۰۰ نیروی فعال در پژوهشگاه حضور دارند که از بین این نیروهای فعال ۲۰۰ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۸۰ نفر مدرک دکترا دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.