فناوری اطلاعات

May 24, 2023
14:47 چهارشنبه، 3ام خردادماه 1402
کد خبر: 145651

چرا غول چینی علی بابا شش تکه می‌شود؟

شرکت علی بابا، غول تجارت الکترونیکی چین که زمانی بزرگترین رقیب آمازون به حساب می‌آمد حالا و به دنبال شدت گرفتن دخالت دولت در کسب و کار آن در حال افول است.
 
 
این شرکت که طی دو سال اخیر زیر فشار شدید نهادهای چینی قرار گرفته و حتی سال گذشته جک ما بنیانگذار آن  مجبور به فروش سهام و خروج از این شرکت شد.
 
 
در تازه‌ترین اتفاق این شرکت اعلام کرده که کل کسب و کارش را به شش قسمت مجزا تقسیم می‌کند و سرویس «کلاد» ( رایانش ابری) را که یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌رود، به طور کل از شرکت مجزا می‌کند.
 
علی بابا امروزهمچنین اعلام کرد که ۷ درصد از کارکنان بخش سرویس کلاد (رایانش ابری) این شرکت را نیز اخراج می‌کند.
 
اعلام این خبر ارزش سهام این شرکت در بورس نیویورک را یک درصد کاهش داد.
 
بخش کلاد علی بابا یکی از سریع‌ترین رشدها را در بین بخش‌های زیر مجموعه این شرکت داشته  و بر اساس آنچه مدیران علی بابا اعلام کرده‌اند هدف از جداسازی آن آماده سازی برای ورود به بازار سرمایه اعلام شده است.
 
این جداسازی یکی از پولسازترین بخش‌های علی بابا از این شرکت جدا می‌کند در حالی که بسیاری از کارشناسان آینده پررونق‌تری را برای شرکتهای حوزه کلاد پیش‌بینی می‌کنند.
 
بخش کلاد علی بابا هم اکنون بزرگترین سرویس کلاد چین به شمار می‌رود که یکی از شش شرکت اصلی تشکیل دهنده هلدینگ علی بابا است و ۲۳۵ هزارنفر در آن مشغول به کارند.
 
بسته نجات یا دستور سقوط
دنیل ژانگ مدیرعامل علی بابا هفته قبل از طرح تحول بزرگ در غول تجارت الکترونیکی چین خبر داد که یکی از بخش‌های آن جداسازی بخش کلاد از این شرکت بود.
 
بر اساس آمارها بخش کلاد علی بابا در سال گذشته  ۸.۷ درصد از کل درآمد ۱۳۲.۵ میلیارد دلاری این شرکت تجارت الکترونیکی چین توسط آن تولید شده است.
 
بسیاری از شرکتهای خرده فروشی آنلاین در جهان بخشی از آینده کسب وکار خود را بر پایه توسعه سرویس‌های کلاد تعریف کرده‌اند که از جمله آنها آمازون است که بخش کلاد آن آمازون سرویسز در طی سالهای اخیر رشد بزرگی را نشان داده  است.
 
علی بابا کلاد در واقع یکی از تکنولوژیک‌ترین بخش‌های غول تجارت الکترونیکی چین به شمار می‌رود که حتی بخش‌های هوش مصنوعی را هم شامل می‌شود.
 
برخی تحلیل‌گران ارزش علی بابا کلاد را ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند که بخش مهمی از آن ناشی از توجه عمومی به حوزه هوش مصنوعی بعد از ظهور چت جی پی تی است.
 
آماده‌سازی سریع‌تر بخش کلاد برای عرضه عمومی سهام یکی از راهبردهای کوتاه مدت شرکت عنوان شده چراکه مدل کسب و کار آن کاملا توسعه یافته است با این حال تخمین‌های دیگری هم
 
ضربه به علی بابا، رشد رقبای دولتی
به گفته مدیرعامل علی بابا این تغییر ساختار بر اساس نیاز بازار و ساده سازی ساختار شرکت انجام شده است.
 
این تصور وجود دارد که یک پلتفرم ابری مستقل در صورت تامین مالی خارجی می‌تواند حتی روزی از خود علی بابا امروزی هم پیشی بگیرد با این حال سیاست‌های دولت چین در طی سالهای و فشار بر شرکت‌های تکنولوژی باعث نگرانی گسترده سرمایه‌گذاران خارجی شده است.
 
چین تاکنون ده‌ها میلیارد دلار برای توسعه پلتفرمهای کلاد هزینه کرده تا این شرکت را از رقبای محلی خود مانند تنسنت و بایدو جلوتر ببرد.
 
با این حال از سال ۲۰۲۰ دولت چین به بهانه حفاظت از داده‌های کاربران فشار زیادی را به شرکتهای تکنولوژی خصوصی از جمله علی بابا وارد کرده است.
 
این فشار دولت به علی بابا که عمده سهامداران آن خصوصی هستند باعث شده که از سهم بازار آن کاسته شده و رقبای دولتی از جمله هواوی و چاینا موبایل از این ماجرا بهره ببرند.
 
همچنین در نتیجه این فشارها سرمایه‌گذاران خارجی چون سافت‌بانک هم سهام خود را در این شرکت فروخته و از آن خارج شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.