5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

فناوری

June 11, 2023
6:47 یکشنبه، 21ام خردادماه 1402
کد خبر: 146171

اتحادیه اروپا کمک دولتی 8.1 میلیارد یورویی برای تحقیق و توسعه میکروچیپ را تایید کرد

European-chips-act-639x285.jpg
 
ICTna.ir – اتحادیه اروپا برای کمک های دولتی تا سقف 8.1 میلیارد یورو به تحقیق و توسعه مرتبط با طراحی و ساخت تراشه، با تمرکز ویژه بر ارتباطات 5G و 6G، سیستمهای خودران، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی چراغ سبز نشان داد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پیشنهاد اتحادیه اروپا به این معنی است که 14 کشور اجازه خواهند داشت که این بودجه را در 68 پروژه شامل 56 شرکت ،که برخی از آنها نام های بزرگ در صنعت مخابرات و همچنین SME ها و استارت آپ ها را شامل میشود، در حوزه های میکروالکترونیک و فناوری ارتباطات اختصاص دهند. این پروژه‌ها باید 13.7 میلیارد یورو بودجه خصوصی و غیردولتی را به خود اختصاص داده باشند تا بتوانند شامل این کمک شوند.
 
پروژه چتر به عنوان یک پروژه مهم از منافع مشترک اروپا (IPCEI) تعیین شده است. مارگرت وستاگر، قائم مقام مسئول سیاست رقابت در کمیسیون اروپا، در این خصوص توضیح داد که این ششمین IPCEI است که تحت قوانین کمک های دولتی تصویب می شود و تا به امروز بزرگترین این کمک ها بوده است.
 
ریزتراشه ها ستون فقرات نوآوری و رقابت صنعتی اروپا در دنیای دیجیتال هستند. وستاگر گفت: ارتباطات سبز و دیجیتال نیازمند راه‌حل‌های فناوری جدید و پیشرفته است و به همین دلیل است که ما باید توانایی های تحقیق، توسعه و تولید تراشه های خود اروپا را افزایش دهیم.
 
تولید چیپ‌ست‌ها در داخل اروپا مدتی است که در رادار اتحادیه اروپا قرار گرفته است و این IPCEI و همچنین سایر ابتکارات کلیدی در بروکسل در ارتباط با حمایت از تحول دیجیتال و فناوری‌های سبز به آن کمک می‌کند.
 
تا مارس 2021 ، به دلیل تمایل به افزایش حاکمیت فناوری در زمانی که اختلافات تجاری بین‌المللی بر فضای نیمه هادی ها در سایر نقاط جهان تأثیر می‌گذاشت، کمیسیون هدف خود را برای تولید 20 درصد از نیمه‌رساناهای جهان عنوان کرد. 
 
در اوایل سال گذشته میلادی، از قانون تراشه‌های اروپایی، یک طرح تولید ریزتراشه‌های 43 میلیارد یورویی، متشکل از بودجه دولتی و خصوصی، رونمایی شد، اما پیشرفتش کمی کند بوده است. تا آوریل امسال بود که پارلمان اروپا و کشورهای عضو در مورد این قانون به توافق رسیدند.
 
وستاگر در نظرات خود در مورد IPCEI جدید به این عمل اشاره کرد و از آن به عنوان نمونه دیگری از ابتکاری استفاده کرد که از تحقیق و توسعه در فضای میکروالکترونیک پشتیبانی می کند.
 
همه 68 پروژه تحت IPCEI بسیار بلندپروازانه هستند، زیرا هدف آنها توسعه فناوری هایی است که فراتر از آنچه در حال حاضر بازار ارائه می دهد، پیشرفت های عمده ای را امکان پذیر می کنند، به ویژه در زمینه حسگرها، پردازنده های با کارایی بالا، ریزپردازنده های جمله هوش مصنوعی، محرک ها و وسایل ارتباطی. کمیسیون تصریخ کرد که تبادل امن داده ها از سیاست های اصولی این برنامه است. 
 
اولین محصولات این برنامه ممکن است در اوایل سال 2025 وارد بازار شوند و پروژه کلی در سال 2032 تکمیل شود. IPCEI علاوه بر نقش های غیرمستقیم دیگر، برای 8700 شغل به طور مستقیم ایجاد خواهد کرد.
 
شرکت های قابل توجهی که درگیر هستند عبارتند از اریکسون، نوکیا، اورنج، Rohde & Schwarz، و STMicroelectronic و البته خیلی شرکتهای ریز و درشت دیگر اروپایی در کنار آنها هستند.
 
EU-microelectronics-project-companies.jpg
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.