تحلیل بازار

تلفن همراه

June 14, 2023
9:29 چهارشنبه، 24ام خردادماه 1402
کد خبر: 146288

کاهش نرخ دلار چه تأثیری در بازار موبایل داشته است ؟

اگرچه قیمت‌ها در بازار موبایل کاهشی شده است، اما نرخ‌ها با خردادماه سال 1401 قابل قیاس نیست.
 
 
طی یک ماه گذشته نرخ دلار روند نزولی به خود گرفته که این امر، کاهش قیمت تلفن همراه را به‌دنبال داشته است. البته باید گفت افت قیمت گوشی‌ها یکسان نیست؛ بهای برخی از مدل‌ها به قیمت‌های اواخر سال 1401 بازگشته و برخی هنوز هم نسبت به اواخر سال گذشته گران‌تر هستند.
 
موبایل در دنیا یک کالای مصرفی است که نیاز به آن روزبه‌روز افزایش می‌یابد، اما برخلاف اکثر کشورهای دنیا، این ابزار ضروری درحال تبدیل‌شدن به کالایی لوکس در ایران است. افزایش نرخ دلار یا بهتر است بگوییم کاهش ارزش ریال در سالیان اخیر ازیک‌سو و کاهش قدرت خرید و تورم از سویی دیگر موجب شده است تا این روزها کمتر ایرانی بتواند گوشی پرچمدار به دست بگیرد.
 
در سال 1402 قیمت تلفن همراه به بالاترین حد خود در ماه‌های اخیر رسیده بود، اما با نزولی‌شدن نرخ دلار و کاهش 15 درصدی آن از اواسط اردیبهشت‌ماه، شاهد افت 8 تا 15 درصدی قیمت‌ها در بازار موبایل نیز هستیم.
 
به‌طور مثال، گلکسی S21 FE با 256 گیگابایت حافظه که ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال قیمتی در حدود 23 میلیون تومان داشت، اکنون 21 میلیون تومان معامله می‌شود.
 
 
 
میانگین قیمت این تلفن همراه در ابتدای سال نیز در حوالی 21 میلیون تومان بود.
 
 
 
گلکسی M13 که قیمت آن تا اواخر اردیبهشت‌ به بیش از 6 میلیون و 600 هزار تومان رسیده بود، درحال‌حاضر حدود 6 میلیون تومان معامله می‌شود.
 
 
 
این درحالی است که قیمت این گوشی اواخر اسفندماه 1401 حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان و و اواسط بهمن همان سال، 4 میلیون و 900 هزار تومان بوده است.
 
شیائومی 11 پرو پلاس 256 گیگابایت که ابتدای امسال حدود 16 میلیون و 400 هزار تومان قیمت داشت، نرخ آن تا اواسط اردیبهشت به 16 میلیون و 900 هزار تومان هم رسید و اکنون قیمتی در حدود 14 میلیون و 450 هزار تومان دارد.
 
 
 
گذر از شوک ممنوعیت واردات آیفون 14
قیمت آیفون طی یک سال اخیر نوسان‌های بسیاری داشته است. در مقطعی از سال، عدم اختصاص ارز و نیز رسمی‌شدن ممنوعیت واردات جدیدترین مدل گوشی‌های اپل موجب شد تا شوک‌های قیمتی به بازار وارد شود. اکنون به‌نظر می‌رسد قیمت آیفون نیز در بازار تا حدودی به تعادل رسیده است.
 
آیفون 13 پرو ظرفیت 512 گیگابایت که 5 بهمن‌ماه قیمتی حدوداً 79.9 میلیون تومانی داشت، در دوشنبه-24 بهمن‌ماه که خبر ممنوعیت واردات مسافری آیفون 14 منتشر شد، حدود 81 میلیون تومان به فروش می‌رسید.
 
قیمت آیفون 13 ظرفیت 128 گیگابایتی نیز از 37.7 میلیون تومان، با رشدی 10 درصدی، به بیش از 41 میلیون تومان رسید.
 
 
 
این درحالی است که نرخ دلار در آن بازه زمانی تفاوت چندانی نکرده بود. درحال‌حاضر که دلار بازهم در همان حوالی قیمتی 25 بهمن‌ماه معامله می‌شود، آیفون 13 پرو ظرفیت 512 گیگابایت حدود 73 میلیون تومان معامله می‌شود که قیمت آن حدود 10 درصد کاهش یافته است.
 
 
 
آیفون 13 با ظرفیت 128 گیگابایت نیز حدود 39 میلیون تومان قیمت دارد که با وجود ثابت‌بودن نرخ دلار، در مقایسه با روز خبر ممنوعیت واردات آیفون 14، حدود 2 میلیون تومان ارزان‌تر معامله می‌شود.
 
رشد در یک سال
اگرچه قیمت تلفن همراه اکنون به پایین‌ترین حد خود در سال جدید رسیده است، اما به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با قیمت‌های مدت مشابه سال گذشته نیست.
 
در خردادماه سال 1401، دلار در حوالی 30 هزار تومان معامله می‌شد و گلکسی A53 با حافظه 256 گیگابایت نیز حدود 10 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت؛ یعنی 37 درصد ارزان‌تر از امروز؛ آن هم تلفن همراهی که از معرفی‌شدن آن بیش از 15 ماه می‌گذرد.
 
 
 
بایستی منتظر ماند و دید روند کاهش نرخ ارز تا چه زمانی ادامه داشته و قیمت‌ها در بازار موبایل نیز تا چه میزان افت خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.