اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 19, 2023
6:25 دوشنبه، 29ام خردادماه 1402
کد خبر: 146469

وزارت ارتباطات: گزارش اوکلا نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰ درصدی سرعت اینترنت همراه و ۳۳ درصدی اینترنت ثابت از ابتدای دولت سیزدهم است

گزارش سایت جهانی اسپیدتست نشان می‌دهد که سرعت اینترنت همراه در ایران با افزایش صددرصدی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به ۳۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است و هم اکنون از این نظر ایران در جایگاه بهتری نسبت به کشورهای مطرحی چون اندونزی، آرژانتین، مصر و ترکیه قرار دارد.

 
به گزارش ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیرو انتشار گزارشی پیرامون رتبه‌بندی سرعت اینترنت کشورهای دنیا توسط سایت جهانی اسپیدتست و باز نشر معنا دار آن در خبرگزاری ایسنا و برخی سایت‌های خبری، توضیحات زیر جهت روشن شدن موضوع، ارایه می‌شود:
 
بر اساس همین مرجع (اسپید تست) که ماهانه گزارش خود را ارائه می‌دهد، در ۲۱ ماه گذشته دائماً سرعت اینترنت ثابت و همراه ایران در حال افزایش بوده است که این نشانه تلاش وزارت ارتباطات و اپراتورها است. به طوری که سرعت اینترنت موبایل از حدود ۱۸ مگابیت بر ثانیه در ابتدای دولت به حدود ۳۶ مگابیت بر ثانیه در ماه جاری رسیده است که افزایش تقریباً 100 درصدی سرعت را نشان می‌دهد.
 
همچنین سرعت اینترنت ثابت نیز از حدود ۹.۵ مگابیت بر ثانیه در ابتدای دولت به ۱۲.۶ مگابیت بر ثانیه در ماه جاری رسیده است که بهبود ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.
 
ضمن اینکه باید اشاره شود که با توجه به ارتقای سرعتی که در ۲۰ ماه گذشته در بخش اینترنت همراه در کشور اتفاق افتاده، هم اکنون سرعت اینترنت همراه در ایران بیشتر از ده‌ها کشور بزرگ و مطرح همچون ترکیه، روسیه، اندونزی، پاکستان، شیلی، قزاقستان، مکزیک، فیلیپین، مصر و آرژانتین است.
 
علاوه بر آن باید متذکر شد که جایگاه نامناسب ایران در حوزه اینترنت ثابت به دلیل سال‌های عقب‌ماندگی‌های جدی این حوزه در بخش توسعه ارتباطات ثابت رخ داده که وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کرده است تا با اجرای پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها، ارتقای جدی در سرعت و پایداری دسترسی‌های مردم در بخش اینترنت ثابت ایجاد شود که بر پایه آخرین آمار ارایه سایت iranfttx.ir تاکنون بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار در این پروژه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و این میزان تا پایان سال به ۸ تا ۱۰ میلیون پوشش می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.