امنیت

فناوری اطلاعات

June 20, 2023
11:02 سه شنبه، 30ام خردادماه 1402
کد خبر: 146508

جاسوسی گوگل از موقعیت مکانی کاربران افشا شد

گوگل با ویژگی مخفی در بخش تصاویر و مپس خود به موقعیت مکانی کاربر دسترسی می یابد.
 
به گزارش فاکس نیوز، به نظر می‌رسد گوگل که با روش‌های مختلف به حریم خصوصی کاربر نفوذ می‌کند، یک ویژگی مخفی داخل ابزارهای عکس و نقشه خود دارد که هنگام دسترسی به آن شبیه نقشه آب و هوا است اما در واقع نشان می‌دهد کاربر در چه اماکنی حضور داشته، چه زمان در آنجا بوده و در آن مکان چه تصاویری ثبت کرده است.
 
این امر نشان می‌دهد گوگل همچنان هر قدم کاربر را با داده‌های مکان یابی و غیره ردیابی می‌کند. در مقابل برخی از پرطرفدارترین ابزارهای نقشه و ذخیره عکس را برای کاربران فراهم می‌کند.
 
برای اطلاع از این امر کافی است کاربر به بخش تنظیمات عکس گوگل برود، سپس اپ گوگل فوتوز را باز کند، در بخش انتهایی گزینه جستجو را بزند و زیر بخش «مکان ها» می‌تواند اماکنی که با عکس‌های وی مرتبط هستند را ببیند. در همین بخش می‌توان مشاهده کرد که نقشه تمام تصاویری که در نقاط خاصی ثبت شده اند را نشان می‌دهد.
 
این امر نشان می‌دهد گوگل می‌تواند از طریق تصاویر اطلاعات فرد را ردیابی کند. سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل بیشتر اوقات از کاربر می‌خواهند مجوزهای متعدد مانند دسترسی به دوربین دستگاه و گالری تصاویر را بدهد تا بتواند قابلیت‌های مختلفی را فراهم کند.
 
کاربر با اعطای این مجوزها به گوگل اجازه می‌دهد داده‌های تصاویر را تحلیل و فراوری کند و به این ترتیب کاربر به جمع آوری داده‌ها کمک می‌کند. البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که در بخش تنظیمات قابلیت دسترسی به مکان برای تصاویر روشن شده باشد. هرچند راهی برای خاموش کردن قابلیت وجود دارد، اما هنوز هم موقعیت مکانی تصاویر را نشان می‌دهد که فقط کاربر آنها را می بیند.
 
برای حذف موقعیت مکانی از یک تصویر کافی است کاربر روی عکس کلیک کند، سپس روی قسمت ۳ نقطه در بالا سمت راست عکس ضربه بزند و گزینه «موقعیت تقریبی» زیرعکس را بیابد. در مرحله بعد باید روی آیکون مداد کلیک و گزینه «حذف موقعت مکانی» را انتخاب کند. به همین ترتیب فرد می‌تواند در صورت تمایل موقعیت مکانی خود را به عکسی بیفزاید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.