تلفن همراه

گجت

July 2, 2023
14:06 یکشنبه، 11ام تیرماه 1402
کد خبر: 146986

اسمارت واچ چیست و از چه امکاناتی برخوردار است؟

اسمارت واچ‌ها یا ساعت‌های هوشمند یکی از پرطرفدارترین گجت‌های پوشیدنی هستند.
 
ساعت هوشمند چیست؟
اسمارت‌ واچ‌ها (ساعت‌های هوشمند) به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین گجت‌های پوشیدنی چند سال اخیر شناخته می‌شوند که علاوه بر نمایش ساعت، امکانات زیادی در اختیار کاربران می‌گذارند. این گجت هوشمند ظاهری شبیه به ساعت مچی دارد؛ اما نمایشگر رنگی LED و تعدادی حسگر برای پایش عملکرد بیولوژیکی و سایر قابلیت‌های سلامتی‌محور به آن اضافه شده است.
 
چند سال پیش، ساعت‌های دیجیتالی نقش ساعت هوشمند را بازی می‌کردند و تنها برتری آن‌ها، داشتن نمایشگر LED برای نشان دادن زمان بود؛ اما الان بازی عوض شده و هر سال به امکانات ساعت‌های هوشمند اضافه می‌شود. امروزه، حداقل امکاناتی که یک ساعت هوشمند باید داشته باشد، نمایش ساعت، ارتباط بی‌سیم با گوشی هوشمند، شمارش قدم و ثبت ضربان قلب است.
 
شرکت‌های نام‌آشنای زیادی از جمله اپل، سامسونگ، شیائومی و هواوی اقدام به ساخت ساعت هوشمند می‌کنند؛ اما این اسمارت واچ‌ها از چه امکاناتی برخوردار هستند؟
 
کاربردهای ساعت هوشمند
 
دریافت اعلان‌های موبایل
اسمارت واچ‌ها از طریق بلوتوث و به‌صورت بی‌سیم به گوشی وصل می‌شوند و می‌توانند اعلان‌های دریافتی از طریق موبایل را نمایش بدهند؛ همچنین، هنگام برقراری تماس ورودی برای گوشی، می‌توان در بعضی از اسمارت واچ‌ها به آن جواب داد یا آن را رد کرد.
 
حسگرهای سلامت
بسیاری از اسمارت واچ‌ها از حسگرهایی برای اندازه‌گیری ضربان قلب، فشار خون، اکسیژن خون و پایش خواب بهره می‌برند. اگر ساعت هوشمند از طریق نرم‌افزار اختصاصی به موبایل وصل شود، از مقدار کالری سوزانده‌شده تا نوسان ضربان قلب را گزارش می‌دهد.
 
مسیریابی
مسیریابی با گوشی تلفن همراه دردسرهای زیادی دارد و در برخی مکان‌ها استفاده از گوشی امکان‌پذیر نیست؛ اما مسیریابی با اسمارت واچ‌ها آسان‌تر از گوشی‌ها است. اگر ساعت هوشمند حسگر GPS داشته باشد، بدون هیچ دردسری می‌توان آسان‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرد.
 
مدیریت محتوای در حال پخش در گوشی
اگر موزیک یا ویدئویی در گوشی پخش می‌شود، به کمک ساعت هوشمند می‌توان آن را متوقف کرد، صدای آن را کم یا زیاد کرد یا محتوا را تغییر داد.
 
زنگ هشدار
زنگ هشدار در ساعت‌های غیرهوشمند و قدیمی هم بود؛ اما در اسمارت واچ‌ها با امکانات بیشتری دیده می‌شود. در بسیاری از اسمارت واچ‌ها، زنگ هشدار با ایجاد لرزش همراه است.
 
پوسته‌های متنوع
در ساعت‌های قدیمی و غیرهوشمند، فقط یک پوسته و تصویر زمینه وجود دارد که ممکن است بعد از مدتی از آن خسته شوید؛ اما یکی از بهترین ویژگی‌های ساعت هوشمند، قابلیت تغییر پوسته و تصویر زمینه آن است که می‌توان آن‌ها را شخصی‌سازی کرد.
 
اتصال به دستیار صوتی هوشمند
دستیار صوتی بسیاری از گوشی‌های اندرویدی، گوگل اسیستنت و دستیار صوتی گوشی‌های آیفون، سیری است که توسط اسمارت واچ‌ها می‌توان به آن‌ها دستور داد.
 
استفاده از اسمارت واچ به‌عنوان دکمه شاتر دوربین
اگر گوشی موبایل را جایی گذاشتید که به آن دسترسی ندارید و قصد عکاسی با آن را دارید، با اتصال گوشی به ساعت هوشمند می‌توان از آن به‌عنوان دکمه شاتر استفاده کرد.
 
بسیاری از کاربران اسمارت واچ‌ها رضایت کافی از گجت هوشمند خود دارند؛ چرا که قابلیت‌های بیشتری از یک ساعت کلاسیک در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود. اگر یک ساعت کلاسیک و اصلی از برندی معمولی بخرید، قیمت آن برابر یک ساعت هوشمند میان‌رده و حتی پرچمدار می‌شود. اگر کاربری هستید که سلامت جسم برایتان مهم است، داشتن ساعت هوشمند برای شما پیشنهاد می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.