سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

July 4, 2023
9:58 سه شنبه، 13ام تیرماه 1402
کد خبر: 147081

ظهور و افول اسکایپ

اسکایپ در دهه ۲۰۰۰، به عنوان یک سرویس نقطه به نقطه، برای مکالمه و تبادل پیام‌های فوری به سرعت رشد کرد اما از زمان پاندمی کووید، کاربران روزانه خود را از دست داده است.
 
شاید متوجه شده باشید یا نه اما اسکایپ دیگر مثل سابق نیست. این اپلیکیشن صوتی، تصویری و پیام‌رسانی در دهه ۲۰۰۰ با فراهم کردن امکان مکالمه با دوستان و اعضای خانواده بدون پرداخت هزینه‌های مکالمات راه دور، به محبوبیت رسید.
 
شرکت eBay در سال ۲۰۰۵، اسکایپ را خرید و این خرید آن طور که برنامه‌ریزی شده بود، موفق نشد و یک گروه سرمایه‌گذار با هدایت شرکت سیلورلیک، سهام عمده آن را خریداری کرد. سپس مایکروسافت وارد عمل شد و ۸.۵ میلیارد دلار برای این شرکت در سال ۲۰۱۱ پرداخت کرد. اما اسکایپ حتی تحت حمایت بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان، نتوانست موفق باشد.
 
در دوران پاندمی کووید ۱۹، مصرف کنندگان و کارمندان دورکار به استفاده از ابزارهایی مانند زوم و واتس‌اپ روی آوردند و اکنون گزینه‌های زیادی برای ارتباط سریع با گروه‌های دوستان و همکاران از طریق تلفن‌های هوشمند وجود دارد.
 
مایکروسافت اسکایپ را در اوت لوک و ویندوز، حمایت و کمک کرد و حتی این اپلیکیشن را با ربات چت هوش مصنوعی مولد بینگ خود غنی کرده است اما آمار و ارقام هنوز عالی به نظر نمی‌رسند.
 
مایکروسافت در مارس سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که اسکایپ روزانه ۴۰ میلیون کاربر فعال دارد اما به گفته یک سخنگو، تعداد کاربران از آن زمان، به ۳۶ میلیون نفر کاهش پیدا کرده است. در مقابل، اپلیکیشن ارتباطی جدیدتر تیمز (Teams) مایکروسافت، با افزایش محبوبیت روبرو شده و تعداد کاربران ماهانه آن از حدود ۲۵۰ میلیون نفر در ژوییه سال ۲۰۲۱، به رکورد بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در سه ماهه اول امسال رسیده است.
 
جان تالین، یکی از مهندسان موسس اسکایپ اعلام کرد گفت: اگرچه بیش از یک دهه از زمانی که اسکایپ را ترک کرده است، می‌گذرد، اما این اپلیکیشن همچنان گزینه پیش فرض او برای مکالمات است. اگر مردم بخواهند از کانال دیگری استفاده کنند، در آن صورت، با خوشحالی موافقت می‌کنم.
 
بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، مشخص نیست که اسکایپ تا چه زمانی دیگر وجود خواهد داشت، اما فعلا ماندنی است. یک سخنگوی مایکروسافت در ایمیلی نوشت: اسکایپ برای افرادی که آن را دوست دارند و می‌خواهند از طریق پیام‌رسانی، تماس صوتی و تصویری و بینگ چت، با هم در ارتباط باشند، گزینه عالی باقی خواهد ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.