5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

July 7, 2023
22:06 جمعه، 16ام تیرماه 1402
کد خبر: 147220

آفکام به اشتراک‌گذاری باند 6گیگاهرتز بین 5G و Wi-Fi فکر می‌کند

AdobeStock_315290239-770x285.jpeg
 
ICTna.ir – رگولاتور مخابراتی بریتانیا، آفکام، این هفته فراخوان نظرسنجی جدیدی را در مورد به اشتراک گذاری باند بالای 6 گیگاهرتز بین Wi-Fi و تلفن همراه اعلام کرد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هدف از این نظرسنجی کارشناسی، شناسایی مکانیسم‌های "اشتراک ترکیبی" برای تسهیل همزیستی فناوریها با یکدیگر است. راه حل های مبتنی بر به اشتراک گذاری فناوری، مانند پایگاه های داده مدیریت شده و سنجش داینامیک را تشویق میکند و لابی برای هماهنگ سازی بین المللی اشتراک هیبریدی در فرکانس بالای 6 گیگاهرتز را برای ایجاد صرفه جویی در مقیاس بالا برای سازندگان تجهیزات را به معرض نظرخواهی گذاشته است.
 
آفکام چند ایده برای نحوه اجرای ایت اشتراک گذاری دارد؛ یکی از آنها، به نام Indoor Outdoor Split، فرکانس 6 گیگاهرتز را در نظر گرفته که برای Wi-Fi در داخل خانه و تلفن همراه در فضای باز استفاده می شود، چراکه روترهای Wi-Fi معمولاً در داخل خانه هستند و سایت های تلفن همراه معمولاً در خارج از منزل قرار دارند.
 
یکی دیگر از رویکردهای ممکن، اشتراک گذاری جغرافیایی است. در این حالت، فرکانس‌ها برای استفاده از تلفن همراه در مکان‌های پرترافیک و خاص رزرو شده و برای Wi-Fi در جاهای دیگر استفاده می‌شوند. منطق این مدل، این است که ترافیک داده های تلفن همراه در بخش نسبتا کمی از سایت ها متمرکز می شود.
 
از آنجایی که طیف فرکانسی، منبع محدودی است، نظرخواهی آفکام باید علاقه شدید صنعت Wi-Fi و موبایل را به خود جلب کند.
 
با برگزاری کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی پیش رو، موسوم به ITU WRC-23 که در نوامبر برگزار می شود، اپراتورهای تلفن همراه با حمایت GSMA به دنبال تخصیص حداکثر طیف ممکن برای خدمات سلولی دارای مجوز هستند. در ژانویه ، GSMA استدلال کرد که استقرار 5G در باند بالای 6 گیگاهرتز رویکرد با اهمتی است و مشروط بر آنکه، کشورها بخواهند مزایای اجتماعی-اقتصادی ارائه شده توسط 6 گیگاهرتز را به حداکثر برسانند.
 
با این حال، در حال حاضر پشتیبانی قوی ای در پس وای فای 6 گیگاهرتز وجود دارد. همتای آمریکایی آفکام، یعنی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، باند 6 گیگاهرتز را برای وای فای در سال 2020 اختصاص داد و راه را برای تجاری سازی Wi-Fi 6E که یک نسخه سریعتر از Wi-Fi 6 است، با این اقدام خود، هموار کرد.
 
به گفته اتحادیه جهانی Wi-Fi، بسیاری از بازارهای بزرگ دیگر، از جمله ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و کانادا، بخشی یا تمام باند 6 گیگاهرتز را برای Wi-Fi آزاد کرده اند.
 
این اقدامات، این اطمینان را به OEM ها می دهد که بازار مشخص و کافی برای تولید انبوه نقاط دسترسی Wi-Fi و پایانه هایی که با فرکانس 6 گیگاهرتز به هم متصل می شوند وجود دارد ولی در مقابل، در مورد جنبه سلولی اکوسیستم دیوایسها نمی توان همین را گفت!
 
بنابراین، حتی اگر نظرخواهی آفکام، در را برای 5G در فرکانس بالای 6 گیگاهرتز باز بگشاید، به احتمال زیاد، تلفن های هوشمند Wi-Fi 6E قبل از گوشی های هوشمندی که از 5G در فرکانس 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند، وارد بازار خواهند شد.
 
در همین حال، آفکام باید نیازهای صنایعی را نیز در نظر بگیرد که در حال حاضر از باند بالای 6 گیگاهرتز استفاده می کنند؛ آنها شامل لینک های ثابت، خدمات ماهواره ای ثابت، برنامه سازی و رویدادهای ویژه (PMSE) و دستگاه های کوتاه برد هستند. علوم فضایی، از جمله خدمات ماهواره ای اکتشاف زمین (EESS) و نجوم رادیویی، نیز از طیف 6 گیگاهرتز استفاده می کنند. بنابراین، مشاوره آفکام به دنبال بازخورد در مورد چالش‌های بالقوه همزیستی این کاربران در صورت معرفی اشتراک‌گذاری ترکیبی است.
 
با توجه به همه این عوامل، جای تعجب نیست که موقعیت آفکام برای کنفرانس WRC-23 در مورد باند بالای 6 گیگاهرتز این است که هیچ تغییری در نام فعلی آن ایجاد نشود.  این نظرخواهی تا 15 سپتامبر ادامه دارد. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.