تلفن همراه

سخت‌افزار

سیستم‌عامل

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

July 9, 2023
9:42 یکشنبه، 18ام تیرماه 1402
کد خبر: 147271

چرا سازندگان اندروید اکوسیستم اختصاصی می‌سازند؟

سازندگان اندرویدی دیگر فقط گوشی تولید نمی‌کنند و اکنون هر برندی که ببینید، تبلت، هدفون، ساعت و موارد دیگر را به عنوان بخشی از اکوسیستم سخت افزاری خود می‌خواهد.
 
به گزارش ایسنا، اگر به بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اندروید نگاه کنید، می‌بینید که اکثر آنها فقط به فروش گوشی هوشمند اکتفا نمی‌کنند. اکنون اکثر آنها می‌توانند هدفون، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند و تبلت را عرضه کنند که همه آنها طراحی، کیفیت ساخت و برند مشابهی داشته و با تلفن همراه شما همخوانی دارند.
 
این روند در میان نام‌های معروفی مانند سامسونگ و وان پلاس گرفته تا برندهای جدید یا نوظهور مانند ریل‌می (Realme) و ناتینگ (Nothing) به طور فزاینده‌ رواج پیدا کرده است. پایگاه فناوری makeuseof در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که چرا هر سازنده اندروید، در حال ساخت یک اکوسیستم اختصاصی است.
 
برای ایجاد یک تجربه کاربری خوشایند و راحت در مجموعه محصولات
 
یکی از دلایل اصلی جذابیت اکوسیستم اپل، یکپارچگی یکدست بین دستگاه‌ها و خدمات این شرکت است. به عنوان مثال، اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌های مختلف اپل، با استفاده از ویژگی "ایردراپ" کاملا ساده و راحت است.
 
با این حال، این پیوستگی است که چاشنی موفقیت اکوسیستم اپل است. با پیوستگی که بین محصولات اپل وجود دارد، می‌توانید محتوا را از یک دستگاه اپل، در صفحه رایانه مک به اشتراک بگذارید، فورا قفل مک خود را با اپل واچ باز کنید، از آیفون به‌عنوان وب‌کم برای مک استفاده کنید، محتوا را روی یک دستگاه کپی کنید و آن را در دستگاه دیگری ذخیره کنید. فورا به جایی که در هنگام سوئیچ از دستگاهی به دستگاه دیگر بودید، برگردید و موارد دیگر.
 
با در نظر گرفتن ماهیت غیر یکدست اندروید، دستیابی به چنین یکپارچگی هماهنگ و یکدستی، بدون ایجاد یک اکوسیستم دشوار است. به همین دلیل است که به نفع شرکت‌های اندرویدی است که خودشان ابتکار عمل را در دست بگیرند و با ساختن اکوسیستمی از محصولاتی که بدون مشکل با یکیدگر کار می‌کنند، به دستاورد مشابه دست پیدا کنند.
 
تشویق وفاداری مشتری
 
صحبت درباره ساختن یک اکوسیستم، راحت‌تر از انجام آن است، اما شرکت‌ها، به خوبی از مزایای آن واقف هستند. یکی از این مزایا، تشویق وفاداری مشتری از طریق نگه داشتنش در این اکوسیستم است. به عنوان مثال اگر چند دستگاه سامسونگ، مانند تلفن هوشمند گلکسی اس ۲۳ اولترا، هدفون گلکسی بادز ۲ پرو، ساعت هوشمند گلکسی واچ ۵ و تبلت سری گلکسی تب اس ۸ را داشته باشید، احتمال این که بخواهید از دستگاه‌های شرکت دیگری استفاده کنید، کمتر خواهد بود.
 
این امر ممکن است مربوط به دردسرهای مرتبط با تعویض باشد. ماندن در اکوسیستم سامسونگ بسیار راحت‌تر است. اکوسیستم‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا تجربیات منحصر به‌ فردی را برای دستگاه‌های خود ایجاد کنند که به افزایش رضایت مشتری کمک می‌کند و به نوبه خود، احتمال تعویض آنها را کاهش می‌دهد. از این راه، این شرکت‌ها، مشتریان را به برند خود وفادارتر می کنند. مطمئنا، مشتریان اپل به عنوان وفادارترین مشتریان شناخته می‌شوند.
 
درآمدزایی بیشتر
 
شرکت‌های اندرویدی با عرضه محصولات بیشتر، می‌توانند مشتریان را به خرید اقلام مربوطه یا مکمل، تشویق کرده و درآمد بیشتری کسب کنند. بعلاوه، یک شرکت با فروش محصولات و خدمات بیشتر به پایگاه مشتریان فعلی خود، بدون متحمل شدن هزینه اضافی برای جذب مشتریان جدید، می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد. اکوسیستم‌ها همچنین به نفع یک شرکت هستند زیرا مشتری که یک تلفن هوشمند از یک سازنده اندروید خاص دارد، تمایل بیشتری برای خرید لوازم جانبی مانند هدفون و ساعت‌های هوشمند از همان برند خواهد داشت.
 
مزیت رقابتی
 
یک شرکت با داشتن یک اکوسیستم، می‌تواند تجربه کاربری یکدست و روانی را فراهم کند که به آن شرکت، نسبت به رقبایش  برتری می‌بخشد. اگر دارید یک ساعت هوشمند می‌خرید، می‌خواهید بدانید که آیا این ساعت بدون مشکل با دستگاه یا دستگاه‌هایی که دارید، کار می‌کند یا خیر. یکی از راه‌های انجام این کار، بررسی مشخصات آن است، اما مشخصات، اغلب کل داستان را نشان نمی‌دهند.
 
ساده‌ترین انتخاب، خرید از همان برندی است که از قبل می‌شناسید و به آن اعتماد دارید. این کار تضمین می‌کند که تجربه هماهنگی به دست خواهید آورد.
 
ساخت اکوسیستم‌ها به بهتر شدن تجربه اندروید کمک می‌کند. ماهیت کد باز اندروید، شگفت انگیز است، اما از سوی دیگر غیریکدست است. این موضوع باعث می‌شود بر اساس برندی که تلفن هوشمند خود را از آن خریداری می‌کنید، تجربه گوناگونی داشته باشید. اگرچه بهترین راه نیست، اما ساده‌ترین شیوه برای شرکت‌ها برای دستیابی به یک تجربه اکوسیستمی یکپارچه مانند اپل، ساختن اکوسیستم خود است. شرکت‌های مختلفی از جمله سامسونگ، گوگل، وان پلاس، شیائومی، موتورولا و بسیاری دیگر اکنون این کار را انجام می‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.