5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

مخابرات فضایی

July 10, 2023
19:26 دوشنبه، 19ام تیرماه 1402
کد خبر: 147390

درآمد 5G ماهواره‌ای تا 2031 به 18 میلیارد دلار می‌رسد

iStock-1358839342-e1676295623222-770x285 (2).jpg
 
 
ICTna.ir – مرکز تحقیقاتی و تحلیلی ABI رشد چشمگیری را برای بازار شبکه غیرزمینی 5G (NTN) پیش بینی می کند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این مرکز، اواخر هفته گذشته اعلام کرد که انتظار دارد درآمدهای خدمات جهانی این جوزه، شاهد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 59 درصدی بین سال‌های 2024 تا 2031 باشد که تا آن زمان به 18 میلیارد دلار خواهد رسید. تحقیقات ABI تخمین می‌زند که این درآمدهای خدماتی توسط حدود 200 میلیون اتصال ایجاد می‌شود.
 
ویکتور ژو، تحلیلگر تحقیقاتی در ABI Research و متخصص ارتباطات ماهواره‌ای، در این خصوص گفت: ظهور دستگاه‌های تلفن همراه مجهز به ارتباطات ماهواره ای از تولیدکنندگان عمده گوشی‌های هوشمند و سازندگان چیپ‌ست مانند اپل، کوالکام، موتورولا، مدیاتک، هواوی و زد تی‌ای نشان‌دهنده معرفی آینده ارتباطات ماهواره‌ای به بازار اصلی مصرف‌کننده است. البته در حالی که پیشرفت های هیجان انگیزی در رساندن مخابرات ماهواره ای به موبایل در حال انجام است، توجه به این نکته مهم است که سرویس های ماهواره ای اخیرا اعلام شده در ابتدا ارتباطات با نرخ پایین داده از طریق فناوری IoT-NTN را در اولویت قرار می دهند.
 
اخیراً بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه مبنی بر قراردادهای مستقیم تامین ارتباط دستگاه به دستگاه (D2D) با ارائه دهندگان ماهواره‌ای در مدار پایین زمین (LEO) مانند Lynk و استارلینک ساخته شده است. راجرز در کانادا و سه اپراتور بزرگ نیوزیلندی اسپارک، 2degrees و وان،معرف این خدمات در بازار هستند.
شایان ذکر است که خدمات واقعی در حال آزمایش، بسیار ابتدایی هستند و خدماتی مانند پیامک های اضطراری فعلا روی این زیرساخت عرضه شده اند.
 
در بخش OEM هم آیفون 14 اپل از اتصال ماهواره ای پشتیبانی می کند، اما به طور خاص برای ارتباطات یک طرفه و اضطراری آن هم در چند کشور ارائه شده است. تلفن‌های هوشمند Bullitt سازنده تلفن‌های مقاوم هم ماهواره را به عنوان یک گزینه اتصال پشتیبان برای استفاده اضطراری ارائه می‌کنند.
 
انتظار می رود سال 2026 نقطه اوج فایوجی ماهواره ای باشد. امسال سالی است که ABI شاهد راه اندازی گسترده خدمات NTN رادیویی جدید 5G (NR) است که از خدمات پهنای باند با سرعت بالاتر و تعداد بیشتری از کاربران همزمان پشتیبانی می کند.
 
علاوه بر گوشی‌های هوشمند، ABI انتظار دارد که شاهد استفاده مداوم از اتصال NR-NTN توسط خودروسازان برای توسعه بازار خودروهای متصل، برای اهداف پیام‌رسانی، اتصال صوتی و داده و همچنین ارتباطات اضطراری باشد.
 
پیش‌بینی‌های جداگانه‌ای توسط شرکت تحقیقاتی ماهواره‌ای Northern Sky Research (NSR) ایده‌ای درباره معنای تقاضا برای اتصال NTN سلولی برای اکوسیستم را گسترده‌تر می‌دهد.
 
در گزارشی که ماه گذشته منتشر شد، NSR پیش‌بینی کرد که تعداد پرتاب‌ ماهواره ها در این بخش، بین سال‌های 2022 تا 2032 به رقم خیره‌کننده 32500 نوبت خواهد رسید. تقاضا توسط محموله های سنگین و ماموریت های سرنشین دار به ویژه از طریق استقرار در ماه و همچنین بازار ارتباطات LEO زمین بازی را میتواند عوض کند.
 
ماهواره ها برای اتصال «همیشه روشن» و جهانی، پاسخگوی تقاضاهای زیادی باید باشند. دالاس کاسابوسکی، تحلیلگر NSR، در این زمینه خاطرنشان کرد: مقیاس تولید به لطف استانداردسازی افزایش یافته است و ورود به این بازار رقابتی تر از همیشه شده است.
 
این گروه تحقیقاتی انتظار دارد که بازار تولید و پرتاب ماهواره در دوره پیش‌ رو، 598 میلیارد دلاری ایجاد کند.
 

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.