5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

July 29, 2023
12:31 شنبه، 7ام مردادماه 1402
کد خبر: 148006

گزارش انجمن جهانی تلفن همراه از وضعیت شبکه و فناوری در منطقه آسیا-اقیانوسیه

apac-asia-pacific-china-japan-770x285.jpg
 
ICTna.ir – تعداد اشتراک های 5G در منطقه آسیا و اقیانوسیه تا قبل از پایان دهه جاری افزایش چشمگیری خواهد یافت، اما این موضوع، صدها میلیارد دلار برای اپراتورها هزینه جدید ایجاد خواهد کرد و یک بار دیگر این سوال قدیمی را مطرح می کند که چگونه آنها از سرمایه گذاری های خود در این زمینه درآمدزایی خواهند کرد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بر اساس پیش‌بینی‌های جدید انجمن جهانی تلفن همراه یا همان GSMA، تا سال 2030، 1.4 میلیارد اتصال 5G در منطقه وجود خواهد داشت، یا به عبارت دیگر، 41 درصد از اتصالات تلفن همراه بیش از 5G خواهند بود، در حالی که این رقم در سال گذشته تنها 4 درصد بود.
 
همانطور که در گزارش 2023 اکونومی موبایل آسیا-پسفیک انجمن جهانی تلفن همراه نشان می دهد، این رشد با هزینه همراه خواهد بود . GSMA خاطرنشان می کند که بین سال های 2023 تا 2030 اپراتورهای تلفن همراه در منطقه آسیا و اقیانوسیه 259 میلیارد دلار در شبکه های خود سرمایه گذاری جدید خواهند کرد که بیشتر آن در استقرار 5G صرف حواهد شد.
 
توسعه گسترده 5G در بازارهای پیشرفته در چند سال گذشته به ویژه در مناطقی نظیر کره جنوبی و ژاپن، برای ارائه دو نمونه معمول، جلوتر از بازی سایر مناطق هستند، اما این گزارش همچنین استرالیا و سنگاپور را بررسی می کند. این گزارش چین را در منطقه آسیا-اقیانوسیه خود در بر نمی گیرد که به معنای افزایش رکورد در برخی از بازارها است. GSMA ادعا می کند که این بازارها اکنون در حال کاهش هستند، اما در حالی که سایرین در حال افزایش سرعت هستند، این اقدامات برای جلوگیری از کاهش کلی کافی نخواهد بود.
 
این موضوع به این دلیل واقع میشود که نسل های قبلی شبکه، مانند 3G و 4G، در آینده نزدیک در بازار ارتباطات همچنان باقی خواهند ماند.
 
بدنه صنعت، هند را به‌عنوان بازاری که از اینجا به بعد می‌توانیم انتظار رشد چشمگیر 5G در آن را داشته باشیم، برجسته می‌کند. اپراتورهای بهاراتی ایرتل و ریلاینس جیو سال گذشته خدمات 5G در مقیاس نسبتاً کوچکی را راه‌اندازی کردند، اما به نظر می‌رسد امسال افزایش قابل تجهی در پوشش یافته‌اند. GSMA پیش‌بینی می‌کند که هند تنها در سال جاری ده‌ها میلیون اتصال 5G را جذب خواهد کرد و بدون شک سهم قابل توجهی در رقم کلی بازار در سال 2030 خواهد داشت.
 
رشد 5G در منطقه طی سال‌های آتی به عواملی عموما بدیهی نظیر کاهش متوسط ​​قیمت دستگاه‌های 5G، گسترش سریع شبکه در بسیاری از بازارها و ابتکارات تحت رهبری دولتها برای ادغام فناوری های مبتنی بر موبایل در جنبه های بیشتری از جامعه را شامل میشود.
 
اما در حالی که رشد مهم است و همچنان ادامه دارد، تمرکز اپراتورها به ویژه در بازارهای پیشرفته تر 5G اکنون به سمت کسب درآمد معطوف شده است.
 
با افزایش پذیرش 5G، ضرورت کسب درآمد تشدید خواهد شد. در این گزارش آمده است که برای جذب مشتریان جدید یا ترغیب مشتریان فعلی به سمت هزینه‌های بیشتر، یک فاکتور "شگفت انگیز و جذاب" مورد نیاز است.
 
اپراتورهای سراسر جهان مشتاق کسب درآمد از سرمایه گذاری های 5G خود فراتر از اتصال سریع تر تلفن همراه هستند. اما همه بازارها یکسان نیستند و بنابراین همه تلاش‌های کسب درآمد نیز یکسان نیستند.
 
GSMA واقعیت توسعه یافته (XR) را به عنوان یک عامل دارای پتانسیل برای تسهیل نسل جدیدی از تجربیات همه جانبه مشتری که از سرعت، پینگ و ظرفیت بهتر ارائه شده توسط 5G به خوبی استفاده می کند، برجسته می کند. این گزارش به تلاشهای Qonoq NTT DoCoMo اشاره می کند که برای توسعه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری XR ایجاد شده است. در این گزارش همچنین به فعالیت های Jio Tesseract که در حال ساخت نرم افزار XR خود است و تلاش LG Uplus برای ایجاد هزاران قطعه از محتوای واقعیت مجازی سه بعدی اشاره شده است.
 
GSMA می گوید که دسترسی بی سیم ثابت مبتنی بر 5G یا همان FWA 5G "پتانسیل ایجاد فرصت های درآمدی بالا برای اپراتورها" را دارد. این انجمن میگوید شتاب فناوری در این بخش، در حال افزایش است و تا مارس سال جاری، 17 اپراتور در هشت بازار آسیا و اقیانوسیه خدمات 5G FWA را راه اندازی کرده اند.
 
FWA در بازارهایی مثل استرالیا که پهنای باند ثابت همچنان بر پایه فناوری‌های DSL استوار است و در بازارهایی با ضریب نفوذ پهنای باند ثابت کم، مانند فیلیپین، اهمیت ویژه‌ای دارد. GSMA یادآوری می کند که در ماه مه Globe Telecom فیلیپین فاش کرد که یک چهارم از درآمدهای باند پهن خانگی خود را از FWA ایجاد می کند. براساس این گزارش، اندونزی و تایلند نیز بازارهای کلیدی 5G FWA خواهند بود.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.