فناوری‌های پوشیدنی

July 29, 2023
14:38 شنبه، 7ام مردادماه 1402
کد خبر: 148024

رویکرد سامسونگ برای تولید رقیب ویژن پرو مشخص شد

هنوز جزئیاتی از همکاری سامسونگ با گوگل و کوالکام برای تولید هدست واقعیت ترکیبی منتشر نشده است ولی مدیر بخش موبایل آن از رویکرد این شرکت صحبت کرد.
 
 
 
در اوایل سال جاری میلادی، سامسونگ، گوگل و کوالکام اعلام کردند که برای ایجاد یک پلتفرم واقعیت ترکیبی جدید با یکدیگر همکاری خواهند کرد. در حالی که هیچ یک از آنها هنوز جزئیاتی را در مورد این پلتفرم اعلام نکرده‌اند، مدیر بخش موبایل سامسونگ، اطلاعاتی را در مورد دیدگاه کلی این شرکت برای واقعیت ترکیبی ارائه کرده است.
 
تی ام رو (T.M. Roh)، رئیس بخش موبایل سامسونگ، در مصاحبه‌ای در دفتر مرکزی این شرکت در سوون کره جنوبی، عنوان کرد که از نظر او، بسیاری از قابلیت‌های واقعیت افزوده می‌تواند در ارتباط با تلفن همراه باشد.
 
 او در مصاحبه‌ی خود گفت:
 
سال پر کاری برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بود. اپل هدست ویژن پرو را با قیمت 3499 دلار معرفی کرد، علاوه بر آن سونی نسل دوم پلی استیشن VR و متا کوئست 3 را معرفی کردند که هرکدام با تمرکز روی بخش‌های متفاوتی تولید شده‌اند.
محصول آینده‌ی سامسونگ، گوگل و کوالکام نشانه‌ی دیگری است که غول‌های فناوری هدست‌های واقعیت مجازی و ترکیبی را بخش مهمی از آینده می‌دانند. 
 
مدیر بخش موبایل سامسونگ نمی‌توانست چیز زیادی در مورد برنامه‌های خاص این شرکت به اشتراک بگذارد، اما اعلام کرد که پروژه‌ی هدست واقعیت ترکیبی این شرکت با گوگل و کوالکام طبق برنامه پیش می‌رود. از نظر T.M. Roh، به طور کلی در بازار واقعیت ترکیبی دو راه وجود دارد، راه اول اتصال هدست به تلفن همراه و کمک‌گرفتن از آن است و دیگری ایجاد یک اکوسیستم جدید است که می‌تواند با هدست واقعیت ترکیبی به طور مستقل و بدون نیاز به تلفن همراه ایجاد شود.
 
دسته‌ی دوم ،که دستگاه‌هایی مستقل از دیگر دستگاه‌ها هستند، درواقع رویکردی است که اپل و متا با هدست‌های ویژن پرو و کوئست پروی خود در پیش گرفته‌اند و بیشتر یک برنامه‌ی میان‌مدت تا بلندمدت هستند.
 
به گفته‌ی مدیرعامل بخش موبایل سامسونگ ما با حواس خود محیط اطراف را بدون این که احساس سرگیجه و حالت تهوع داشته باشیم درک می‌کنیم ولی پیاده سازی چنین قابلیتی که هدست‌ها بتوانند محیط اطراف را به صورتی کاملا طبیعی ارائه کنند هنوز از نظر مهندسی، چالش برانگیز است و تا رسیدن به آن مرحله هنوز فاصله‌ی‌ زیادی داریم. 
 
T.M. Roh در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود عنوان کرد که هدف از همکاری آینده‌ی سامسونگ با گوگل و کوالکام در تولید هدست واقعیت ترکیبی، ایجاد یک پلتفرم متن باز برای واقعیت ترکیبی خواهد بود. او افزود که این رویکرد مشابه رویکردی است که سامسونگ و گوگل در سیستم عامل Wear OS برای ساعت‌های هوشمند مجهز به اندروید درپیش گرفته‌اند. به گفته‌ی او این یکی از دلایلی است که هدست‌های واقعیت ترکیبی مبتنی بر تلفن‌های همراه و سیستم عامل‌ متن باز گزینه‌ی معقولی برای تولید هدست واقعیت ترکیبی به نظر می‌رسند زیرا امکان توسعه‌ی آن بسیار راحت‌تر خواهد بود. برای سامسونگ، چشم‌انداز هدست واقعیت ترکیبی‌، یک اکوسیستم متن باز و بدون محدودیت است که بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند در این اکوسیستم شرکت کنند و آن را بهبود دهند.
 
اگر چه سامسونگ و شرکای آن هنوز درباره جزئیات این پلتفرم جدید صحبت نکرده‌اند، مدیر عامل بخش موبایل سامسونگ ایده هایی در مورد انواع برنامه ها و خدماتی که در واقعیت ترکیبی به خوبی کار می کنند ارائه کرده است. او فکر می‌کند که فرصتی برای واقعیت ترکیبی وجود دارد تا کارهای روزمره‌ای را که قبلاً با کمک تلفن‌هایمان استفاده انجام می‌دادیم، مانند ارتباط با دیگران و سرگرمی را بهبود ببخشد. این رویکرد مشابه چیزی است که در ویدیوهای تبلیغاتی اپل برای ویژن پرو دیده‌ایم.
 
ورود سامسونگ با همکاری گوگل به عرصه‌ی هدست‌های واقعیت ترکیبی تأثیر بسیاری در آینده‌ی این دستگاه‌ها دارد. اگر سامسونگ تصمیم به ساخت هدست به عنوان دستگاهی متصل به تلفن همراه داشته باشد می‌تواند آن را به شکل قابل توجهی از هدست‌های موجود در بازار مانند ویژن پروی اپل یا کوئست پروی متا، سبک تر و کوچک تر طراحی کند.
 
سامسونگ با عرضه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی بیگانه نیست. هدست Gear VR مبتنی بر گوشی‌های هوشمند که در سال 2014 با نام Gear VR Innovator Edition معرفی شد، یکی از اولین گجت‌هایی بود که این فناوری را رواج داد. این هدست تجربه‌ی واقعیت مجازی ساده‌تر با قیمتی ارزان‌تر نسبت به هدست‌های متصل به کامپیوتر مانند Oculus Rift ارائه می‌کرد. گوگل رویکرد مشابهی را با هدست‌های واقعیت مجازی Cardboard خود در پیش گرفت که مانند Gear VR تجربه‌ای واقعیت مجازی مبتنی بر تلفن را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می‌کرد. سامسونگ همچنین چندین ویژگی واقعیت افزوده را برای سال‌ها در گوشی‌های خود داشت و هدست‌های واقعیت مجازی برای کامپیوتر نیز تولید می‌کرد. 
 
مشخص نیست که سامسونگ و شرکای آن چه زمانی جزئیات بیشتری را در مورد شراکت برای تولید هدست واقعیت ترکیبی مورد بحث خود منتشر خواهند کرد، اما در کنفرانس توسعه دهندگان I/O گوگل در ماه مه، سمیر سمات (Sameer Samat)، معاون مدیر محصولات گوگل برای اندروید، گفت که این شرکت در اواخر امسال اطلاعات بیشتری در مورد شراکت "Immersive XR" خود به اشتراک خواهد گذاشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.