سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 5, 2023
15:42 شنبه، 14ام مردادماه 1402
کد خبر: 148191

کورتانا به آخر خط رسید

کورتانا، دستیار صوتی مایکروسافت از زمان معرفی تاکنون پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد باید برای خداحافظی با آن آماده شویم.
 
 
 
مایکروسافت آخرین میخ را بر تابوت کورتانا زده است، حداقل تا جایی که به حضور آن در ویندوز مربوط می شود. از طریق یک سند منتشر شده که مربوط به پایان پشتیبانی از محصولات و خدمات است، این شرکت اعلام کرده است که از اوت ۲۰۲۳ دیگر از کورتانا در ویندوز پشتیبانی نخواهد کرد.
 
مایکروسافت امسال با ابزار Bing Chat AI و چندین سرویس دیگر مجهز به هوش مصنوعی خبرساز شد. اما دستیار هوشمند اصلی این شرکت یعنی کورتانا، به نوعی در ویندوز و چندین سرویس دیگر همچنان بدون تغییر باقی ماند.
 
مایکروسافت در ژوئن امسال اعلام کرد که کورتانا را در ویندوز به دلیل وجود دیگر ابزار‌های هوش مصنوعی غیرفعال خواهد کرد. این شرکت ردموندی همچنین در وب سایت خود توضیح داده بود که در حال ایجاد تغییراتی است که روی کاربران کورتانا تأثیر خواهد گذاشت و آن‌ها تصمیم دارند تا از اواخر سال ۲۰۲۳ دیگر از کورتانا به عنوان یک برنامه‌ی مستقل پشتیبانی نکنند.
 
مایکروسافت به کاربرانی که از کورتانا استفاده می‌کردند پیشنهاد داد تا از چت‌بات بینگ یا ویندوز کوپایلت استفاده کنند. این خبر چند سال پس از آن منتشر شد که مایکروسافت برنامه‌های موبایل کورتانا را در اندروید و iOS حذف کرد. بنابراین تعجب آور نیست که شاهد غیر فعال شدن کورتانا در ویندوز نیز باشیم.
 
البته این به این معنی نیست که کورتانا به طور کامل ناپدید می شود. مایکروسافت در این زمینه اعلام کرده است که کورتانا همچنان در برنامه های تلفن همراه Outlook ، Teams و همچنین در صفحه‌ها و اتاق‌های Teams در دسترس کاربران خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.