لبه تکنولوژی

August 18, 2023
13:28 جمعه، 27ام مردادماه 1402
کد خبر: 148627

گوگل دیپ‌مایند با هوش مصنوعی ربات مشاور می‌سازد

ربات مشاور دیپ‌مایند از ۲۱ عملکرد مختلف ازجمله برنامه‌ریزی، ارائه‌ی ایده‌ها و آموزش‌ در موضوعات مرتبط پشتیبانی می‌کند.
 
 
 
آیا می‌توان از کامپیوتر مشاوره دریافت کرد؟ پاسخ به این سؤال مثبت است زیرا همین حالا هم ما بخش عمده‌ای از اطلاعات مورد نیاز روزانه‌ی خود را با جستجو در اینترنت ازطریق کامپیوتر به‌دست می‌آوریم.
 
اکنون دیپ‌مایند گوگل درحال توسعه‌ی ۲۱ ابزار مختلف مبتنی‌بر هوش مصنوعی با محوریت مشاوره‌ی زندگی، تدریس خصوصی و موارد دیگر است. این پروژه می‌تواند مهم‌ترین اقدامی باشد که نشان از افزایش اعتماد غول جستجوی اینترنت به سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مولد دارد.
 
اسنادی که نیویورک تایمز به‌دست آورده نشان می‌دهد دیپ‌مایند برای تبدیل چت‌بات‌های هوش مصنوعی به ابزارهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات مشاوره، چقدر تلاش کرده است. در یکی از درخواست‌های آزمایشی از ربات مشاور سؤال می‌شود چطور به دوستانمان بگوییم به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانیم جشن عروسی برگزار کنیم؟ موقعیت عجیبی است که از هوش مصنوعی بخواهیم به چنین سؤالاتی پاسخ دهد. به‌هرحال طبق گزارش‌ها، دیپ‌مایند سعی دارد پروژه‌ی جدیدش را از کاربردهای درمانی دور کند و جنبه‌ی عمومی‌تری به آن ببخشد.
 
عملکرد ارائه‌ی ایده در ربات مشاور دیپ‌مایند می‌تواند توصیه‌های مختلف را براساس موقعیت‌های خاص به کاربران ارائه دهد. قابلیت تدریس خصوصی این ابزار نیز می‌تواند برنامه‌هایی برای یادگیری مهارت‌های جدید ارائه دهد. بخش برنامه‌ریزی ربات نیز قادر است برنامه‌های غذایی، برنامه‌های بودجه‌بندی خانوار و موارد دیگر را ارائه کند.
 
گوگل با ScaleAI وارد همکاری شده و گفته می‌شود بیش‌از ۱۰۰ کارمند را با مدرک دکتری در رشته‌های مختلف برای توسعه‌ی هرچه سریع‌تر ربات مشاور به‌کار گرفته است. اگر با ScaleAI آشنایی ندارید، کار اصلی این استارتاپ تست و اعتبارسنجی سیستم‌های هوش مصنوعی است.
 
براساس بررسی‌های تایمز، کارشناسان هوش مصنوعی گوگل در مورد استفاده از چت‌بات‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. کارشناسان ایمنی این شرکت در ماه دسامبر ادعا کردند شاید مصرف‌کنندگان وابستگی نامناسبی به این چت‌بات‌ها پیدا کنند که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش سلامت و سطح رفاه آن‌ها شود. به‌هر حال به‌نظر می‌رسد گوگل احتیاط شدید خود را در حوزه‌ی هوش مصنوعی مولد کنار گذاشته و این پروژه‌ها را با سرعت بیشتری پیش‌ می‌برد.
 
محققان هوش مصنوعی گوگل مدل‌های ترانسفورماتور پایه را برای توسعه‌ی چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT و بارد اختراع کرده‌اند و این شرکت از فناوری مذکور استفاده کرده اما نگرانی‌‌ درمورد دقت و استفاده‌های نادرست باعث شد هوش مصنوعی مولد را به‌صورت محصول مصرفی ارائه ندهد.
 
OpenAI به‌عنوان شرکت پشتیبان ChatGPT، ابتدا نگران چنین پیامدهایی بود اما درنهایت با مشارکت مایکروسافت ابزار هوش مصنوعی خود را به‌طور عمومی در اختیار میلیون‌ها کاربر سرتاسر جهان قرار داد. ادغام OpenAI با مایکروسافت نیز باعث شد بینگ جدید متولد شود و گوگل در چنین شرایطی با احساس خطر جدی، بارد را برای رقابت با چت‌بات‌های مذکور، معرفی کرد.
 
از زمان انفجار هوش مصنوعی در اوایل سال جاری، شاهد ارائه‌ی اطلاعات گمراه‌کننده، بدافزارهای جدید، نقض قوانین آثار دارای حق کپی‌رایت و در برخی موارد انتشار اطلاعات بسیار خطرناک از طرف چت‌بات‌ها بوده‌ایم. به‌هر حال دیپ‌مایند اعتقاد دارد که می‌توان از هوش مصنوعی مولد برای ارائه‌ی توصیه‌های مفید در زندگی روزانه‌ی افراد بهره گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.