اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 22, 2023
11:26 سه شنبه، 31ام مردادماه 1402
کد خبر: 148792

زارع‌پور: باید بساط سوداگری فیلترشکن برچیده شود/ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با نظام تعرفه‌گذاری فعلی میسر نیست

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده شود و بساط سوداگری فیلترشکن برچیده شود. کار آنها بار زیادی را بر شبکه تحمیل می‌کند و نیازمند یک قانون مشخص است که پیشنهاد آن را به هیات رییسه مجلس خواهم داد تا بتوانیم  بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم.

zarepour5.jpg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرزویم این است هیچ ایرانی برای نیازهایش به فیلترشکن نیاز نداشته باشد، افزود: آیا من به عنوان وزیر ارتباطات از وضع موجود رضایت دارم؟ باید بگویم مردم شایسته بهتر از این هستند و آرزویم این است برای همه شهروندان سرعت چند صد مگابیتی را فراهم کنم و برای این هدف در تلاش هستیم و کار انجام نشده در گذشته زیاد است و در همه لایه‌ها به صورت متوازن این مساله را دنبال می‌کنیم.

او یکی از چالش‌های موجود را تعدد و تشتت مراجع تصمیم‌گیری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و اظهار داشت:‌ گاه به دلیل ضعف در تصمیم‌گیری در کشور می‌خواهند با ابزار فنی، خواست آنها را برطرف کنیم که باعث بار در کشور می‌شود. یک نمونه آن در برگزاری کنکور با مقاومتی که کردیم امسال قطعی اینترنت صورت نگرفت.

زارع‌پور افزود: همچنین مراجعی که برای پالایش تصمیم می‌گیرند شامل شش نفر از دولت، دو نفر نماینده مجلس شورای اسلامی و چهار نفر خارج از دولت هستند اما همیشه ما در وزارت ارتبااطت به عنوان مجری پاسخگو هستیم.

زارع‌پور از از مجلس تقاضا کرد در لایحه برنامه هفتم توسعه برای تنظیم‌گری این حوزه از تشتت نهادهای تصمیم‌گیر جلوگیری شود.

وزیر ارتباطات از ۲۰ برابری حملات اینترنتی به کشور طی یک سال گذشته خبر داد و گفت:‌ همکاران بخش خصوصی و دولتی تلاش می‌کنند و توانستند بیش از ۹۹ درصد این حملات را دفع کنند اما گاهی اوقات این حملات باعث از کار انداختن سرویس‌ها می‌شود که توسعه ابزارهای مقابله با این حملات را در دستور کار داریم.

او با اشاره به اینکه جنگ روانی با کلید واژه اختلال اینترنتی علیه اقدامات انجام شده صورت می‌گیرد، افزود: گزارش‌هایی در این باره منتشر می‌شود و هفته گذشته تیتر یک روزنامه نیز این بود که ایران در صدر قطعی‌ها قرار دارد اما در متن فقط یه بخش کوچکی در کشور اشاره شده بود که به درخواست مراجع امنیتی قطعی شبکه رخ داده بود.

زارع‌پور با بیان اینکه برای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن باید چهار اقدام انجام شود، گفت: باید در لیست مصادیق غیرامنیتی فیلترینگ در گذشته که جاکمیت را دچار خدشه نمی‌کند، بازنگری کنیم.

او افزود: از لیستی از دامنه‌ها که در ۱۵ سال گذشته فیلتر شدند، ۳۰۰ سایت باز شدند اما همانطور که در حکم دبیر شورای عالی فضای مجازی آمده، آمادگی داریم در وزارت ارتباطت با این شورا هماهنگی کنیم و سرویس‌هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی‌کنند باز کنیم. همچنین برای بازگشایی سایت‌های لیست فیلترینگ به همکاری نمایندگان مجلس که عضو کمیته فیلترینگ هستند، نیاز داریم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های جدی نمایندگان مجلس عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه است،‌ یادآور شد: بخش خصوصی باید برای سرمایه گذاری توجیه داشته باشد که با این نظام تعرفه‌گذاری میسر نیست و باید مجلس کمک کند.

او افزود: می‌گویند اینترنت ایران گران است اما در عراق با وضعیت اقتصادی نامطلوبی هم که دارد، قیمت هر گیگ اینترنت ۲.۵ دلار  نزدیک به صد هزار تومان است اما در ایران قیمت هر گیگ اینترنت ۳۵۰۰ تومان است و باید برای این مساله فکر چاره‌ای کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.