فناوری اطلاعات

فیبرنوری

August 30, 2023
16:10 چهارشنبه، 8ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149190

وزیر ارتباطات: تا یک سال آینده کل شهرهای استان زنجان تحت پوشش فیبرنوری قرار می گیرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جمع فعالان بخش ICT استان زنجان از نزدیک با مسائل و مشکلات فعالان اقتصاد دیجیتال در این استان آشنا شد.
 
 
به گزارش خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه برنامه سفر به استان زنجان در جمع فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان حاضر شد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این حوزه در زنجان قرار گرفت. 
وزیر ارتباطات در این نشست با اشاره به انتخاب استاندار زنجان به عنوان نمونه در جشنواره شهید رجایی، گفت: با توجه  تخصص استاندار زنجان در حوزه فناوری اطلاعات امیدوارم انتخاب استانداران مطلع در این حوزه افزایش یابد.
 
وی افزود: تمام ظرفیت های وزارت ارتباطات در استان زنجان برای توسعه این حوزه در اختیار استاندار قرار دارد.
وزیر ارتباطات با اشاره به الزامات پروژه فیبرنوری برای دهه های آینده کشور، گفت: با نسل پنجم تلفن همراه و فیبرنوری، حوزه ارتباطات متحول می شود و کاربردهای جدید مانند جراحی از راه دور امکان ارائه وجود پیدا می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه نوسازی شبکه در تمام لایه ها در حال انجام است، اعلام کرد: امروز پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر زنجان آغاز شد و تا اردیبهشت سال آینده شهر زنجان و تا یک سال آینده نیز کل شهرهای استان زنجان تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار می گیرد.
وزیر ارتباطات به وضعیت این بخش در برنامه هفتم توسعه و نگاه راهبردی دولت سیزدهم به این حوزه اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در برنامه های توسعه این بخش با هویت مستقل دیده شده است.
 
وی پوشش ۲۰ میلیون خانوار با فیبرنوری، پوشش تمام روستاهای بالای بیست خانوار به اینترنت پرسرعت، تکلیف به تمام دستگاه ها برای استفاده از فناوری های نوین در ارائه خدمت و پیش بینی ساز و کارهای لازم برای ارزش گذاری دارایی های نامشهود شرکت های این حوزه را برخی از هدف گذاری های این برنامه اعلام و گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده در پایان برنامه هفتم باید سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد به ۱۵ درصد برسد.
 
زارع پور کار گروه ویژه اقتصاد دیجیتال را یکی دیگر از ظرفیت های این حوزه عنوان کرد و گفت: این کار گروه ویژه با اختیارات هیات دولت و رییس جمهوری می تواند بسیاری از مشکلات و موانع توسعه این بخش را حل کند.
وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه ها و اقدامات انجام شده در این حوزه، آینده کشور و استان زنجان را روشن توصیف کرد.
 
زارع پور درباره عدم دسترسی به برخی سایت های اینترنتی نیز گفت: دسترسی به حدود ۳۰۰ هزار سایت و سرویس برای مردم ایران به دلیل تحریم ها، محدود شده و کاربران داخلی در مراجعه با آنها به خطای ۴۰۳ برخورد می کنند که ما با راه اندازی سامانه های تحریم شکن همچون  ۴۰۳ دات آنلاین تحریم را دور زده ایم و امکان دسترسی به این ابزارها که برای توسعه اقتصاد دیجیتال هم مورد نیاز است را برای نخبگان و برنامه نویسان کشور فراهم کرده ایم.
 
بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه فعالان این حوزه به ظرفیت ها و مسائل و مشکلات این حوزه اشاره کردند و به نکاتی مانند تعدد مجوزها، مشکلات دفاتر پیشخوان، عدم ارائه تسهیلات به کسب وکارهای کوچک و متوسط، فرآیند طولانی دریافت مجوز افتا، هزینه های بالای تهیه زمین برای شرکت های کوچک، مشکل دسترسی به برخی سایت ها و سرویس های تحریمی و مشکلات اینترنت مخابرات در استان زنجان پرداختند و وزیر ارتباطات نیز توضیحاتی در این موارد ارائه کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.